Dato: 16/06/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 10/06/2024
3. s. e. trinitatis b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. . 15,
11-32 - Den fortabte søn
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Indrømmet: Ledsagende billede er
et click-bait. Det er hentet fra Katrine Winkel Holms
prædiken, som på siden har citat og link til min
anmeldelse og diskussion af dem. Spørgsmålet for
hende om vi ikke glemmer den faderlige Gud, hvor der overhovedet
er et hjem et vende hjem til, eller om kirken, som skal
være et sådan hjem, truer med at blive en ruin i
troen på Den nye Gud. Jeg bringer lidt mere af
prædikenen efter citatet - og diskuterer den. Den Gud
Jesus forholder sig til var ikke på nogen måde "Den
nye Gud" - men den gamle, den Gud som blev forstået som en
der dømmer efter adfærd, fromhed OG succes. Den
fortabte søn er i høj grad blevet det kristne
grundfortælling - men kom først til som
prædiketekst med anden tekstrække - har det betydet
en sentimentalisering? (NB - det besvares knap på
siden). Mogens Lindhardt har en analyse af en
prædiken af H.J.Falk. Det er knap den nye Gud (dér
i 1976) - men det er en Gud med et helt stalinorgel af
tilgivelse(r). Man kan smile ad det. Men i mit eget
præsteliv har jeg tangeret en person, som havde siddet 30
år under en ægte grundtvig-tidehvervsk præst,
hvis hovedpointe med sin forkyndelse var at vi fik vores synders
forladelse og kunne spise søndagsfrokosten med god
samvittighed. Manden gik trofast i kirke hver søndag. "Der
får jeg mine synders nåde forladelse, og så kan
jeg gå hjem og være den skidt knejt, jeg plejer at
være." En umiddelbar vurdering af ham var, at en skidt
knejt var han, ubehagelig for omgivelser og ansatte. Lignelsen
kaster unægtelig megen forskellig tolkning af sig! Den
barmhjertige far, de to fortabte brødre, Den ødsle
søn. Den angrende søn. Den forhærdede ditto.
Den nye - den gamle Gud. Tolle lege!
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk 92
- gamle version
| Norsk
-
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King
James Version -
| New
International Version -
| Chr. III
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1: Det fortabte får og den tabte
mønt.. 2:Se 2. s. e. tr. for sammenhængen de
tre første søndage
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [Community is a place where we can lose and
recover, without judgment]
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Kritisk Forum for Praktisk Teologi 48,
s.62: Mogens Lindhardts datering familie/
ideologihistorisk af lignelsens opkomst som
grundfortælling. - En optælling af hvilken anden
fortælling fx Johannes Møllehave hyppigst referer
til end den, han prædiker over, vil vise at i hvert fald
for ham er Den fortabte søn blevet
grundfortællingen. Interessant at tænke over, at det
er først med anden tekstrækkes opkomst at den er
blevet fast prædiketekst.
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 15
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Mogens Lindhardt om H. J. Falk. En Sct.
Knudpostil. Aros 1976. Et typisk forløb i denne
variationsrige prædikensamling kommer frem i "lignelsen om
den fortabte søns fader", som den hedder i Falks version.
Det er Falks og Jesu grundlignelse, dens motiv går igen i
hveranden prædiken. Den er ikke sukkersød, for Guds
godhed rummer dom og strenghed; det er nemlig langtfra
"Ønskeligt, at Gud er som denne far. Det er forargeligt;
men netop det er evangeliet". Lignelsen forkynder "evangeliet om
syndernes forladelse. Og den gør det helt fra bunden. Den
begynder der: at mennesket ikke vil være synder. Den
fortabte søn ville ikke hjem, selv i den dybeste
nød prøvede han at frelse sig selv... Først
da han kun havde to muligheder: døden eller sin far, dvs.
opgøret med sit eget liv, skylden, dommen, gik han i sig
selv, står der. Og det er der et menneske nødigst
vil hen" (s.132f.). Efter erkendelsen kommer bekendelsen, for...
"det er først, når et menneske erkender og bekender
sig som synder, det bliver menneske. Det er ganske enkelt: det
liv, Gud har givet os, har vi alle lagt øde, for os selv
og for andre... Men i samme Øjeblik det lød: far,
jeg har syndet, var tilgivelsen der, uden bebrejdelse, uden
betingelse, uden krav. Der var intet mellem bekendelsen og
tilgivelsen. Der var kun dette nøgne: du er
tilgivet. Sådan er dommen og tilgivelsen altid eet for
Gud" (s.133). I denne ligneIses forløb genfinder Falk hele
kristendommen: dåb, forsoning, nadver og opstandelse. Men
Falk digter videre endnu: "I lignelsens ånd (kan man)
fortsætte sådan: men da der var forløbet nogen
tid, droges den fortabte søn tilbage til sit tidligere
liv, der var en skøges træk, han ikke kunne blive
kvit, der var fest og glæde og letsindighed. Og en dag var
han igen borte. Men hans far ventede og ventede. Og sønnen
kom en dag tilbage, pjaltet, hærget. Og hans far var uden
bebrejdelse, uden betingelse, uden krav. Og sådan skete det
om og om igen. Halvfjerdsindstyve gange 7 gange. Og een gang til.
Nu idag" (s.135). Sådan slutter prædikensamlingens
efterskrift. Artikel i Fønix 1977, nr 4. "Nogle
prædikensamlinger fra 1976". - The
"brotherhood" interpretation of the parable is therefore
possible. (In interreligous connection) Den
farisæiske JesusPhilip Culbertson, rector of Christ
Episcopal Church in Oberlin, Ohio (1985)
[253/tr03-b ]
Religionspædagogiske noter:I
Elementer.. er der bl. a. link til gennemgangen i Carl Kochs Jesu
Lignelser. Se her:
- Den fortabte søn
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 3. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere forfattere.-
pt. ikke på nettet
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Nejsum, Peter
[Lignelsen er uden slutning, så..] en feel good
slutning, den lyder sådan: Den ældste bror grundede
over farens ord. Han så faren i øjnene. Så
omfavnede han ham, og gik med ham ind i huset, omfavnede sin
bror, og de festede alle sammen til den lyse morgen. Er det en
god slutning? Det er en happy end, og den har helt klart sine
tilhængere, men brorens vrede, hans forurettethed og
retfærdige harme, får ikke rigtig plads. "Hvad far
siger", har stor vægt her i kirken, men
spørgsmålet er om farens ord om "alt mit er dit" og
øvrige argumenter gør storebror i stand til at
springe direkte til tilgivelse og forsoning. Jeg skulle i hvert
fald hilse og sige, at den ældste brors tro støtter
blandt konfirmander ikke så let lade sige overbevise! [..en
tragiske slutning: Som Kain Abel, slår storebroren den
velmodtagne bror ihjel - eller storebroren drager vred ud i
verden, har succes, vender hjem og forsoner sig med faren... -
"Pointen er, at der er ikke nogen slutning. Derfor viger Jesus
også tilbage fra at fortælle den. Det kan man kun
selv, for sit eget vedkommende."] [2010] Se mere
Munk, Kaj
Hele prædiken er en omsættelse til provinsiel
bondevirkelighed: "Sønnen begyndte at stamme noget, men
den gamle kyssede ham, saadan som en Far kysser, naar han kysser
den voxne Søn for en eneste Gang i hans Liv. Og Taarene
strømmede fra begges Øjne ned i Landevejens
Støv som de stod der med [0000] Se
mere
hinanden i Haanden, og ingen af dem kunde tale. Saadan er
Gud, din Gud og min Gud, min Jesus, saadan staar han og venter
paa os, og saadan modtager os, naar vi kommer. Lad os takke ham
for det. Amen." [Kun citatet her! Siden er ikke pt.
tilgængelig]
Lindhardt, P. G.
Således, siger Jesus, går det til, at der bliver
glæde i himmerig. Således. Altså hvorledes?
Når et menneske løber linen ud og i klynkende
selvmedlidenhed vender hjem for at redde sig en tilværelse
på den manér? Nej, det giver såmænd ikke
større fornøjelse i himmerig, det er der ingen
engle, der gider råbe hurra for, men således bliver
der glæde, når det bliver klart, hvordan faderens
hjertelag er, når det bliver hørt og troet, at alt
er glemt, at selvoptagetheden og selvynken slet ikke når
at komme til sit sentimentale udbrud, før faderen griber
ind ../..Når man som den ældste søn - al
menighedskristendoms udtrykte billede - fornærmet holder
sig tilbage fra gildet, får man jo i sin egen specielle og
meget virkningsfulde form for selvoptagethed aldrig hørt,
at det budskab jo i grunden angik en selv, såvist som det
var rettet just til de onde og utaknemlige. [0000] Se mere
Holm, Katrine Winkel
Den berømte lignelse, som vi lidt misvisende
benævner "Den fortabte søn". For pointen er jo, at
han i sidste ende ikke er fortabt. Han var fortabt, men blev
fundet. Han har netop en far at vende tilbage til. En far, der
står med åbne arme og tager imod ham. På
engelsk omtales sønnen da heller ikke som fortabt, men som
ødsel, altså som en selvødelæggende
ødeland. Når der alligevel er håb for denne
døgenigt, er det udelukkende takket været faren, som
forblev den samme de mange år sønnen var væk
og lå og rodede rundt blandt svinene. Den amerikanske maler
Thomas Hart Benton har lavet et maleri over lignelsen, hvor han
lader lignelsen ende anderledes og anderledes bittert. Her vender
sønnen også hjem, men vender tilbage til et
forandret hjem. Der er ingen, der løber ham i
møde... [red: et sådan faderløst, ruin af et
hjem ligner kirken, når den hylder "Den nye Gud"]
[2021] Se mere
Hjerrild, Frederik
Jeg tror vi skal passe på ikke at påtage os de
forkerte roller. Hvis jeg tænker på mig selv som den
fortabte søn, hvor bliver der så plads til den
søn der virkelig er fortabt? Rollerne i denne verden,
livsbetingelserne, er nu en gang meget forskellige og meget
uretfærdigt fordelt. Dét må vi tage alvorligt.
Der er nemlig det ved det at hvis vi alt for hurtigt
bemægtiger os andres rolle, så bliver der ikke plads
til dem der helt bogstaveligt har denne rolle...faderen
anerkender begge sønnerne, begge rollerne, både den
fortabte søns rolle og den hjemmegående søns
rolle. De er begge hans sønner, og han elsker dem begge.
Men faderen reagerer meget forskelligt over for de to
sønner - fordi deres situation er vidt forskellig.
[2006] Se mere
Christensen, Jørgen
..når jeg begynder her - ved den første bid af
æblet og syndefaldet. Så er det fordi dagens lignelse
om sønnen, der kræver at få sin arv udbetalt,
selvom faderen stadig er lyslevende, ja, det er på en
måde den nytestamentlige parallel til Eva og Adams
syndefald.. [2014] Se mere
Arendt, Niels Henrik
Med fortællingen om den fortabte søn siger Jesus,
at forholdet til Gud ikke forbliver uberørt af det, der
ellers overgår os i livet. I forhold til Gud kommer der en
dag, hvor uskyldigheden er væk. Den kommer, ikke fordi Gud
viser sig mindre, end vi regnede med. Den kommer, fordi vi vil
gå vore egne veje. Den kommer, når tvivlen eller
fornægtelsen melder sig. Eller når man undlader at
sige fra overfor det nedrige, selvom man kan se, at mennesker
rammes derved. Da mister man Gud. Da lader man ham dø.
[2014] Se mere
Adelgaard, Gitte
Benny Andersens digt "Den glemte søn" citeres - her
bringes bare digtet - klik på mere, for at se Adelgaards
brug: "Stor gik min bror ud i verden, sang sig væk mellem
arme og terninger. Glad gik han ind på verdens vilkår
som for ham var den drejende malstrøm. Den kasted ham op
på forskellige kyster. Ad forskellige omveje, i små
portioner blev han ført hjem mod gården./Her blev
han først samlet med sig selv, hvilket gensyn - blev eet
med sit nederlag, som far kom ud og kyssede./Havde far blot
ventet en dag, en time! Men der skulle selve fedekalven til for
at mætte et så velkomment nederlag./Har jeg selv
valgt de små sejre, hvis kød forlængst er
tygget tørt og hvidt? Har jeg selv sat din kærlighed
på rationer, - disse lumske små
kærlighedsrationer. Uskadelige for andre ganske vist. Som
at kaste med snebolde mod et træ, som drengespyt mod
vinden./Ske din vilje min fader. Bylten er snøret, et
hvidfedt lår deri, tre dages kærlighedsration.
Så vil jeg gå tabt mellem bjerge og kilder. -
Så flygter jeg fra min offerrøg, der aldrig blev
slået til jorden men stod stift op som en
skamstøtte./År vil der gå, far, år uden
kærlighed, år uden fedekalv./Og når jeg
så har sparet lommen fuld af nederlag og tøjet fuldt
af møg, så går jeg dig i møde med
trætte glubske skridt. Så må du elske mig!
" [0000] Se
mere
[Kun citatet. Agerbos side er ikke pt. tilgængelig - der
arbejdes på at få den igang igen]
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|