Dato: 28/07/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 22/07/2024
9. s. e. trinitatis b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. . 12,
32-48 - Om årvågenhed og tjeneste
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: [NB. Der er alternativ tekst - enken og
dommeren, Luk. 18,1-28]. Her behandles Luk. 12,32-48.
Det er en vanskelig tekst; man aner at Jesu eksempel
på det tro forhold til ham/ til Gud er blevet lidt
forkludret i Lukas' eller overleveringens forsøg på
at forstå det ret. Tre punkter: 1)
Hovedspørgsmålet er som det, som også er
Peters: Gælder dette eksempel på et tro forhold
husherren bare os, dvs disciplene /enhver som tager
discipelkaldet op, eller gælder det "alle". 2)
Oversættelsen/forståelsen af ordet tjener
må nok overvejes. 3) 3. Og endelig til slut de
lidt mærkelige strafgradueringer.
Men
først nr 2. Det er nærliggende at overveje
oversættelsen "tjener". Ordet betyder først og
fremmest slave. Det vil være mere rigtigt at bruge det, end
tjener. Mon 2036 bibelen vover det? "Tjener" har nogle
første konnotationer som i hvert fald ikke passer: I dag
kender vi kun tjeneren på en restaurant; måske
tænker vi også på lidt ældre litteratur
hvor der var tjenere i husholdningen, men det er ikke
særligt dækkende. En oversættelse
"slave" vil nok provokere vores bevidsthed dybere ind i
sagen. Jesus tænker sandsynligvis på det gode
familiehushold, med familie, men også de som ikke er
direkte familie, men i husstanden boende arbejdere, og de var
slaver; de kunne sælges om det skulle være. Men ofte
var de bedre stillede end fx daglejerne, men så forventedes
der også 100% hengivelse og solidaritet med hele huset og
ejeren. Det er uden tvivl afhængighedsforholdet og den
selvfølgelige arbejdsforpligtelse, der er det
afgørende. Billedet er at vi er Guds slaver! Men det er
den virkelig gode husholdning herren tager sig af sine slaver.
(En noget anden nuance er der i Lukas 17,7-10 der har de
"unyttige" tjener (i almindelig forstand unyttige er de jo ikke!)
kun at erklære deres ydmyghed og vente med at spise til de
har sørget for herren. I dagens tekst er arbejdet blot at
vente opmærksomt, og så lade sig bespise, endda af
herren. Vi er Guds slaver. Ikke ligefrem en vej ind
i dåbsfølgets hjerter. Meget få tror og lever
sådan. En stadig forventningsfuld opmærksomhed vendt
mod Gud. Opmærksomme på hvad? Hans komme? Det er vel
at forstå som, udover noget engang hinsides al tid,
så hans daglige komme i fordringer om kærlighed,
omsorg, men også i det at have Gud i sin bevidsthed, i en
tro på hans altomfattende omsorg og vilje til at frelse.
Vi bryder os ikke om at underkaste os, men måske er det
ikke kun underkastelse men også hengivelse, som
ligger i slaveforholdet? Ordet muslim har som alle
bekendt en dobbeltforståelsesmulighed: underkastelse eller
hengivelse. Den dobbelte forståelsesmulighed findes
måske i ethvert religiøst forhold og den
træder frem her. Nummer 1) kun nogle eller alle:
Jesu umiddelbare svar er jo at sagen her især er om dem,
som er mellemmænd mellem herren og slaverne. De har den
tungeste forpligtelse. Det kan være et memento om den
måde vi er kirke på. Men opdelingen mellem dem, som
kender herrens vilje og dem som ikke gør det, siger jo at
det egentlig er alle fordringen gælder. Men nogle har
altså et tungere ansvar ved ikke at have formidlet videre
herrens vilje. Nummer 3) straffen Der er noget lidt
underligt med straftanken. De udvalgtes svigt betyder at de skal
hugges ned. Der er ikke frelse for dem. Men så er der en
mere gradueret og vel ikke så definitiv vinkel. Prygl. Det
lyder mere som instant-karma straf efter fortjeneste her og nu.
Hvordan prædike? Jeg ville nok tage fat i det
for mig selv mest provokerende, fordi jeg fornemmer at det
også er det for vores kultur. "Kære venner! Vi er
Guds slaver. Det er det Jesus ordret siger. Det har vi det
svært med. Vi skal underkaste os og vi skal hengive os,
slaveagtigt. Vi er egentlig i god træning med at underkaste
os. Arbejdsmarkedets vilkår. Krigens logik. Den
europæiske nødvendighed. Den globale ditto. Men Gud?
For mange især en fiktiv størrelse. Skal vi
underkaste os en særlig moral, særlige
religiøse regler? Ordet "Islam" kan oversættes
med "underkastelse" eller "hengivelse". Kristen tro tror jeg
også er begge dele. Underkastelse - men så vil jeg
sige: "spørgende underkastelse". Ikke bevidstløs.
(Har man haft dåb og sunget Hans Anker Jørgensen Sov
du lille sov nu godt er det oplagt at referere til "Spørg
om Jesu hjertesag) jeg skal hele tiden spørge mig frem
til hvad er det egentlig gode i en sag, i en situation. Og
spørge via hvad vi fornemmer er Jesu hjertesag. Kristen
tro er hengivelse. Vi skal hengive os. Det er vi måske nok
uvant med. Til hinanden? Til en sag? Til Gud? Skal underkastelsen
være spørgende, så skal hengivelsen være
"søgende, efterprøvende" igen vil jeg nok anbefale
at man efterprøver med sind, forstand og hjerte, hvad det
er at leve med Jesu billede af Gud. .. Længere bliver
anslaget ikke her. Billedet er fra Thorvaldsens
Museums billedsamling Albrecht
Duhrer: Fodvaskningen Et billede som viser at Herren tjener
sine disciple er vanskeligt at finde - undtagen netop dette
motiv..
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
| Chr. III
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Versemålsregister til
salmerne
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [When is the last time they lived unafraid?]
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Spørgsmål: I hvor høj
grad er denne eskatologi præget af menighedens
selvforståelse efter Jesus - i hvor høj grad er det
Jesu eskatologiske forkyndelse?
Og til hvad skal der omsættes? Eksistensteologiens
eskatologi? - Eller den kollektive angsts? - Eller en
pseudo-"rest"-menighedsteologi - skal en psykologisk udbyggelse
af eksistensteolgien voves?
1992: Spørgsmålet om adressen for ordene (Jfr.
Peters spørgsmål "os eller alle") skal
klargøres. Skærpes fordringen fra v. 41 for "os" =
Peter (disciplene) = den kristne el. menigheden - eller er
synsvinklen de samtidige: de skriftkloge, farisæerne, som
ikke har været de rette tjenere. Efter konteksten er det
klart det sidste; så udfoldelse af den "svære
kristendom" / menighedskritik må tage en anden anledning
end denne tekst. Anslaget er hele tiden "Frygt ikke .. du som
hører og tror .." - også i konteksten.
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 12
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Overvejelse: Den eskatologiske eksistens midt
i tiden tolket (psykologisk) som ÅRVÅGENHED (Se Den
tredje tilstand. Lars Bo Bøjesen, Gyldendal 1989 s. 235
ff. videre: Guds Rigeforståelse s. 237) Den her tolkede
Orfeusmyte er nok for omfattende til brug i en prædiken -
men mere alment: årvågenhed som fundamental
livserfaring og mulighed - sat overfor kontrasten, det som
sløver: optagetheden af skatte alle andre steder end i
"himlen", eller sygdom, frygt. Sat i forhold til det indledende
tryghedstilsagn. Se evt Jesper Stange om årvågenhed,
spædbarnets, sundhedsplejerskens sprogbrug. (Prd.vejl. 1992
Præsteforeningens Blad) -
[259/tr09-b ]
Religionspædagogiske
noter:Søg først Guds Rige. Du skal ikke bekymre
dig - for Gud giver det hele - og derfor har du fået
så meget mere betroet; Hør det, så giver det
årvågenhed, viden, bevidsthed, kunnen og
kærlighed i det liv, du er sat i (=blevet betroet som
husholder).
En samtale kan dreje sig om, hvem ordene her gælder -
dengang (som Peter spørger efter) - og nu, hørt som
tekst i kirken.
Hos Lukas er ordene - inklusive ordene om ikke at bekymre sig -
eksplicit rettet til disciplene - hos Mattæus er de samme
ord en del af bjergprædikenen, henvendt til folkeskaren.
Underviserens bud i samtalen kan være, der er ikke nogen
egentlig grænse mellem (men nok forskel på) folk og
disciple - i samme øjeblik, man hører fordringen
og i en eller anden forstand giver sig ud i at "sørge
først Guds Rige" og høre "frygt ikke, for Gud har
besluttet at give jer riget" så er man discipel,
særlig husholder, med en helt særlig pligt.
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 9. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere forfattere.-
pt. ikke på nettet
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Thaysen, Morten Fester
Sådan skal vi være. Vente og våge - sikre
på, at vi hviler i Guds beslutning om, at vi skal have
riget. Jamen, betyder det, at vi bare skal sidde med
hænderne i skødet, som man gør, når man
venter på toget? Vel skal vi ej. Vi skal se at komme i
gang. Vente og våge er at være jorden tro - i
håb til Guds nåde alene. Vi skal netop ikke
drømme os væk i en bedre verden, end den vi har.
[0000] Se mere
Vi skal vente og våge i den verden, vi lever i nu. Bruge
vort liv fuldt ud nu. Passe vort arbejde. Bruge vores
kræfter. Kæmpe vores kampe.
Johansen, VIlly Klit
..er jeg den tro tjener, der i tryg og glad forventning til
Gud er fri i forhold til de materielle goder. Fri til at modtage
og fri til at slippe dem ..Spørgsmålet er
personligt. Og så skal det da tilføjes, at dette
personlige spørgsmål ikke er endeligt afgjort,
så længe jeg lever og kan høre Jesu ord. Han
indbyder os netop i dag til at gå med ind i troens trygge
og glade forventning: "I skal have kjortlen bundet op om
lænderne og have lamperne tændt." [2020] Se mere
Jewell, John
Prayer can shift your basic orientation to an upward trend.
Use the Apostle Paul's prescription to the Philippians: "Do not
worry about anything, but in everything by prayer and
supplication with thanksgiving let your requests be made known
to God. And the peace of God, which surpasses all understanding,
will guard your hearts and your minds in Christ Jesus." (4:6-7)
The "Peace of God" is the inner assurance of the Holy Spirit that
in the end all things will be made right. [1898] Se mere
Hjerrild, Frederik
Når Jesus ofte taler om at være
årvågen, at være beredt, er det for at
gøre opmærksom på at det evige liv er begyndt.
Vi er midt i det evige liv lige nu. Livet kan ikke skubbes
væk fra os nu, enten bagud så vi står og
stirrer fortabt og lammet på den tid der er gået, og
som aldrig kommer igen, eller fremad til engang efter
døden eller til den store gevinst. Det evige liv er
begyndt nu, og vi er midt i det. Det er derfor livet nu er
så alvorligt. Og hvordan skal så ventetiden
udfyldes for os? Ja, jeg synes det er vigtigt at se at det ikke
var nogle store, dyre, religiøse gerninger som tjeneren
gjorde, men de små ting som herren ville have gjort.
[1982] Se mere
Frandsen, Kristen Skriver
Der er egentlig kun enten at tro det - eller nægte at
det er muligt. Man kan mene at ingen, heller ikke Gud, bare
sådan kan give meningsfuldheden til mennesker - sådan
som vi står i meningsløsheder, om ikke til halsen,
så i hvert fald til fjernsynsskærmen. Eller
også kan man tro det. Tro at det, Jesus her kalder riget,
er lige på den anden side af den tynde, men
uigennemsigtige, mebran, som hedder vores virkelighedsopfattelse.
Og det svinger med sine virkninger stærkt igennem membranen
- og kan fjerne både ubevidst og og altfor bevidst
frygt. [1992] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|