Kirkerum- og arkitektur. Klokker. Orgel
(02)
Arbejde med kirkerummet, arkitekturen, inventar, og symboler
brugt i tilknytning til døbefont, alter og
prædikestol.
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Tegn hvad du ser i kirken
(Type: praksis, tegne)
Due - over døbefont
(Type: oplevelse, symbol-)
Evangelistsymbolerne i kirken
(Type: billed-iagttagelse)
Krucifix i kirke (Type:
oplevelse, symbol-)
skibsmodel, kirkens (Type:
oplevelse, symbol-)
Alteret (Type: begreber,
basale)
Den danske kirkebygnings
arkitektur fortæller (Oversigt) (Type: oplevelse,
billed-)
Den danske kirkebygnings
arkitektur fortæller 1 (Stavkirken) (Type: oplevelse,
billed-)
Den danske kirkebygnings
arkitektur fortæller 2 (Romansk - ældre) (Type:
oplevelse, billed-)
Den danske kirkebygnings
arkitektur fortæller 4 (gotisk - høj) (Type:
oplevelse, billed-)
Den danske kirkebygnings
arkitektur fortæller 5 (Kirkefond) (Type: oplevelse,
billed-)
Den danske kirkebygnings
arkitektur fortæller 6 (Moderne kirker) (Type:
oplevelse, billed-)
Kristus, korset, cirklen
(Type: oplevelse, symbol-)
Det gotiske krucifix - skitse
(Type: henvisning)
Åby-krucifikset (Type:
billed-iagttagelse)
Klokkevers (Type: salmebogen,
arbejde med)
.
.
Tegn hvad du ser i
kirken - [top]
02/ 381 |
praksis, tegne |
symbol, kirkerum |
Indhold: Tegn hvad der er særligt for
kirkerummet
Mål: Give bevidsthed om kirkerummets
særlige karakter, dets inventargenstande og eventuelle
symboler
Hvordan:
Fordeles med fordel på to forløb.
Tager 30-45 minutter som regel, hvis også symboler skal
skitseres.
Det som adskiller kirkerummet fra de fleste andre rum skitseres
på a-4 ark. Efterfølgende (time?) listes det
særlige på tavlen, det nødvendige for at det
er et kirkerum understreges (alter, døbefont). Symboler
og tegn forklares i kirken.
Krydshenvisninger: Den danske
kirkebygnings arkitektur fortæller (Oversigt);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Due - over
døbefont - [top]
02/ 83 |
oplevelse, symbol- |
dåb |
Indhold: Genfortælling af Jesu dåb som
forklaring på at due er over døbefonten
Hvordan:
. se evt. videre: Johannes Døber
og Duen som symbol
Krydshenvisninger: Duen (symbol);
Jesu dåb;
;
;
;
;
| Mt. 3, 13-17 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Evangelistsymbolerne i
kirken - [top]
02/ 650 |
billed-iagttagelse |
symboler |
Indhold: - betragtning af evangelistsymboler på
prædikestol eller andre steder. Se også symbol og
tegn.
Irenæus tekst (Engelsk)
Evangelist-vignetterne er er ca 50% formindsket. Højreklik
og kopier, så kan den enkelte vignet anvendes i fuld
størrelse i et andet program.
Krydshenvisninger: Symbol og tegn;
;
;
;
;
;
| Åb. 4, 6-8 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Ez. 1, 4-ff Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Krucifix i kirke
- [top]
02/ 648 |
oplevelse, symbol- |
lidelse |
Indhold: Se kirkens krucifix, se hvad det udtrykker,
eventuelt sammenligne det med andre krucifixer (Se Eksempel på ark med forskellige
krucifix-typer og Kristus fremstillinger. Se videre
Kristus, korset og cirklen
Billedet her: Erik Heides krucifix i Sthens Kirke.
Hvordan:
Forudsætter at der er krucifiks i kirken.
Efter en sammenligning af de to grundtyper, romansk og gotisk
krucifix, kan man samtale om hvad de hver især udtrykker.
Krydshenvisninger: Kristus, korset, cirklen;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
skibsmodel, kirkens
- [top]
02/ 356 |
oplevelse, symbol- |
frelse |
Indhold: betragtelse af kirkens skibsmodel.
Genfortælling af Mk. 4,35-41 / Mt. 14,22-24
På www: Wikipedia;
;
;
;
Hvordan:
Tolkningsforskelle alt efter hvilken type
båd, der er tale om.
Jeg har haft det privilegium at have en meget enkel
konebåd-type med 12 årer - udført af
kunstneren Erik Heide.
Man kan tale om, hvad betyder båden som symbol helt alment
(fællesskab, vi er alle i samme båd); er der som i
Erik Heidebådens tilfælde tale om en lille båd,
fiskerbåd e. l. kan båden være billede på
den skrøbelige og udsatte eksistens. Og her har
fortællingen om stormen på søen sin plads.
Har man et orlogsskib fra den florisante periode i
Danmarkshistorien, er det ikke udsatheden, der er den mest
oplagte symbolværdi - så er skibet vel slet og ret
fællesskabssymbol - krigerisk at se til eller ej.
Hvis spørgsmålet om tro, er det vigtigste,
genfortælles Mt. 14,22 Vandringen
på søen
Krydshenvisninger: Vandringen på søen;
;
;
;
;
;
| Mk. 4, 34-41tGl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 14, 22-33 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Alteret
- [top]
02/1191 |
begreber, basale |
offer |
Indhold: Alteret som anledning til at fortælle
om meningen med offeret og at ofre. De grundlæggende
offerfortællinger i kristendommen - Isaks offring, Kristi
offer.
Hvordan:
Skitse: Spørg om elever/kf hvad et alter
bruges til. Mind dem evt. om en central offerhistorie i bibelen:
Kain og Abel. Fortællingen om Isak. Hvordan villigheden til
dette offer er blevet tolket. Man kan sammenligne med islam.
Spørg kf om hvad der bliver ofret på kirkens alter
- noget, der kræves af os, noget vi kommer med? Kristus som
offerlammet.
Krydshenvisninger: Offeret - i islam;
;
;
;
;
;
| 1 Mos. 22, 1-19 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Den danske
kirkebygnings arkitektur fortæller (Oversigt)
- [top]
02/1271 |
oplevelse, billed- |
arkitektur |
Indhold: Kirkearkitekturens udvikling fra stavkirker
over romansk, gotisk, kirkefonds- til moderne kirker
fortæller en historie om skiftende "fornemmelse" for tro.
1) Oversigt. Se krydshenvisninger - eller scroll
nedad!
Mål: Via erfaringen (forestillingen om erfaring)
af det fysiske rum at tænke over sider i gudsforholdet
Hvordan:
Man kan lave et komprimeret mundtligt
fortælleforløb - det kan lade sig gøre for
nogle. Man kan dele op, ledsage med billeder. Man kan tage
udgangspunkt i sin egen kirke, og lade nogle få udblik,
fortalt eller vist ved hjælp af billeder, supplere
forståelsen af egen kirkes arkitekturs betydning.
Besøg i andre kirker kan være givende. Rum
taler.
Nedenfor nogle hovedtrædesten i arkitekturhistorien i
Danmark - vedrørende kirker - og nogle ideer til
tolkninger.
[Idé: Thala Juul Holm]
Krydshenvisninger: Den danske
kirkebygnings arkitektur fortæller 1 (Stavkirken);
Den danske kirkebygnings arkitektur fortæller 2
(Romansk - ældre);
Den danske kirkebygnings arkitektur fortæller 4
(gotisk - høj);
Den danske kirkebygnings arkitektur fortæller 5
(Kirkefond);
Den danske kirkebygnings arkitektur fortæller 6
(Moderne kirker);
Kirkebygningen. Dens historie;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Den danske
kirkebygnings arkitektur fortæller 1 (Stavkirken)
- [top]
02/1266 |
oplevelse, billed- |
arkitektur |
Indhold: Kirkearkitekturens udvikling fra stavkirker
over romansk, gotisk, kirkefonds- til moderne kirker
fortæller en historie om skiftende "fornemmelse" for tro.
1) Stavkirken
Mål: Via erfaringen (forestillingen om erfaring)
af det fysiske rum at tænke over sider i gudsforholdet
Hvordan:
Man kan fremfortælle for konfirmanderne,
hvordan vi kan tænke os, at man har oplevet det lille
kirkerum. Meget lidt lysindfald udefra (de små huller),
tællelys, lugten af tjæret træ. En oplevelse
af nærhed og beskyttelse. Her kommer den onde drage ikke
ind.
Jellingestenen kan inddrages.
Jeg har faktisk oplevet, at et endda temmelig ukoncentreret hold
lod sig fange ind af en udmalet fortælling. Enten
appellerede den af sig selv - eller også var
fortællesituationen fysisk optimal. I midten af
Skærbæk kirke, under midterhvælvingen, havde
organisten sat almindelige stole i en ring - for at øve
salmer med et andet hold. Dér satte vi os. Det gav en god
nærhed og konfirmanderne lyttede i hvert fald. Senere var
stolene flyttet ud af rummet, og et ellers mere opmærksomt
hold måtte ind og sidde på kirkebænke - og de
var ikke nær så godt med.
Krydshenvisninger: Jellingestenen;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Den ældste stavkirke blev bygget i Hedeby, nær
Slesvig. Den, vi ser på billedet, er en rekonstruktion af
stavkirke ved Hørning (Århus).
Man kan se hvordan et orme-mønster danner en frise under
taget. Måske samme tanke som bag mønsteret på
Jellingestenen, ormene er kaosmagterne holdt på plads.
Den danske
kirkebygnings arkitektur fortæller 2 (Romansk -
ældre) - [top]
02/1267 |
oplevelse, billed- |
arkitektur |
Indhold: Kirkearkitekturens udvikling fra stavkirker
over romansk, gotisk, kirkefonds- til moderne kirker
fortæller en historie om skiftende "fornemmelse" for tro.
2) Romansk ældre - Kirken på Hjerl hede.
På www: Wikipedia om romansk stil;
;
;
;
Mål: Via erfaringen af det fysiske rum at
tænke over sider i gudsforholdet
Krydshenvisninger: Den danske
kirkebygnings arkitektur fortæller (Oversigt);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Den romanske kirke har fået vinduer - koret er blevet
forsynet med et apsis, hvor alteret blev stillet. Ofte med et
vindue mod øst, så morgensolen/opstandelsens lys
kunne strømme ind.
Kan man sige at kirken bevæger sig lidt fra at være
et åndeligt beskyttelsessted - Guds gæstekammer
bygget af tjærede egestammer - til også at være
en menneskelig stenfæstning. I hvert fald tjente en del
romanske kirker også slet og ret som et befæstet sted
for landsbyen.
Den danske
kirkebygnings arkitektur fortæller 4 (gotisk - høj)
- [top]
02/1268 |
oplevelse, billed- |
arkitektur |
Indhold: Kirkearkitekturens udvikling fra stavkirker
over romansk, gotisk, kirkefonds- til moderne kirker
fortæller en historie om skiftende "fornemmelse" for tro.
4) Gotisk - Haderslev Domkirke.
På www: Theology and Metaphysics of the Gothic Cathedral;
Wikipedia: Gotisk stil
;
;
;
Mål: Via erfaringen af det fysiske rum at
tænke over sider i gudsforholdet
Hvordan:
Hvordan der skal fortælles, kan - som ved
de andre arkitekturformer - være afhængigt af egen
kirke. Står man i en oprindelig romansk, gotisk ombygget
kirke, kan man prøve at lade konfirmanderne forestille
sig, hvilken forandring det mere lys, det højere loft med
hvælv, som afspejlede himmelhvælvingen selv, har
betydet.
Krydshenvisninger: Den danske
kirkebygnings arkitektur fortæller (Oversigt);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Gotisk stilperiode i Danmark: fra ca 1250-1530.
Karakteristisk er det opadstræbende, forsøget
på at få så meget lys som muligt ind gennem de
høje vinduer.
Gud er tilgængelig i stræben, i hengivelse til det
store, mystisk skønne. Den gotiske arkitektur er fuld af
tal, smukke proportioner, det gyldne snit - matematisk
skønhed. Den gotiske katedral er en model af kosmos og et
udtryk for en sandhed, der ikke bare kan udsiges. Mennesket skal
se og løftes.
Om vi kan svinge os helt så højt i de mange til
gotik ombyggede landsbykirker, véd jeg ikke helt
Den danske
kirkebygnings arkitektur fortæller 5 (Kirkefond)
- [top]
02/1269 |
oplevelse, billed- |
arkitektur |
Indhold: Kirkearkitekturens udvikling fra stavkirker
over romansk, gotisk, kirkefonds- til moderne kirker
fortæller en historie om skiftende "fornemmelse" for tro.
5) Kirkefondskirker -
Grøndalskirken i Vanløse og Timotheuskirken i
Valby.
På www: Wikipedia: Grøndalskirken,
Vanløse;
Wikipedia: Timotheus Kirke
;
;
;
Mål: Via erfaringen af det fysiske rum at
tænke over sider i gudsforholdet
Hvordan:
Hvis man nu selv er i Kirkefondskirke fra den
periode, kan man jo spørge hvilke andre slags kirker
konfirmanderne synes den ligner. Og diskutere med dem, hvorfor
den ser sådan ud.
Grøndalskirken i Vanløse er eksempel på (Stor
landsbykirke-stil). Timotheuskirken i Valby. Arkitektonisk er den
bygget over en klosterkirke-plan (ligner en del
Løgumkloster Kirke). Men interessant er kirkens nyeste
renovering omkring 2010 - læs om bevægelsen fra
processions- til dialogkirke.
Den ommøblering og ændring af kirkerummet, der er
tale om i Timotheuskirken, finder vi etableret fra begyndelsen
i rigtig mange af kirkerne bygget i slutningen af det 20.
årh.
Krydshenvisninger: Kirkebygningen. Dens historie;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
En del af Kirkefondskirkerne i København er arkitektonisk
mildt sagt "retro". Forståeligt nok, da de blev bygget i
en tid, hvor industrialiseringen havde betydet en rivende
vækst af København, og flyttet store dele af
befolkningen fra land til by. Kirken blev for nogle
identifikationssted og tilknytning til rødderne. (Man har
undertiden kaldt kirken i København for byens
største hjemstavnsforening). Mange blev bygget som
landsbykirke-attrapper eller efter andre meget klassiske
kirkearkitektoniske forbilleder. Ofte eller næsten altid
var der dog også menighedslokaler - i kælderen eller
sidebygninger. Kirkefondskirkernes menigheder havde eller har
ofte et særligt kernefællesskab, som har brug for at
mødes, og som bruger lokalerne også til at
åbne for andre - gennem aktiviteter der ikke er
snævert gudstjeneste.
Dette særpræg sætter sig igennem også ved
det meste nybyggeri i sidste halvdel af 1900-tallet.
Den danske
kirkebygnings arkitektur fortæller 6 (Moderne kirker)
- [top]
02/1270 |
oplevelse, billed- |
arkitektur |
Indhold: Kirkearkitekturens udvikling fra stavkirker
over romansk, gotisk, kirkefonds- til moderne kirker
fortæller en historie om skiftende "fornemmelse" for tro.
5) Moderne kirke - Sthens Kirke, Helsingør, -
Hannerup, Fredericia.
På www: Symbolvandring i moderne kirke
(Sthens);
Hannerup Kirke, Fredericia
Sthens kirkes hjemmeside;
;
;
Mål: Via erfaringen af det fysiske rum at
tænke over sider i gudsforholdet
Hvordan:
Hvis man har en klassisk kirke, så kan man,
efter man har fortalt, hvorfor den ser sådan ud,
spørge konfirmanderne, om hvordan den efter deres mening
kunne blive et moderne kirkerum - hvis de fik frit spil. Murene
skal som minimum bevares.
Man kan foretage en symbolvandring on-line i Sthens Kirke.
Man kan naturligvis diskutere med konfirmanderne, hvad man synes
er bedst. Skal et kirkerum ligne et moderne konferencerum, en
biografsal, en skolestue med hestesko-opstilling - eller er det
netop allerbedst med bænke bag bænke i rækker?
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Tiden efter 2. verdenskrig var en ny, meget stor
kirkebyggerperiode i Danmark. Nu nedtones det skoleagtige, med
faste bænkerækker orienteret mod prædikestolen.
Man kopierer heller ikke de endnu ældre kirker tænkt
til præsteskabets procession. Det er brudepar ikke altid
så glade for, så er der ikke så lang en
indmarch til "Here comes the Bride". Konfirmanderne får
heller ikke så langt at gå med det nye tøj og
de nye frisurer.
Til gengæld er det lettere at fornemme at al gudstjeneste
(også) er dialog. Præsten kan lettere gå rundt
på gulvet i nær kontakt med gudstjenestens deltagere.
Møbleringen er mere eller mindre
fællesskabsorienteret - man kan se hinanden, ikke kun den
andens nakke.
Der er dog flere forskellige tendenser. Nogle bygges mere i
retning af amfi-teateret (Hannerup) eller den moderne biograf.
Måske lægger det op til at gudstjenesten også
i højere grad bliver noget for tilskuere? Eller et
mysteriespil?
Ved alt nyt kirkebyggeri bygges der lokaler udfra kirkerummet -
til brug for aktiviteter og menighedsfællesskab af
forskellig art. [Luftfoto på Sthens Kirkes hjemmeside
anskueliggør dette]
Kristus, korset, cirklen
- [top]
02/ 225 |
oplevelse, symbol- |
kors |
Indhold: Forskellige krucifikser: romansk, gotisk, samt
majestas (Ravenna) sammenlignes - evt. på Over Head.
Færdigt arbejdsark: Den
korsfæstede og opstandne frelser Erik Heides krucifix, Sthens Kirke: - Jellingestenen. (Stregtegninger).
Gotisk Claus Berg-krucifix ca. 1520 -
Billedhugger Englund - krucifix efter Gl. Åby-type -
Et uhyggeligt realistisk billede (foto af skulptur) er Guido
Rocha's "Tortured Christ", Brasilien.
På www: Dagmarkorset - Store Danske Encyklopædi;
Guido Rocha: Den torterede Kristus
Gotisk krucifiks. Skamby
Kirke;
Kristus
Kosmokrator, Ravenna;
;
Hvordan:
Udfra det færdige arbejdsark kan der tales
om hvad hhv. et gotisk og et romansk krucifix udtrykker. Man kan
sammenligne Kristus på Jellingestenen med det moderne
krucifix af Erik Heide (Sthens Kirke, 1983). Vikingetidens kors
/ det romanske udstråler styrke, den sejrende Kristus.
(Kaosmagterne slynger sig om Kristus). Heides krucifix har samme
kropsholdning, Kristus og korset er ét, men måske
lidelsen lagt med ind i Heides udtryk. Det ordene "Mig er givet
al magten i himlen og på jorden..." som toner igennem
krucifixet. Derfor kan Kosmokrator, fra Ravenna, tages med i
sammenligningen. Korset over cirklen, kosmos. Måske er
cirklen bag Heides krucifix også kosmos? Eller er det den
gravsten, som den opstandne sprænger? Derfor også et
billede af gravstenen, som rulles væk.
Ideelt er det at anvende krucifix fra egen kirke. Man kan jo
banalt klippe-klistre med nærværende arbejdsark som
oplæg!
Parallelt med Krucifixet i kirken
Man kan naturligvis selv finde andre krucifixer. Ovenfor er der
henvisninger til forskellige på nettet - bl.a. den
forfærdeligt realistiske "Tortured Christ".
Krydshenvisninger: Jellingestenen;
Krucifix i kirke;
;
;
;
;
| Mt. 28, 17-20 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Mt. 28, 17-20 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Det gotiske krucifix -
skitse - [top]
02/ 918 |
henvisning |
lidelse |
Indhold: Skitse til sammenligning - se videre Kristus, korset og cirklen
Mål: Den primitive stregtegning her er kun til
pictografisk illustrationsbrug
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
-
-
-
-
-
Åby-krucifikset
- [top]
02/ 416 |
billed-iagttagelse |
Jesu mange ansigter |
Indhold: Fra Åby kirke ca. fra 1100 tallet - her
stregtegning. Link nedenfor til fotografi.
På www: Wikipedia: Aaby-krucifikset;
;
;
;
Mål: At se muligheden for fremstilling af styrke
i den korsfæstede..
Hvordan:
Bruges eventuelt i en sammenligning med andre
krucifixer: Kristus, korset og cirklen.
(Her også links til billeder af krucifixet på
nettet).
Krydshenvisninger: Kristus, korset, cirklen;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Klokkevers
- [top]
02/ 213 |
salmebogen, arbejde med |
symbolting |
Indhold: (Se klokkerne) / finde linier egnede som
klokkevers i salmer i salmebogen.
På www: Kristeligt
Dagblad: En klokkerdreng (N H Arendt);
;
;
;
Mål: Ved at læse salmetekster og finde
udsagn, der kan står som alenebudskab, at arbejde med og
tage et skridt på vejen til større fortrolighed med
det religiøse sprog.
Hvordan:
Man skal selvfølgelig se kirkens klokker
(hvis ikke sikkerhedsmæssige årsager forhindrer det).
Så kan fortælle om deres funktion. Kalde til
gudstjeneste og kirkelige handlinger. Man kan fortælle om
særlige ringninger: kimning ved højtiderne (Det
kimer nu til julefest), de ni bedeslag (se meditationsmulighed
under krydshenvisninger). Man kan også fortælle,
hvordan klokkerne har været brugt ganske verdsligt som
alarm - man fortælle om klimaklokkeringning (som blev en
del diskuteret!)
Hvis man har klokkevers på klokken i sin kirke, kan begynde
med at se den og fortælle baggrunden for verset, hvad det
betyder osv - og tale om hvordan vi skal forestille os, at
klokkerne sang versene ud i sognet. (Jeg har prøvet at
sætte liv i elever/konfirmander ved med fuld volumen som
en anden muezzin at udråbe "Ræk os o Jesus din
frelser hånd, i dag og i alle stunde" (et af min
kirkesklokkevers - dog ikke fra tårnet, men fra tavlen).
I klasserummet kan man så give dem hver to salmenumre. Det
er ikke nogen dum idé at begynde forfra i salmebogen. Det
er jo lovsangsafsnittet, og så bliver opgaven ikke
svær. Man kan lade dem forestille sig at de er
kirkebyggere, og nu har bestemt at der skal to klokker i kirken
- som hver skal forsynes med et klokkevers. Opgaven for dem er
så hver især i de to salmer, de har fået
udpeget, at finde egnede verslinier (1 eller 2 til hver klokke).
Sædvanligvis går de engageret til opgaven. De gik
positivt og engageret til opgaven. Og traf gode valg.
På ét hold gik jeg engang videre. Lod dem forestille
sig, at de kom i tanke om at nabokirken havde tre klokker - det
ville de så også have i deres kirke. Den tredje
klokke skulle så også have et vers - men nu skulle
de selv formulere teksten - efter at have overvejet, hvad de
personlig inderst inde syntes, der skulle synges ud fra kirkens
tårne. En spurgte om det godt måtte være noget
pjat - det måtte det naturligvis ikke! Og det var
måske ikke frapperende tænksomt, det som kom ud af
denne del. Og måske må man konstatere at den
evighedstyngde, der skal ligge i det, en klokke synger, ikke
gør klokkeversskrivning egnet til elevopgave.( Skriv en
bøn til.. er bedre - det er legitimt i en bøn at
udtrykke sig upoetisk og ikke prægnant).
Krydshenvisninger: Klokker og
muezziner;
Det kimer nu til julefest;
De ni bedeslag;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Klokkevers forskellige steder Synger da med i
højen sky ordet stod op af døde. Gellerup,
Århus.
Jeg melder over land og by Jesus er sandheden, vejen og livet.
Gellerup, århus.
AF GUDS NÅDE TIL GUDS ÆRE - LAD MIG BLOT ET REDSKAB
VÆRE - KALDE FOLK TIL HERRENS HUS.Vivild,
Allingåbro.
Klokken slår, Tiden går Ene Guds nåde urokket
stårØster Svenstrup.
Jeg ringer for dag og år skønt liv forgår.
Jeg ringer for Herrens ord, Guds rige på jord.
. . . . .
.
|