Dato:24/03/24 - Alle gudstjenestens tekster -
Opdatert: 18/03/2024
Palmesøndag
- Siste
- Neste
Evangelium/evt annen preketekst:Mt. 26, 6-13
Jesus blir salvet i Betania
:
Redaksjonelt: "Den norske kirken har en offisiell
"bærekrafts"etikk. (I "bærekraftsboken" - se under).
I boka advares mot å feiltolke Jesu ord om de fattige:
"Disse ordene blir noen ganger tolket slik at Jesus bekreftet
fattigdom som en naturorden eller som en uunngåelig skjebne
noen er dømt til. Men det er å tolke feil; i
virkeligheten siterer Jesus 5. Mosebok..": Der "vil alltid
være fattige i landet; derfor gir jeg deg den befalingen:
Åpne din hånd for din landsmann, for alle trengende
og fattige hos deg i ditt land". 5. Mos. 15,11.
Redaktøren: Salvingen er vel å betrakte som en
kongesalving - men gjennom en begravelse. Det som begraves er
kanskje disiplenes (Judas'?) kongeforventning? Det som krones
er en ny virkelighet: Jesus tolker salvingen som en ny og
annerledes Kristus-tilstedeværelse - nærvær av
den salvede. Som den oppstandne, både himmelsk
tilstedeværende og jordisk - gjennom den enkeltes tro og
den enkeltes handlinger - et rike bygget opp nedenfra, hvor de
fattige sist av alle glemmes. (Som alltid, når Guds rike
blant oss er på tale, alltid i begynnelser, knapt så
lenge tiden løper i erklærte tusenårsrikers
tid, på den annen side kan ingen sette grenser for hvor og
hvor stort det slår igjennom)." Sitater fra
prekener til parallelteksten hos Markus - men også en
under her. Klik på Danske parallelside. Jeg har under
laget en oversikt over de fire fortellingene med en kvinne som
salver Jesus. Ikke at det skal med på prekestolen, men
kanskje det kan ha betydning for vinklingen. (Jfr siterte preken
av Gudmundsdottir). Ny er måten å sitere
på - vil bli brukt mere og mere. For å
gjøre siden mere oversiktbar. Til denne teksten er det
sitat fra DNK's Bærekraftsboka om fattigdom (med direkte
lenke til hele teksten) og fra Kaj Mogensens "Frelse og
fortabelse".
Andre bibelversjoner online
| Danske oversettelsen 1992 -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
De siste tre fra BibleHub, hvor flere oversettelse kan finnes
umiddelbart.
| Nestle-Alland Nt Graece -
- "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av
søndagens preken... [Se mere om]
Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år:
Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format)
Liturgisk / salmer
Salmeforslag på Sindre Eide sin side "Eide Forlag" Se her
Norsk Hymnologisk Forenings Salmeverktøy -
kirkeårsoverveielser mm. Se her [Denne søndag ved: Lars Martin
Dahl]
Salmeforslag fra salmebogen 2013 Harald Kaasaa Hammer. Se her
Akkumulert forslag til denne søndag:Se her
Indeks alle N13's salmer - med lenke til NRKs Salmeboka minutt
for minutt
HER
Ingresser/introer til søndagens tekster til bruk
i liturgien: HER - Ved Knut
Grønvik. [ Om..
Dagens bønn: Se her
Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det
er en tilsvarende).
The Text this Week Anbefales sterkt!.
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse,
leksikonoppslag, prekener hvor verset inngår i teksten,
kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åpner på første verset i teksten
Kommentar/er
på Working Preacher - .
Lectionary Greek
Tekstboken - aktuelle
søndag (via oversigt alle tre rekkene)
Til eksegesen: Se opstilling nedenfor om paralleltekstene.
Sakprosa til kapitlet: Mt. - 26 [En del dansk
litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved
evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering
Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til
kapitlet" [På det språk de er krevet
på]:
Synoptiske forskelle i mellem de tre
salvningsfortællinger. I hovedpunkter. (Ved
red.) Mt.26,6-13: Sted: Betania, Simon
den spedalskes hus. Aktør: Kvinde, der kommer
ind Forarget: Alle disciplene. Jesu
begravelse: Salvingen en beredelse til hans begravelse.
Mk.14,3-9Sted:Betania, Simon den spedalske
hus Aktør:Kvinde der kommer ind
Forarget:Disciplene Jesu begravelse:Salvning til
den Luk.7,37f: Sted:Simon Farisæers
hos i 'Byen' Aktør: På forhånd
foragtet kvinde (synder). Forarget:Simon og fariseerne
Jesu begravelse:: Ikke noget med den. Joh.
12,1-8: Sted: Betania, Lazarus' hus
Aktør: Maria
Forarget:Judas Jesu begravelse: Hun kan gemme
salven til hans begravelsesdag Lukas skriver ikke om
de fattige - salvingen har et helt andet skopus hos ham. For
en almindelig litterær betragtning er det ikke samme
begivenhed. - Flere sitater: Kaj
Mogensen i frelse og fortabelse. Alle dsicplene forarges over
ødselhedenSe
her BærekraftsbokaBetyder ikke at fattigdom
er i naturens orden Se her
[827/plmsdg-h]
Religionspedagogiske notater (Ofte
på dansk): Kenosis / kenotisk teologi.
Palmesøndag markerer med epistellæsningen Jesu
hengivelse fra første begyndelse, inkarnationen, til
sidste slut, døden på et kors. Det er herfra
begrebet "kenosis" er hentet - han gav afkald. Rimeligt nok kan
det læses som forbillede: "lad det samme sindelag
være i jer".. Jeg har anmeldt Sallie McFagues nyudkomne bog
"Hengivelsen teologi. Kenosis, klimakrise og menneskets
forbundethed med naturen" - som udfolder en kenotisk teologi, som
hun ser som relevant for vort forhold til bland andet
klimakrisen. At tage mod hans hengivelse til os, giver os
mulighed for at leve i ham, og på samme måde som ham
hengive os til et sandere liv, og give afkald på det, som
hindrer det gode, gudskabte liv. Læs min anmeldelse
her. -ksf.
-|-
-|-
-|-
-|-
-|-
Norske preken/eksegesesider - generelle:
Knuts prekenside: Se her
Det norke prekeskap: Se her
Forskjellige online prekensamlinger:
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af prekener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prekener online
BibleHubs
prekensamling En overveldende mengde engelske prekener -
klikk på "sermons" i menylinje
Prekener og tekstoverveielser on-line:
[Sitatene er noen ganger bare den innledende linjen og / eller
avslutningen.
Og et sitat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele preken - men klikk inn og se hele preken]
Gudmarsdottir, Sigridur
Fire fortellinger, som alle handler om kvinnen og hennes
dyrbare gave til Jesus. Det at historien ble inkludert i alle
evangeliene viser hvor viktig den må ha vært for de
første kristne mennesker. Men det som er ulikt mellom
våres fortelling og den som ble lest i kirkene for fire
søndager siden er at på den annen søndag i
fastetid blir kvinnens gjerning tolket som hennes
syndforkjennelse og Jesu absolusjon...Her finnes det ikke et ord
om synd men Jesus tolker kvinnens gjerning som salvering til sin
egen gravferd. Hun har rørt ham, Hans dyp ropte til hennes
dyp...ù [0000] Se mere
Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd.
|