Evigt liv - dåb (Livets cirkler 3)
(24)
Dåben især set i forhold til troen på
dødens overvindelse
Se også Fødsel -
dåb. Dåb især set i forhold til
"fællesskab".
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Gennem Vand - om dåben
(Type: arbejdsark - redigeret)
Dåb, død og
opstandelse 1 (Type: samtale)
Dåb, død og
opstandelse 2 (Type: samtale)
Dåpen - med STORT - med
katekismusstoff. (Norsk) (Type: opgave - samtale)
Dåben med stort - Luthers
forklaringer mm (Type: samtale, tema)
Jonas og hvalen (Type:
fortælling lbh 19c)
Noahs ark som billede på
dåben (Type: fortælling, GT)
Dødens overvindelse
(Type: samtale, arbejdsark)
Det evige liv - følge
Johannesevangeliet (Type: tekst)
Navnløs rædsel
(Type: fortælling)
Den sunkne by (Type:
fortælling)
Hadding og muren (Type:
fortælling)
Tunnel mod lys (Beyond Death)
(Type: billed-iagttagelse)
Hvornår er det dag?
(Type: fortælling, legender)
Jesu dåb (Type:
fortælling, NT)
På sporet af evigheden
(Type: video)
Frelse - apokatastasis (Type:
teologiske begreber)
De usynlige (Type:
film)
Dommedagsforkyndelse (Type:
citat)
Dåb og opstandelse
(Færdigt arbejdsark) (Type: arbejdsark -
redigeret)
.
.
Gennem Vand - om
dåben - [top]
24/1158 |
arbejdsark - redigeret |
dåb |
Indhold: Feature-ark: dåb og
opstandelseshåb overfor død og
tilintetgørelsens mulighed. Bibeltekster og tolkende andre
tekster. Vejledning i brug
Hent arkene
På www: Grundtvigs tekst: I Kveld blev der
banket;
;
Neddykning praktiseret som
barnedåb (ortodoks);
;
Mål: Hovedideen bag læsearket er. at eleven
får viden og bevidsthed
om den tætte forbindelse mellem betydningen af dåben
og troen
på dødens overvindelse og opstandelse.
Hvordan:
Arket med spørgsmål kan sikre en
læsning med i hvert fald en vis
forståelse. Men det er klogt at insistere på at hele
læsearket læses
igennem først. Enten kan man springe direkte til en
samtale eller
skyde spørgearket imellem.
Teksterne kan naturligvis runde-læses, salmerne synges -
man
kan sidde og arbejde to og to, eller individuelt
¯Navnløs Rædsel® er en autentisk oplevelse - og
mange elever
har haft lignende erfaringer. Man kan, inden man læser,
spørge
om de har været i situationer, hvor de har været
bange for at
drukne. Mange har oplevet det i svømmehallen, hvor
kammerater
har holdt deres hovede lidt for længe under vand - eller
i
situationer, der ligner den beskrevne.
Drukneerfaringer kan danne forståelsesbaggrund for
"drukne"teksterne her. Man kan tale om hvad rædslen handler
om. At man skal dø, blive til intet, ens navn glemmes.
Supplerende "druknetekster": Sl. 69,2-3 (Man kan læs om
Ingo
Baldermanns erfaring med dette sted i "Herre hør vor
bøn.
Undervisning om Fadervor for præster og konfirmander", Aros
Underviser); Jonas' bøn 2,4-7 (som har et ekko i Den
hemmelige
Vej nr. 100 (adgang fra forsiden af cd'en).
Skemaet på arket med spørgsmål om
bedsteforældre, olde- og
tipoldeforældre kan danne grundlag for overvejelser over,
hvor
længe et menneske lever i mindet.
Dåben er indgangen til et helt nyt liv - hvor
tilintetgørelse og
glemsel ikke er den sidste horisont for et menneske. Det er
dåbens
sammenhæng med opstandelse. På baggrund af
dåben véd den
døbte, at man ikke er glemt og forladt, uanset hvor
højt vandende
går omkring én (DDS 5) - man véd at Gud
går med og har magt til
at drage en op.
Håb - et levende håb - giver mod til et nyt liv: Hans
Anker
Jørgensens salme siger noget om, hvad dette liv
indebærer: Et liv i
tro, håb og kærlighed - samt en spørgen efter
hvad Gud vil, vi skal
bruge livet til. (En genklang af ¯idet I lærer dem at holde
alt det,
jeg har befalet jer).
Krydshenvisninger: I kveld blev der
banket på Helvedes port;
;
;
;
;
;
| Rom. 6, 2-4 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Jonas 2, 4-7 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Sl. 69, 2-4 Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| Sl. 103, 14-16 Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Dåb, død
og opstandelse 1 - [top]
Indhold: Læsning af Rom. 6,3-ff. Teksten er
indfældet i døbefont på arbejdsark
Mål: Pege på en væsentlig baggrund
i den bibelske tekst for at dåben forbindes med tro
på opstandelse/ det evige liv - men også muligheden
for livets fornyelse i menneskelivet.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Rom. 6, 3-11 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Paulus' ord i romerbrevet udspringer af en tro på at Jesus
med sin opstandelse af de døde overvandt døden ikke
bare for sig selv, men for enhver, der tror på ham. I
perioder, hvor man har haft svært ved andre
forståelser af tilværelsen end den, hvor kun det er
sandt og virkeligt, som kan efterprøves, måles eller
vejes, har man forsøgt at lade Paulus ord kun handle om
denne eksistens og forstået ordene "leve et nyt liv" som
udelukkende handlende om så at sige en ekstra kvalitet ved
livet. Det er udelukket at tolke Paulus så begrænset
- se her bl.a. citaterne i Dødens overvindelse.
Men det betyder også at troen på at døden er
overvundet for mennesket for Paulus indebærer en
forvandling af livet allerede nu - det får altså en
ny kvalitet, hvor kærligheden folder sig ud mellem
mennesker i lyset fra den anden, himmelske verden.
Dåb, død og
opstandelse 2 - [top]
Indhold: Biblia Pauperums "tegneserie" fra
gravlæggelsen og opstandelsen - med typologier (Josef i
brønden, Jesus i graven, Jonas i hvalen - Samson som
sprænger byporten, JEsus der står op af døde,
Jonas ud af hvalen).
Mål: Give forståelse for den del
dåbens symbolik, der handler om at døden er
overvundet, det gamle er forbi, livet fornyes.
Hvordan:
Billederne kan ses på nedenstående
arbejdsark og man kan fortælle/tale om de bibelske
fortællinger bag - og læse Paulus' ord om
dåben. Se også det foregående element.
Billederne hentes her. Biblia
Pauperum: Gravlæggelsen) og Biblia Pauperum: Opstandelsen)
Se Arbejdsark
Bibelhenvisninger:
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Rom. 6, 4- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 1 Mos. 37, 12-36 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Dom. 16, 1-3 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Jonas 1, 1-ff Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Dåpen - med STORT
- med katekismusstoff. (Norsk) - [top]
24/1619 |
opgave - samtale |
Dåb |
Indhold: Ideen er, at konfirmantene får lest noen
av Luthers forklaringer, noen sentrale bibelord om dåp,
noen ord fra ritualet, og skjønner noe ved innholdet.
Introduktionsark: Intro-ark Oppgaveark Ark til highligtning
Hvordan:
Ideen er, at konfirmantene får lest noen av
Luthers forklaringer, noen sentrale bibelord om dåp, noen
ord fra ritualet, og merker seg innholdet. Jeg forteller dem
at man akkurat på Luthers tid brukte STORE BOGSTAVER, noen
ganger farger, til å fremheve viktige ord i en tekst.
Konfirmantene får arket med tekstene og to og to arbeider
de med det. Leser og bestemmer to ord (kanskje sammenhengene sett
av ord) som de viktigste i hvert stykke tekst og understreker
dem. (Noen velger å skrive dem - det er ok) Så tar
jeg arkene med bare én tekst på hvert ark. Har dem
i rekkefølge som på oppgavearket på et
clip-board. Holder det frem mot konfirmantene. Spør
etter hvert hva en gruppe (på to) har bestemt som det
viktigste i teksten. Med en highlighter pen setter jeg en strek
nederst på ordet. Spør om der er andre hold der har
det samme. For hvert hold, der har, setter jeg en strek på
ordet. De ord, som mange av dem er enige om, får slik mye
farge. (Min erfaring ble at det nokk er for mange tekster -
så kanskje du på forhånd skal fjerne noen. (Jeg
gjorde det i farten).
Den relative enighet om viktighet vokser frem for øynene
av dem. Det er mulighet for å diskutere om et forslag, der
er svakt representert, kanskje likevel er
meningsfullt. Arkene er i pdf-format. Men teksten kan
kopieres, så man selv kan redigere i tekstbehandling.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Dåben med stort
- Luthers forklaringer mm - [top]
24/1622 |
samtale, tema |
dåb |
Indhold: Læseark med nogle af Luthers
forklaringer og med ord fra ritualet (norsk)
På www: Konfirmandcenter.dk;
;
;
;
Hvordan:
Konfirmanderne undertreger (to og to) på ark
med (korte) tekster)fra Luthers katekismus sammenhængende
ord /enkelte ord, som er de vigtigste (Dette er angiveligt efter
grafisk forbillede fra Luthers tid., hvor fremhævningen dog
er med majuskler). Det her vedlagte tekstark er dels klip fra
katekismen, dels ritual og bibel. Underviseren tager
så en række ark, hvor de enkelte tekstafsnit
står på hver sit ark. Arkene har underviseren
på et clipboard, så det er nemt at holde vendt frem
mod konfirmanderne. Ark for ark spørger man, hvor de
enkelte hver sit ark. (Se billeder) ubeskrevne ark og
hører ark for ark hvordan holdet har understreget. Med en
markørpen sættes streger henover ordet - sådan
at de mest betydende (forhåbentlig) er fremhævet
stærkest. Man kan så en passent diskutere om der er
mening med også at foreslå nogle af de andre. Ideen
er hentet fra konfirmandcenter.dk - med lidt supplement. Dette
kan gøres i kirken. Konfirmanderne sidder rundt på
bænkene og understreger - underviseren samler dem ved
døbefonten fx. På et clipboars har han/hun a4 arkene
med ordene og med markøren understreges ordene for
øjnene af holdet. Man spørger ved hvert ark efter
hvad de har streget under - og sætter markørstreger
henover ordene.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Jonas og hvalen
- [top]
24/ 203 |
fortælling lbh 19c |
dåb |
Indhold: Genfortælling (eller læsning) af
Jonashistorien - eventuelt indledt med engelsk sømands
oplevelse (tekst). Henvisning til nettet.
Mål: Kan bruges til at forstå udtrykket
"begravet med ham ved dåben" (Rom. 6) Jfr. Dåb og opstandelse.
Hvordan:
Bruger man James Bartley fortællingen,
må det stilles åbent, om der er tale om en
"skipperhistorie" - men dødsoplevelsens rædsel
beskrives stærkt i den, så derfor bruger jeg den
undertiden som indledning - og så kan man jo
fortsætte sin fortælling: "Måske var det
også sådan en mand fra GT oplevede det. Jonas var .."
// Hele Jonasfortællingen kan også danne
baggrudforståelse for "Jonastegnet". Mt. 12,39-40: Men han
svarede dem (farisæerne som betvivler hans autoritet): "En
ond og utro slægt kræver tegn men den skal ikke
få andet tegn end profeten Jonas' tegn. v40 For som Jonas
var i bugen på havdyret i tre dage og tre nætter
sådan skal Menneskesønnen være i jordens
skød i tre dage og tre nætter". En ekseget (David
Lose), som tolker det andet tegn i Johannesevangeliet, siger at
Jesu' ambivalens overfor at give tegn udspringer af at Guds
kærlighed i sidste ende kun viser sig i det brudte men
triumferende tegn som korsfæstelsen (og opstandelsen) er.
SE HER. Jeg har engang indledt en
prædiken til en ungdomsgudstjeneste sådan: "Hvis I
på vejen herhen havde set et trafikskilt med en mand, der
stiger ud af en hval, ville I nok være desorienterede. Man
skal vide hvad der ligger bag et tegn for at forstå. Nu har
I hørt..."
Krydshenvisninger: Dåb, død og opstandelse
2;
En linie i bibelens historie - oversigt;
;
;
;
;
| Jonas 1, 1-ff Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Rom. 6, 3-11 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
"Jeg sugedes længere og længere ned. På engang
befandt jeg mig i en vældig stor sæk, som rummede
meget mere end mit eget legeme, og her herskede
bælgmørke. Jeg følte mig omkring og min
hånd rørte ved forskellige fisk, hvoraf nogle var
levende. Snart følte jeg en heftig hovedpine, mine
øjne brændte som glødende kul. Den frygtelige
tanke, at jeg var dømt til at dø i bugen af en
hval, pinte mig. Jeg prøvede at rejse mig, at røre
mine arme og ben og skrige, men alt var umuligt. Min hjerne
syntes fuldstændig klar, og jeg havde fuld forståelse
af den frygtelig skæbne, som havde ramt mig".
Baggrundsstof:
Sømanden James Bartleys skildring: på bagsiden af
Vagn Lundbye: Hvalfisken 1980 (citeret af Erik A. Nielsen
Fønix 1981/4 s. 346).
På nettet kan man finde adskillige steder om James Bartley
(Søg +bartley + whale).
Noahs ark som billede
på dåben - [top]
24/1164 |
fortælling, GT |
dåb |
Indhold: Genfortælling af den typologiske brug
af fortællingen om frelsen gennem syndfloden.
Indgår i featureark om
dåb
Krydshenvisninger: Gennem Vand - om
dåben;
I kveld blev der banket på Helvedes port;
Syndefaldet;
En linie i bibelens historie - oversigt;
;
;
| 1 Pet. 3, 20-21 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Apostelen Peter skriver om hvordan dåb og Kristi
opstandelse hænger sammen:
Da Kristus opstod fra døde, gik han først til de
ånder, der var i fængsel i dødsriget. Det var
dem, der havde været ulydige og onde, dengang da Noa
levede. Gud havde først ventet tålmodigt, men
så måtte han dømme dem til undergang i den
store vandflod. Og arken blev på hans befaling bygget af
Noah, og ¯i den blev nogle få, nemlig otte sjæle,
frelst gennem vand. Det vand er et billede på den
dåb, som nu frelser jer..® Der er ikke tale om fjernelse
af skidt på kroppen, men en pagt med Gud, som giver en god
samvittighed.
Det er altsammen sket ved Jesu Kristi opstandelse.
1. Pet 3,19-21 - genfortalt.
Dødens
overvindelse - [top]
24/ 440 |
samtale, arbejdsark |
døden |
Indhold: Tekst: NT citater om dødens
overvindelse/Herrens genkomst
Mål: Vise at dødens overvindelse har flere
betydninger. Kan bruges sammen med Hvad
sker der, når vi dør
Hvordan:
Bibelhenvisninger:
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Rom. 6, 2-4 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Gal. 2, 19-21 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 1 Kor. 15, 27-f Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| 2 Kor. 5, 1-3 Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
2. Tess. 2,1-f
v1 Vi beder jer, brødre, når det gælder vor
Herre Jesu Kristi komme, og hvordan vi skal føres sammen
med ham, v2 så lad jer ikke straks bringe ud af fatning
eller skræmme, hverken af en profeti eller af et ord eller
af et brev, der skulle være fra os, om at Herrens dag er
lige forestående. v3 Lad ingen på nogen måde
forlede jer. Først skal nemlig frafaldet komme og
lovløshedens menneske åbenbares...
1. Tess. 4,13-15
Brødre, vi vil ikke, at I skal være uvidende om dem,
der sover hen, for at I ikke skal sørge som de andre, der
ikke har noget håb. For så sandt som vi tror, at
Jesus døde og opstod, vil Gud også ved Jesus
føre de hensovede sammen med ham. For det siger vi jer med
et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren
kommer, skal ikke gå forud for de hensovede.
1. Kor. 15,27-28
Som den sidste fjende tilintetgøres døden . og
når så alt er underlagt ham (Gud), skal også
Sønnen selv underlægge sig ham, som har lagt alt
under ham, for at Gud kan være alt i alle.
1. Kor. 15,35-38
35) Men nogen vil spørge: Hvordan opstår de
døde, og hvad slags legeme får de? 36) Tåbe!
Det, du sår,
får ikke liv, hvis ikke det dør. 37) Og det, du
sår, er ikke den plante, der kommer op, men et
nøgent korn,
enten af hvede eller af en anden slags. 38) Men Gud giver det den
skikkelse, han vil, og hver slags korn sin
skikkelse.
44) Der bliver sået et sjæleligt legeme, der
opstår et åndeligt legeme
Paulus: 2. Kor. 5,1-3
1) Vi ved nemlig, at hvis det telt, som er vort hus på
jorden, brydes ned, så har vi en bygning fra Gud, et
hus, der ikke er bygget med hænder, men er evigt, i
himlene. 2) For mens vi er her, sukker vi af længsel
efter at iklædes den bolig, vi har fra himlen 3) - så
sandt vi da ikke skal stå nøgne, når vi er
klædt af.
Gal. 2,19-21
For jeg er ved loven død for loven for at leve for Gud.
Jeg er korsfæstet med Kristus. Jeg lever ikke mere selv,
men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden lever jeg
i troen på Guds Søn, der elskede mig og gav sig selv
hen for mig.
Rom. 6,2-4
Hvordan skulle vi, som er døde fra synden stadig kunne
leve i den? Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet
døbt, til Kristus Jesus, er døbt til hans
død? Vi blev altså begravet sammen med ham ved
dåben til døden, for at også vi, sådan
som også Kristus blev oprejst fra de døde ved
Faderens herlighed, skal leve et nyt liv.
Det evige liv -
følge Johannesevangeliet - [top]
24/ 984 |
tekst |
opstandelse |
Indhold: Udvalgte citater til at have ved hånden
i en samatale om død, opstandelse og evigt liv. Citaterne
rummer dobbeltheden evigt liv nu og opstandelse på den
yderste dag.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| Joh. 5, 24-26 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Joh. 5, 28- Gl.v.
| Ny v. | Norsk -
| Joh. 6, 40- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Joh. 6, 47- Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der hører mit ord
og tror ham, som har sendt mig, har evigt liv og kommer ikke for
dommen, men er gået over fra døden til livet.
Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den time kommer, ja, den er nu,
da de døde skal høre Guds søns røst,
og de, der hører den, skal leve. v26 For ligesom Faderen
har liv i sig selv, således har han også givet
Sønnen at have liv i sig selv.
Joh. 5,24-26
Og [Faderen] har givet [Sønnen] magt til at holde dom,
fordi han er Menneskesøn. I skal ikke undre jer over
dette, for den time kommer, da alle de, der er i gravene, skal
høre hans røst og gå ud af dem; de, der har
øvet det gode, for at opstå til liv, men de, der har
gjort det onde, for at opstå til dom.
Joh. 5,28
For min faders vilje er, at enhver, som ser Sønnen og tror
på ham, skal have evigt liv, og jeg skal oprejse ham
på den yderste dag.
Joh. 6,40
Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror, har evigt
liv.
Joh. 6,47
Navnløs
rædsel - [top]
24/1163 |
fortælling |
tilintetgørelsens mulig |
Indhold: Autentisk fortælling om angst for at
drukne.
Indgår i dåbsfeatureark "Gennem Vand". (Se nedenfor).
Krydshenvisninger: Gennem Vand - om
dåben;
;
;
;
;
;
| Sl. 103, 14-16 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Peter fortæller: Jeg holder næsten hver sommer
ferie hos min moster, som
bor i Himmerland. Der er langt til stranden, så vi - mine
fætre og jeg - bader
i en sø midt inde i landet. Den hedder Navnsø. Min
moster siger, at det
har man kaldt den, fordi man ikke har kunnet finde
et andet navn til den lille sø. Bundforholdene er
lumske. Og for to år siden kun- ne jeg ikke svømme.
Vi badede der alligevel. En dag forsvandt den faste
sandbund under mig i bund- løst mudder. Vandet
lukkede sammen over mit hoved. Jeg var alene.
Hvordan jeg fi k basket mig op, aner jeg ikke. Men
siden, også selv om vi fortsatte med at bade i søen,
er søens navn - eller næsten manglende navn -
gået ind i en uopløselig
forbindelse med erfaringen "navnløs rædsel".
Fornemmelsen af at drukne,
og blive til intet, havde jeg ikke anden betegnelse for. Det var
at miste sit
sted på jorden, sin identitet og blive navnløs.
Den sunkne by
- [top]
Indhold: Fortælling fra Niels Holgersens
forunderlige rejse (her kort refereret)
Mål: Belyse hvordan den udadtil set ubetydelige
ting eller handling kan have altafgørende betydning.
Stille spørgsmålet: er det sådan også
med f. eks. dåben?
Hvordan:
Kan bruges om dåben, den uanseelige
mønt, der ikke ser ud af meget sammenlignet med al
verdens/ungdommens/livets herlighed, den Tommeltot ikke
værdsætter eller ænser - og da han lod den
ligge, var den der ikke, da han skulle bruge den.
Historien står at læse i kapitel 14.
(Mary Holm Larsen er ophav til ideen og fortælleskitsen)
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Fortællingen handler om byen Vineta på havets bund,
der kun kunne reddes, hvis man havde bare en nok så lille
slidt mønt til at købe den fri, når den een
gang hvert hundrede år dukker op af havet. Tommeltot havde
set sådan en mønt i sandet; men han sparkede til
den, det ynkelige skidt. Og da han så fik brug for den,
kunne han ikke nå at løbe tilbage efter den. Og byen
sank igen i havet i 100 år.
Noget i den retning. Det er flere år siden. jeg husker det
ikke helt nøje; men jeg elsker bare den historie, fordi
det løb så koldt ned ad ryggen på mig,
første gang jeg læste den.
Hadding og muren
- [top]
24/ 741 |
fortælling |
dødens overvindelse |
Indhold: Fortælling om kvinden der fører
Hading gennem de dødes rige. N.F.S.Grundtvigs tekst.
Mål: at rejse spørgsmålet om
dødens overvindelse som blot uendelig fortsættelse
(de evigt kæmpende krigere) og give billedligt
tilknytningspunkt for forestillingen om på engang det
definitive - muren, ingen kommer over, og så alligevel
overskridelsen af det definitive.
Hvordan:
Grundtvigs tekst kan kun bruges som grundlag for
fri genfortælling. På nettet fra Grundtvig-byen
findes en meget kort genfortælling ved B. Krab-Johansen,
som også minder om hanegalets betydning i Grundstvigs
digtning - i "Paaskeblomst, hvad vil du her" fx.
Krydshenvisninger: Dødens overvindelse;
Dåb, død og opstandelse 1;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Imidlertid, da nu Kong Hadding var her til Gjæst [hos kong
Håkon], skal ham være mødt en underlig ting;
thi, som Folk en aftenstund sad over Borde, saae man en Kvinde
stikke Hovedet op af Gulvet, henne ved Arnen og vise ved Barmen
en urtekost frem, som om hun ville spørge, hvor i al
Verden de vel mente, der var saa deilig grønt om
Vinter-Dage? Da nu Kongen ogsaa virkelig fik Lyst til at
gjæste det Land, tog Kvinden ham under sin Kaabe og sank
i Jorden den Vei, hun kom. Det skulde da uden Tvivl betyde, at
han, med Norners og Guders Minde, skulde gøre den reise
i levende Live som stod for ham efter Døden, thi
først maatte de arbejdes sig giennem en tyk og lummer
Taage, og kom saa på en meget betraadt og forslidt Fodsti,
som førte hen til en Hob stadselig klædte
Kongebørn, men ikke før de kom dem forbi, naaede
de hen hvor Solen skinnede, og det slags Urter groede, som
Kvinden havde haft at føre. Videre gik de og kom til en
Aa med sorteblaa Vande, hvor Strømmen gik strid og
henrullede med sig allehaande Vaaben i en rivende Fart. Over den
Strøm var imidlertid lagt en Bro, og den gik over hen til
et Sted, hvor de saae to krigshære staa, som prøvede
Styrke. Hvordan, sagde Hadding, hænger dog den Ting sammen?
Aa, sagde Kvinden, det er de Kjæmper, som faldt i Slag, og
vise nu daglig, saae i en Lignelse, hvordan det gik til, i det
de, som til et Skuespil, opføre igjen deres forrige
Bedrifter. Videre gik de, og saae da en Mur, ikke nem, at komme
nær, end sige komme over, og omsonst var al den Umage, som
Kvinden gjorde sig med baade at springe derover og at
gjøre sig lille og smutte igjennem. Hun maatte da
nøjes med at vride Hovedet om paa en Hane, hun just havde
hos sig, og kaste det over Muren, og flux hørtes Hanegal
fra den anden Side, til Vidnesbyrd om, at Fuglen var kommet til
Live paa ny!
Da Hadding kom tilbage fra denne underlige Nedfart, begav han sig
på hjemrejsen...
s 38 DAnmarks Krønike af Saxe Runemester fordansket ved
N.F.S. grundtvig. Fjerde udg. 1886. (København).
Baggrundsstof:
Helle Stangerups gengivelse (Saxo Danmarkskrøniken 1,
1999) er mere moderne, men bidrager ikke med noget særligt
mht. tolkning.
Også genfortalt af Niels Saxtorph:Nordiske Gude- og
Heltesagn, 1992, s. 119.
Noter:
Muren som symbol:
Pink Floyd: Break the Wall: "Is anybody out there?"
Tunnel mod lys (Beyond
Death) - [top]
24/ 393 |
billed-iagttagelse |
dødens overvindelse |
Indhold: Billede: Hieronymus Bosch. Opstigningen til
Paradis (udsnit af selve tunnelen). - og en bøn (der
måske i 70'er stil gør sig vel hurtigt færdig
med døden (2004)). Link til god gengivelse
Mål: Ved et arketypisk billede at få sat
gang i overvejelser over, hvad der sker, når vi
dør.
Hvordan:
Begynd med at spørge om hvordan man
umiddelbart oplever billedet. (Bevægelse fra møkre
mod lys) Hvilke skikkelser er det man ser? Hvad vil Bosch
udtrykke? - Man kan fortælle om
nærdødsoplevelser - og diskutere hvad disse kan
være udtryk for.
Eventuelt kan man inddrage "Se nu stiger solen" - døden
som det natmørke hav, med lysvæld bagved
lysvæld, svarer til erfaringen - Måske synges salmen
først - for ikke at binde den forstærkt til
billedet. Sammen med elementet Hvad sker der
når vi dør er der et billed af vejtunnel.
Krydshenvisninger: Dødens overvindelse;
Hvad sker der når vi dør;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Bøn:
Gud, du er lys. Lad os altid have håb. Lad os turde se
fremad. Giv os fantasi, som kan forme lyset til stærke
billeder - sådan at vi kan leve netop nu.
[Billede: Tunnel mod lys]
[DDS 700]
Baggrundsstof:
Man kan ikke føre bevis for liv efter døden op
på den slags oplevelser, oplevelserne kan vel forklares
neurologisk - nogle vil helt afskære sig muligheden for at
tro at der er tale om en hinsides-erfaring, og mene at findes det
evige, er det af så anderledes beskaffenhed at det slet
ikke er tilgængeligt for selv grænseerfaringer; men
at mennesker, som har haft oplevelserne, altid har følt
stor fred efter dem, kan ikke diskuteres. Og således -
uanset hvad der betinger oplevelserne - har de altid være
gode billedafsæt til at forstå den
fortrøstningfuldhed, hvormed NT taler om døden.
- Nær-død oplevelser (se fx. Den tredje tilstand.
Lars Bo Bøjesen, s. 23ff).
Hvornår er det
dag? - [top]
24/1676 |
fortælling, legender |
n |
Indhold: Teksten til legenden
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Hvornår er det er dag? spørger rabbien sine elever
hører du en sige, som om han lige var blevet spurgt. "Der
var en lærer, som stillede sine elever netop det
spørgsmål. En af dem svarede: Er det når det
er så lyst at man kan skelne en hund fra en kat? Nej, det
var det ikke. Er det så, når det er så lyst at
man kan skelne en ged fra et får? Heller ikke. Til sidst
giver læreren selv svaret. 'Når du kan se en broders
ansigt, når du ser ind i en fremmeds ansigt, så er
det dag'.
Jesu dåb
- [top]
24/ 487 |
fortælling, NT |
dåb |
Indhold: Tolkning af Jesu dåb - hentet fra
"Gennem vand". Link til Giottos maleri "Jesu dåb" -
modstilling af to kristologier.
På www: Painting planet: Jesu dåb;
;
;
;
Hvordan:
Giottos billede understreger at det er
røsten fra himmelen, der er afgørende. Gud synes
at tale i megafon! I kirkeåret kan epifanitiden
(åbenbarelsestiden) ses om indrammet af denne
kærligheds- og sønneerklæring ved dåben
og så den tilsvarende ved åbenbarelsen på
bjerget. Hvis man dertil læser teksten nedenfor (fra
"Gennem Vand") så mødes her to teologier, kristologi
fra oven og fra neden. De hænger så da også
nødvendigvis sammen.
Krydshenvisninger: Månedens person:
Johannes Døber - Juni 2014;
;
;
;
;
;
| Mt. 3, 13-17 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
En tolkning:
Sådan fortælles der om Jesu dåb. Jesus som
selv var uden synd, lod sig dykke ned i det samme flodvand som
de andre, for at vise at Gud også er i de mudrede vande,
mennesker bevæger sig rundt i. Det bekræftede Gud med
sin stemme fra himlen, så alle hørte det og forstod
det. Gud sagde dermed ja til den totalt solidariske
kærlighed, som Jesus viste. Intet menneske er herefter
så slet eller ondt at vi kan dømme og sætte
det udenfor Guds kærlighed. Gud er solidarisk med os -
dåben gør også os solidariske med hinanden.
Det er den største mulighed for fred, der findes.
På sporet af
evigheden - [top]
Indhold: Video med interviews med forskellige om deres
evigheds"erfaring".
Mål: Åbne bevidstheden for at evighed er
mere eller noget andet end et uendeligt liv efter
døden
Hvordan:
Kan fx. bruges i forbindelse med bønnen
"Komme dit rige" - som allerede siger at riget/evighed kommer til
os. På spørgsmålet: Hvad ville Jesus? svarer
konfirmanderne (nogle hold) "Skabe fred", "helbrede" - og man kan
spørge videre frem: "gensidig tilgivelse" (hvis man har
brugt lignelsen Om den gældbundne tjener )), samt "Befri
for slaveri af/ undertrykkelse ved magter, heriblandt især
pengemagt", dette og eventuelt suppl. skrives på en liste
på tavlen; overfor sættes navne fra NT på den
virkelighed, hvor dette sker: Guds Rige, Himmerige, Det evige
liv, Livet. Efter videoen er set kan listen suppleres med
oplevelse af spor af det evige liv. Et hold: "Når ting
lykkes", "alting er fyldt", "nærhed med Gud", "stilhed i
krigen", "tiden ophører (i nuet?)". Konfirmanderne er
meget opmærksomme - NB, dog forskelligt fra hold til hold
- nogle hold bør måske forud forberedes til at
lægge mærke til sammenhængen mellem
fodbodspillers og nonnes udsagn om evighed - for at foregribe
grinet, når nonnen toner frem efter Elkjær (at det
er Elkjær skal have lov at være overrraskelse;
tidstypisk er filmen esoterisk. Den er god til at give en mere
moden opfattelse af hvad evigt liv/ Guds rige kan betyde. Kan man
i samme åndedræt også problematisere den? Jesus
forkyndte Guds Rige - i stedet kom den indre oplevelse?
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Frelse - apokatastasis
- [top]
24/1653 |
teologiske begreber |
frelse |
Indhold: Teologisk baggrund: Apokastasislæren.
Litteraturhenvisninger.
På www: På Amzon - om Apokastasis / Universalisme;
På Amozon / Universalisme
En blog med en del henvisninger og stof;
I Teksten denne uken en ganske grundig
behandling;
;
Hvordan:
Foreløbig forslag til studium. Måske
er det ikke det mest presserende for konfirmander -
forestillingen om evig fortabelse er fjern for de fleste. Men
måske mener nogen af dem at "rigtige" kristne skal gå
ind for den tanke.
Krydshenvisninger: Dommedagsforkyndelse;
;
;
;
;
;
| Apg. 3, 21- Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Baggrundsstof:
Litteratur: The Christian Doctrine of Apokatastasis : A
Critical Assessment from the New Testament to Eriugena. Ilaria
Ramelli. Lars Sandbeck har indtroduceret den i en tråd
på Facebook. Synsvinklen gælder også
(billigere!) værker. Se links Når bogen hedder Den
KRISTNE lære om apokatastasis, er det fordi, Ramelli har
som sin centrale og særdeles velunderbyggede tese, at ideen
om alles frelse er unikt kristen, ja, den er solidt forankret i
kristologien og troen på Kristus som hele verdens frelser,
som vi allerede støder på utallige steder i Det Nye
Testamente. Og når Ramelli er nødt til at bruge 900
sider på at dokumentere sin påstand, er det fordi,
mange teologer og kirkefolk siden antikken har insisteret
på, at nogle/mange/et flertal af alle mennesker går
fortabt og kommer i helvede (eller bliver tilintetgjort), og
derfor ment, at læren om alles frelse er et kættersk
fremmedlegeme i kristendommen, der stammer fra de fæle
"gnostikere" (som sjovt nok typisk IKKE mente, alle bliver
frelst) eller græske, platoniske filosoffer (som sjovt nok
heller ikke mente, alle bliver frelst - før de var blevet
belært om det af kristne tænkere som fx Origenes og
Gregor af Nyssa). Men forestillingen om, at der da for pokker
må være nogle mennesker, der ikke kan blive frelst
(fx de ikke-troende og/eller udøbte), er så indgroet
i de store kristne traditioner, at mange nærmest
instinktivt reagerer med skepsis og nervøsitet, når
de bliver præsenteret for det ældgamle kristne
budskab om, at Gud frelser os gennem Kristus og sørger
for, at det, til sidst, vil ende godt for alle mennesker.
De usynlige
- [top]
Indhold: Erik Poppes film. Gabrielprisen 2009. Link til
Jes Nystens vejledning
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Dommedagsforkyndelse
- [top]
24/ 103 |
citat |
dom - fortabelse |
Indhold: Citat af helvedsprædiken, James Joyce:
Kunstneren som ungt menneske. Link til H.C. Andersens eventyr:
"En historie". Link til dommedag på "At åbne en
verden".
På www: H.C.Andersen: En historie.
(Det kgl. Bibiliotek);
At åbne en verden - dommedag
- nu?
;
;
;
Mål: Til brug, hvis spørgsmålet om
at trussel i kristelig-kirkelig sammenhæng på
tale.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Bare at skulle udholde et insekts stik for evigt, ville
være en frygtelig lidelse. Hvad må det da ikke vare
at udholde helvedes mangfoldige pinsler i al evighed? For stedse!
I al evighed! Ikke et år eller en menneskealder, men for
evigt. Prøv på at udmale jer det frygtelige, der
ligger i dette ord. I har set sandet ved havets bred. Det
består af bitte små fine korn! Og hvor mange af disse
bitte små korn går der ikke med til at udgøre
den lille håndfuld, som et barn tager i sin leg. Forestil
jer et bjerg af dette sand, en million mil højt,
strækkende sig fra jorden til de fjerneste himle, og en
million mil bredt, udstrækkende sig til den fjerneste
afkrog af universet, og en million mil langt: og tænk jer
en sådan uhyre masse af talløse sandkorn så
mange gange, som der er blade i skoven, vanddråber i det
mægtige ocean, fjer på fuglene, skæl på
fiskene, hår på dyrene, atomer i luften: og
tænk jer så, at en lille fugl kom, hver gang der var
gået en million år og bar et lille bitte sandskorn
bort i sit næb. Hvor mange millioner og atter millioner af
år ville der ikke gå, førend den fugl havde
båret blot en kvadratfod af dette bjerg bort, hvor mange
evigheder og evigheders evighed vil der ikke forløbe,
førend den havde båret alt bort. Og dog kunne ved
udgangen af deete umådelige tidsspand ikke så meget
som et øjeblik af evigheden siges at være
gået. Efter alle disse billioner og trillioner år
ville evigheden næppe vare begyndt. Og hvis dette bjerg
atter rejste sig, efter at alt var båret bort, og hvis
fuglen kom tilbage og bar alting bort igen korn for korn: og om
det så rejste sig og sank så mange gange, som der er
stjerner på himlen, atomer i luften, dråber i havet,
fjer på fuglene, skæl på fiskene, hår
på dyrene: om dette umådelige bjerg havde rejst sig
og var forsvundet så mange gange, så kunne ikke et
eneste øjeblik af evigheden siges at være forbi;
selv da, ved afslutningen af et sådant tidsrum, efter dette
ufattel¡ge tidsspand, hvor den blotte tanke herom får det
til at svimle for os, ville evigheden knap nok ære
begyndt.
James Joyce: Kunstneren som ungt menneske. S. 134
Baggrundsstof:
H. C. Andersen: En historie. 1862-63.
En præst forkynder dommedag og straf. Hans kone dør
og som genfærd leder hun harm rundt for at han kan se, om
der virkelig er nogen der fortjener den evige straf. I bogen "Om
de syv dødssynder" er der grundig vejledning og
supplerende tekster.
Dåb og opstandelse
(Færdigt arbejdsark) - [top]
24/ 758 |
arbejdsark - redigeret |
dåb |
Indhold: Arbejdsark til
flere elementer i temagruppe 24.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|