Godt og ondt. Alment.
(06)
Vores erfaring af godt og ondt
Foto fra Østofte Kirke. Birgit Holm.
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Godt og ondt - hvorfra? (Type:
samtale, tema)
Syndefaldet (Type:
fortælling lbh 13)
Godt og ondt (collage) (Type:
praksis, collage)
Godt og ondt (film) (Type:
film)
Godt og ondt (collage -
efterbehandling) (Type: samtale, arbejdsmappe)
Godt og ondt (færdigt
ark) (Type: arbejdsark - redigeret)
Godt og ondt (3+3 eksempler
hver) (Type: samtale, tema)
godt og ondt, foto-opgave
(Type: praksis, foto)
godt og ondt, foto-opgave
(efterbehandling) (Type: praksis, foto)
Syndfloden (Type:
fortælling lbh 13a)
Folkedrab i Ægypten (Farao
og jordemødrene) (Type: fortælling lbh
15a)
En tinmineby i Syd-Amerika
(Type: læsning, GT, anden t.)
Fremmede i Ægypten
(Type: Basistekst (bibel))
Verdens Tidende - godt og ondt
(færdigt ark) (Type: arbejdsark - redigeret)
Månedens billede - D&D
drage (September 2013) (Type: billed-iagttagelse)
Satans ord - jeg vil ikke
fortælle om tilgivelsens frihed (Type:
video)
Sct. Olav og dragen (Type:
billed-iagttagelse)
Det onde. Temanummer Kirken
Underviser (online) (Type: Baggrundsstof)
What for? Only Mr.God Knows Why
(Eurovision 2010 Latvia) (Type: Musik - sang,
høre/se)
.
.
Godt og ondt - hvorfra?
- [top]
06/ 541 |
samtale, tema |
godt og ondt |
Indhold: Samtale om hvorfra konfirmanderne mener det
onde kommer og hvorfor det er der. I tekst eksempler på
svar.
Hvordan:
Elevernes svar skrives evt. på tavle.
Forbindes med 1. Mos. 3.
Krydshenvisninger: Syndefaldet;
;
;
;
;
;
| 1 Mos. 3, 1-19 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Konfirmanders bud:
- Det handler om at mennesket vil have magt.
- Man vil have penge, for at kunne alt
ti4: verden ville være kedelig hvis ikke der fandtes
ondt
- der er ondt fordi vi har forskellige meninger
- Gud har skabt en spænding i verden
- Hvis ikke der er had, går alt i stå, det er for at
det hele skal fungere
- det onde bliver bygget op, først er der lidt ondt,
så svares der med lidt mere..
- Ellers ville der ikke være noget godt, vi kunne ikke
kende forskel
- det onde er en form for prøvelse
- det onde er jo godt for dem der gør det
- det er et spørgsmål om penge, for så
får man magt
Syndefaldet
- [top]
06/ 377 |
fortælling lbh 13 |
synd |
Indhold: Fortællingen om syndefaldet med
udgangspunkt i placeringen i den bibelske historie og ved
hjælp af billeder. På fortællefladen i En linie
i bibelens historie er der et klassisk billede med
hændelsesforløbet omkring Adam og Eva, fra skabelse
til uddrivelse, med Gud Herrens formanende talte absolut i
forgrunden. Derudover et billede af Adam og Eva underkastet
jordens møje. Mulighed: religionshistoricerende ramme
for en samlet fortælling - se under "tekst" nedenfor. Der
er et link Masolini-billede, hvor slangen har menneskets (Evas)
hoved. Her er også link til Cranachs billede. Under
baggrund lidt tolkning.
På www: Masolino 1425 Frescomaleri;
Cranach: Syndefaldet
;
;
;
Mål: Lade urmyten belyse årsager til at
erfaringen af ondt - og godt - kommer ind i verden, at mennesket
er "fremmedhed" i tilværelsen. Er det på grund af
ulydighed? Er det på grund af en indbygget disposition i
mennesket? Er det på grund af en overmenneskelig
"mod"magt?
Hvordan:
Inden fortællingen kan man spørge
holdet, hvorfor de tror, der er ondt til i verden. Svar skrives
på tavlen. Man kan nogle gange også have held med at
snakke om de husker en uskyldstilstand, og måske en
særlig begivenhed, som rev dem ud af den. Altsammen som
baggrund for at forstå hvad syndefaldsberetningen vil
fortælle om det ondes eksistens. Så kan man
fortælle via "En linie i Bibelens historie" [Forsiden]. Billedet
[Direkte link her], som
man umiddelbart kommer til gennem linket på planchen,
inviterer til at fortælle hele historien fra Adam og Evas
skabelse til uddrivelse. Gennem link her nedenfor til flot
gengivelse på nettet kan man også fortælle
udfra Cranach's maleri. Se baggrundsstof for tolkningsmuligheder.
Man kan også tage spørgsmålet om det
ondes art op, personificeringen, fra slangen til senere
Satan. Mytologiseringen i Satanfiguren fortæller at det
onde ikke bare er et psykologisk fænomen, men en
eksistentiel overmagt. Men det er netop ikke så synligt
netop i syndefaldsberetningen, der skal vi fx Jesu fristelse i
ørkenen for at se det anskueliggjort. (Man kan nok med
rette mene at tilgangen i det udfoldede fortælleforslag
nedenfor her er for historiserende, men indtil videre står
det der!).
Krydshenvisninger: Godt og ondt - hvorfra?;
En linie i bibelens historie - oversigt;
Månedens billede - D&D drage (September 2013);
Fristelsen i ørkenen 2;
;
;
| 1 Mos. 3, 1-ff Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Joh. 3, 14-18 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Slangen og det onde. Religionshistoricerende
vinkel Ofte nærmede nomaderne sig de mere frugtbare
landområder. Og de så ting, de syntes var sære.
Sådan som man synes det fremmede er sært. De
fremmede, fastboende holdt fester i deres templer, hvor mennesker
kunne være nøgne. De skammede sig ikke engang. Gud
dyrkede de sandelig på en anden måde. De dyrkede
mange af dem. Ja, selv døden i ørkenen, slangen,
som ikke var til at se i sandet, dyrkede de. Som symbol på
liv, frugtbarhed. Engang spurgte en af dem, lad os kalde ham
Jakob, sin far. "Far, hvorfor er der så meget ondt i
verden?" Og faren som sad i halvmørket i teltet
rømmede sig og begyndte. Han fortalte en af stammens gamle
historier. Dengang Gud skabte jorden satte han menneskene i en
have. Fuld af frugtbarhed var den. Druer, æbler, alle slags
bugnede træerne med. I haven satte han også to helt
særlige træer. Livets træ og kundskabens
træ. Den som spiste af livets træ skulle ikke
dø. Den som spiste af Kundskabens træ ville blive
lige som Gud til at kende godt og ondt." Af alle træerne
i haven må I spise, men rører i Kundskabens
træ, så skal I visselig dø." Og manden og
kvinden levede i haven, spiste af træerne hvad de havde
brug for, og ikke mere. Manden hed Adam og kvinden Eva. Og solen
varmede dem, og natten var lun, tøj behøvede de
ikke, og de var som børn. Og dyrene, løver som
hjorte, gik fredeligt imellem hinanden. Men slangen var mere
lumsk end alle de andre dyr. En dag, da Eva gik i haven, spurgte
den hende: "Er det sandt, at I ikke må spise af noget
træ i haven?" "Vi må spise af alle træer i
haven, kun ikke af Kundskabens træ, så vil vi
dø" svarede Eva. "I skal ikke dø, men I vil
få åbnede jeres øjne blive lige så kloge
som Gud, hvis I spiser af træet." Og Eva fik lyst til
frugter fra træet, og spiste og gav også Adam, som
stod ved siden af. Da kunne de begge se at de var nøgne,
og de syede bælter sammen af blade og bandt om sig. Da
Gud om aftenen gik rundt i haven, kunne han ikke finde dem. "Hvor
er du?" kaldte han og Adam svarede "her". "Hvorfor skjuler du
dig, spurgte Gud. "Fordi jeg var bange, fordi jeg var
nøgen." "Hvem har fortalt jer, at du var nøgen? Mon
ikke du har spist af det træ, jeg havde sagt du ikke
måtte spise af?" "Jamen, Eva gav mig at spise!" "Hvad har
du gjort, Eva?" spurgte Gud. "Slangen forførte mig, og
så spiste jeg." Så sagde Gud til slangen: "Fordi du
har gjort dette skal du altid være forbandet. I
støvet, på din bug, skal du krybe alle dine dage.
Og jeg sætter fjendskab mellem din slægt og kvindens
slægt. Du skal bide den i hælen, og den skal knuse
på dit hoved." Og da Gud frygtede, hvad det nu skulle
blive til med menneskene, forviste han dem uden for haven, lod
en engel vogte indgangen. Og de måtte arbejde for at leve.
Og de lærte virkelig både godt og ondt at kende.
(1. Mos. 3) Jakobs mor sad længere inde i teltet.
"Behøver du altid at fortælle sådan? Skal Eva
absolut skubbes forrest i den historie? Jakobs far vrissede
lidt. -ksf.
Baggrundsstof:
Billedet af hele forløbet er er af Cranach den ældre
(1472-1553). Billedet af Adam og Eva og slangen ligeledes.
I Præsteforeningens Blad 2017 nr 17, s. 425 har lektor i
kunsthistorie Hans Jørgen Frederiksen skrevet en tolkning
af billedet. I Adams tydeligt tvivlrådige attitude ser HJF
en afspejling af spørgsmålet om menneskets frie
vilje - som jo netop var til intens diskussion under
reformationen - især med Luthers skrift De servo arbitrio
(Om den trælbundne vilje) 1525. "Ja, vi er ved en korsvej;
men kun én vej er åben. Eller rettere: Der er igen
vej der er åben; men vha loven bliver det vist, hvor
umullig enaf dem er, nemlig det godes vej, med mindre Gud giver
ånden, og hvor bred og let den anden er, hvis Gud tillader
os at tage den." Adam kan ikke træffe oplyst valg. Det
kunne Eva vel heller ikke, men HJF peger på lysglimt i
øjet på Eva, som viser at erkendelsen er begyndt at
gribe hende - og i dyrenes: Løvens blik ser sultent
på hjorten - som til gengæld med begyndende
selverkendelse spejler sig i vandet. HJF peger også
på helhedskompositionen, hvordan det slangeagtige går
igen i Evas positur, i hendes slangekrøller. Interessant,
men lidt svært at se på selv billedet med den meget
høje opløsning, er HJFs oplysning om at man under
den fristende slange i stammen ser et andet slangesymbol, den kronede og vingede
slange, som fra 1508 var Cranachs signatur - det er, skriver HJF,
slangen i ophøjet i ørkenen (Joh. 3,14). [Cranachs signatur]. Signaturen
indgår indirekte(?) i Luthers argumentation mod
ikonoklasterne i Wittenberg og andre steder: Når Gud i 4.
Mos. 21 giver anvisning på hvordan slangen skal se ud
må vi forstå billedforbudet i lyset heraf, skriver
Luther. Der er imidlertid ikke på nogen måde
konsensus om at at Cranachs signatur skulle være identisk
med slangen i ørkenen. (Kirsten-Elisabeth Christensen,
Tønder, én af vores Cranach-kendere): "..udfra
kunsthistorikeren Wredes omtale af betydningen af Cranachs
vingede slange, så er det mere alkymisterne, der er
på spil. Heri skulle det være slangen, han har valgt,
fordi den kan bevæge sig frit i luften og spy ild, og
ildens element er netop det dynamsike, kreative i alkymisternes
forståelse af de fire elementer. Så det skulle
være derfor, Cranach har valgt den. For at understrege sig
selv som en skabende, innovativ kunstner, hvad han bestemt
også var. "
Godt og ondt (collage)
- [top]
06/ 21 |
praksis, collage |
godt og ondt |
Indhold: fremstilling af collager med aviser som
ressource.
Mål: lade konfirmanderne overveje
spørgsmålet om godt og ondt i verden omkring dem
Hvordan:
(klip billeder, overskrifter, enkeltord ud af
aviser og eventuelt blade, og lav bordvis (to og to) dels en
collage af "ondt" dels en af "godt" - format fx. A-3) eventuelt
nogle hold kun det ene andre kun det andet. Med én collage
pr. gruppe på to (el. 3) varer forløbet i god ro ca
60. minutter. Det kan strammes til 45 minutter.
Inden de går i gang opstiller vi i fællesskab
på tavlen en synonym-liste (ex. fra hold):
godt ondt
+ -
positivt negativt
himmel helvede
levende dødt
Gud Djævelen
lykkeligt ulykkeligt
sødt dumt
Tydeliggør at de to og to ved bordene skal tale
sammen.
En avis pr. bord ad gangen. Collagerne efterbehandles
følgende time evt. ved hjælp af arbejdsark - se: Efterbehandling.
Krydshenvisninger: Godt og ondt (collage -
efterbehandling);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Godt og ondt (film)
- [top]
06/1468 |
film |
godt og ondt |
Indhold: Gennemgang af filmene "De usynlige" og
"Ondskab" mhb på undervisning. Opgaveforslag. (Af Louise
Keiniche Rasmussen). Kirken Underviser.
På www: Kirken Underviser: Ondskab på film;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Godt og ondt (collage -
efterbehandling) - [top]
06/ 22 |
samtale, arbejdsmappe |
godt og ondt |
Indhold: Efterbehandling af collager ud fra
afkrydsningsskema: Udsagn om alle er enige, hele klassen er enig,
næsten alle danskere, næsten alle mennesker.. om
konkrete eksempler fra collagerne er hhv. godt eller ondt (Anvend
eventuelt (færdigt
arbejdsark)
Mål: Yderligere overveje spørgsmålet
om forskellige vurderinger af godt og ondt - hvad kan der ligge
bag?
Hvordan:
Se Collager
Skriv liste af eksempler på godt og ondt fra collagerne
på tavlen. Nogenlunde fuldstændige. Vælg 2
gange 5 eksempler ud på henholdsvis godt og ondt,
både crazy og "normale". Den aktuelle statsminister, En
avis med en et tydeligt politisk retningspræg,
Kærlighed, Vold etc. Indskrives i skema, og konfirmanderne
sætter krydser udfor de koordinerede antagelser
"Næsten alle på holdet er enige.." (arbejdsark) etc. eleverne skal have
nøje instruktion om at det er det udsagn, de hver
især mener er gældende, der skal sættes kryds
ud for. Ikke alle koordinater giver mening og og der kan sagtens
skulle sættes flere krydser ud for samme sag.
Øvrige spørgsmål på arbejdsarket kan
besvares under samtale.
Krydshenvisninger: Godt og ondt (collage);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Godt og ondt
(færdigt ark) - [top]
06/ 727 |
arbejdsark - redigeret |
godt og ondt |
Indhold: Ark med skema til forarbejdning af arbejde med
collager
Skitse af Duccio: Fristelsen i ørkenen.
Hent ark.
Hvordan:
Se: collager, fotocollager eller 3 x 3
spørgsmål.
Krydshenvisninger: Godt og ondt (collage);
godt og ondt, foto-opgave;
Godt og ondt (3+3 eksempler hver);
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Godt og ondt (3+3
eksempler hver) - [top]
06/ 588 |
samtale, tema |
godt og ondt |
Indhold: Samtaleudgave af godt og ondt -
collageklip
Mål: Vise at der er noget vi fundamentalt er
enige om - og eventuelt på konkrete eksempler diskutere,
hvad kan være årsag til uenighed om godt og ondt.
Hvordan:
Hver især skriver tre eksempler på
hhv. godt og ondt - derefter laves en liste på tavlen, som
viser sammenfald og forskelle. Diskussion af nogle af emnerne.
(Stærkt forenklet udgave af Godt og ondt
- collager
Krydshenvisninger: Godt og ondt (collage);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
godt og ondt,
foto-opgave - [top]
06/ 452 |
praksis, foto |
godt og ondt |
Indhold: I små-hold fotograferer konfirmanderne
eksempler på godt/dårligt - godt/ondt "ude i
byen".
Mål: at overveje godt/ondt som konkrete
størrelser
Hvordan:
En dobbelttime til selve opgaven. Et år jeg
med rimeligt held ladet forograferingen været en
hjemmeopgave. Efterbehandling i
følgende time.
Holdet deles i smågrupper på 3, måske 4.
Holdene udstyres med engangskameraer. Der er 27 billeder - dvs.
har man to undervisningshold kan man dele filmene. Bede grupperne
i første undervisningshold at tage 6 billeder af
"ondt/dårligt", 6 billeder af "godt". Andet
undervisningshold tager så filmene færdige på
samme måde. Det er vigtigt at gøre det klart at
holdet skal tale sammen om, hvad de synes kan være
eksempler, og de bliver enige om det.
Jeg har ideen fra Frederik Hjerrild - detaljerne i hvordan skal
han ikke hænges op på!
Krydshenvisninger: godt og ondt, foto-opgave
(efterbehandling);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
godt og ondt,
foto-opgave (efterbehandling) - [top]
06/ 467 |
praksis, foto |
godt og ondt |
Indhold: opsætning og vurdering af fotografierne
- eventuelt ved hjælp af arbejdsark.
Hvordan:
Hvis man lader holdene montere billederne på
en lidt pæn baggrund - A3 ark for eksempel, grå e.l.
- kommer billederne til at se ret flotte ud. Og konfirmanderne
blive stolte af resultatet. Det bliver med enkle midler så
flot, at jeg uden betænkning har sat en plakat i
våbenhuset, som inviterer alle til at gå ind i
konfirmandlokalet på fotoudstilling. Konfirmanderne skriver
en lille kommentar til hvert billede på
opsætningsarket. "Godt - fordi cykler ikke forurener" osv.
Billederne danner så grundlag for en diskussion om godt og
ondt, om der er noget vi næsten alle er enige om - om der
er noget, vi ikke er det. Skemaet på (til collageklip om godt og ondt kan
fint anvendes.
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Syndfloden
- [top]
06/ 378 |
fortælling lbh 13a |
dom |
Indhold: Fortælling om syndfloden - Noas ark
På www: Wikipedia Dorés fremstilling af de sidste
druknede;
;
;
;
Mål: Fortællingen får genklang hos
os af længselen efter at få ryddet op, det onde helt
væk, . men regnbuen er symbolet på at så
længe tiden løber er det ikke sådan Gud
gengælder det onde.
Hvordan:
Evt paralleler til eventyrenes opfattelser af det
onde. Drageungen der klækkes i samme øjeblik dragen
bliver slået ihjel. Filmen "Æblekrigen".
Krydshenvisninger: En linie i bibelens historie -
oversigt;
Noahs ark som billede på dåben;
;
;
;
;
| 1 Mos. 6, 1-22 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Folkedrab i
Ægypten (Farao og jordemødrene)
- [top]
06/ 115 |
fortælling lbh 15a |
godt og ondt |
Indhold: 2. Mosebog 1,6-22 - læst/ evt. som
genfortalt som avisartikel
Se tekst.
Mål: Diskutere udfra et konkret eksempel om vi
kan skelne mellem godt og ondt - og hvad der kan bevirke at onde
handlinger alligevel finder sted.
Hvordan:
Eventuelt læses fortællingen
"moderniseret" som en avisartikel og ses så sammen med en
artikel fra vor tid En tinmineby i
Sydamerika. Lad konfirmanderne prøve at forestille
sig Farao begrunde sin handling i TV-udsendelse.
Tydeliggør hvordan "interesse" mudrer vores
etiske/politiske afgørelser - moderniseringen gør
det let for konfirmanderne at trække paralleller til vores
verden.
Jfr. konceptet Verdens Tidende
Eksempel på arbejdsark
Mulige spørgsmål til samtale (se også
primitivt arbejdsark med
spørgsmål)
1) Hvad er godt og hvad er ondt i denne fortælling?
2) Er der eventuelt een i fortællingen, som ikke mener det,
du mener?
3) Forestil dig at statsmanden Farao skulle svare en journalist
i TV på spørgsmålet: "Er det ikke ondt, det
du gør?" [Skriv hans kommentar]:
I Bibelen findes fortællingen om Farao og hebræerne
i 2. Mosebog 1,6-22
Se også Prinsen af Ægypten,
hvor fokus ikke er spørgsmålet om godt og
ondt, men drabet af drengebørnene er en vigtig, uhyggelig
fortidshemmelighed.
Krydshenvisninger: En tinmineby i Syd-Amerika;
Verdens Tidende konceptet;
Prinsen af Ægypten;
En linie i bibelens historie - oversigt;
;
;
| 2 Mos. 1, 6-22 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| Apg. 7, 18-f Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Folkedrab i Ægypten
Pitom.. (2. årt. før Kristus)Efter at
hebræernes legendariske leder Josef er død og mere
eller mindre glemt, er det blevet vanskeligt at være
hebræer i Ægypten. Antallet vokser, men sympatien
falder. Ægypterne synes landet er fuldt af dem.
Farao: Overbefolkning
I en tale til folket ved sin tiltrædelse for et år
siden udtalte den nye leder, Farao: "Det hebræiske folk
bliver større og talrigere end vi. Lad os nu bære
os klogt ad over for dem, så de ikke skal blive endnu
flere. Ellers slutter de sig måske til vore fjender, hvis
der kommer krig, og angriber os; og så bliver de herre i
landet." Foranstaltningerne, som Farao satte i værk, var
tvangsarbejde i forbindelse med opbygning af dels
nærværende by, Pitom, dels nabobyen Raamses. Reelt
var tvangsarbejdet slavearbejde - dels i marken, dels ved
teglbrænderierne. I følge en talsmand fra regeringen
har de hårde livsvilkår imidlertid ikke ændret
på hebræernes antal eller ønske om at blive
i Ægypten.
Dekret om drab på nyfødte drenge
Den nyeste tiltag er en ordre til de hebræiske
jordemødre fra Farao. Den lyder ordret: "Når I
forløser hebræerkvinderne, skal I holde øje
med de to sten; er det en dreng, skal I dræbe ham, er det
en pige, kan hun få lov at leve." Kort sagt: dræb
drengene. Imidlertid har jordemødrene ladet drengene leve
- overfor de ægyptiske anklagemyndigheder hævder de
at hebræerkvinderne er mere livskraftige end de
ægyptiske kvinder, og de derfor kan klare at føde
selv, inden jordemoderen kommer.
Forskellige vurderinger
Hebræernes præster og ledere kalder
jordemødrenes handlinger udtryk for Gudsfrygt og lover dem
at Gud vil belønne dem. Selv om der er tale om ulydighed
mod den ægyptiske stats lov, er det godt, det de har gjort.
Regeringens talsmænd fastholder Faraos befaling. En af dem
udtrykte den sådan: "Hver eneste dreng, der bliver
født, skal I kaste i Nilen; men pigerne kan I lade
leve."
En tinmineby i
Syd-Amerika - [top]
06/ 96 |
læsning, GT, anden t. |
godt og ondt |
Indhold: læseopgave "En tinmineby" - evt. med
spørgsmål.
Mål: Åbne øjnene for, at når
vi ikke kan blive enige om hvad der er godt og ondt, skyldes det
forskellig interesse.
Hvordan:
Kan knyttes sammen med Folkedrab i Ægypten. Se mulig
opstilling til læseark.
Spørgsmål:
1) Er der noget du synes er godt i denne fortælling? [Skriv
eksempler].
2) Er der noget af det, som er godt, som alligevel kan diskuteres
- er det kun godt?
3) Er der noget som er ondt?
Krydshenvisninger: Folkedrab i Ægypten (Farao og
jordemødrene);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Indlæggelsestal faldet
ORURO, Bolivia. (2. årtusinde efter Kristus). Hidtil har
gennemsnits-levealderen i tinminebyen ORURO været ca. 35
år. Der er nu udsigt til at dette forhold bedres.
Årsagen til dødeligheden har været det
dårlige sikkerhedsudstyr i minerne. Især har
arbejderne manglet masker til at beskytte sig mod det fine
metalstøv i minerne. De fleste bukkede under efter ca. 12
år i minerne. Når de blev syge blev de indlagt
på byens hospital, som drives af en kirkelig
hjælpeorganisation. Da hospitalsopholdet er gratis, og da
der er stor arbejdsløshed i området, kunne det bedre
betale sig for mineselskabet at skifte arbejderne ud - end at
beskytte dem mod ulykker og tinstøv.
¦Pater Domingos arbejde
For to år siden begyndte den katolske præst Domingo
en beskeden oplysningsvirksomhed i byen. Han indbød
minearbejdernes ledere til kurser, hvor de lærte
forhandlingsteknik, og de lærte om deres rettigheder efter
loven. De arbejdede med, hvordan de kunne organisere sig; og de
lærte arbejder-beskyttelsesteknik. Minearbejderne har nu
gennemført aktioner (strejker o.l.) mod mineledelsen for
at få indført bedre beskyttelse af arbejderne i
minerne, og de har allerede fået gennemført
forbedringer. I følge byens hospital er antallet af
indlæggelser begyndt at falde.
Artiklen har sit materiale fra Holger Lissner: Hjælp over
alle grænser. DMS-forlag (år?).
Baggrundsstof:
Uddrag/genfortælling fra Holger Lissner: Hjælp over
alle grænser, DMS forlag.
Fremmede i
Ægypten - [top]
06/1474 |
Basistekst (bibel) |
flygtning |
Indhold: Henvisninger: Link til en oversigt fra Danske
Kirkers Råd. Til religionssamtaler.dk.
På www: Danske Kirkers
Råd;
Religionssamtale.dk: perspektiver i
bibelen
;
;
;
Hvordan:
En ad hoc samtale om forholdet til fremmede (og
flygtninge) kan nemt komme for. Og hvis man inddrager GT med
Moses og opholdet i Ægypten i sin undervisning, er der tale
om en rimelig perspektivering. De fleste vil også finde
anledning af arbejde med Den barmhjertige samaritaner. Hvis man
sætter konfirmanderne til at lave en moderne
genfortælling, vil det muligvis helt give sig selv.
Krydshenvisninger: Den barmhjertige samaritaner;
Udvandringen af Ægypten. Gud som vejviser.;
;
;
;
;
| 5 Mos. 10, 17-21 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Verdens Tidende - godt
og ondt (færdigt ark) - [top]
06/ 728 |
arbejdsark - redigeret |
godt og ondt/ interesse |
Indhold: Ark med tekst og
billeder vedrørende elementerne "Folkedrab i
Ægypten" og "En tinmine by.."
Mål: Gennem kontrast eller parallel at belyse
spørgsmålet om godt og ondt og interesse.
Hvordan:
Se Folkedrab i
Ægypten og En tinmine by..
Krydshenvisninger: En tinmineby i Syd-Amerika;
Folkedrab i Ægypten (Farao og
jordemødrene);
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Månedens billede
- D&D drage (September 2013) - [top]
06/1347 |
billed-iagttagelse |
godt og ondt |
Indhold: Billede af brynjeklædt mand der
kæmper med vældig drage
På www: Drage og ridder - D&D - selve billedet;
Skovgaard: Kristus i
Dødsriget
;
;
;
Mål: Diskutere fascinationskraften - og sagen
bag, kampen mod det onde
Hvordan:
Der er uden tvivl en kønsbetinget
skævhed i forhold til fascinationen af et sådant D&D
billede. Men den må man nok tage med. (Senere tager vi et
Marta/Maria billede på programmet, I promise!). Der er
utallig billeder af den typeat vælge imellem. Man kan
diskutere om det fascinerende er tanken om, at nok er det onde
stærkt og uhyggeligt, men det er dog muligt at kæmpe
og vinde. En helt kan gøre det, måske man kan selv
en gang i mellem være en sådan helt. Man kan
diskutere hvad det onde så er, da dragen jo dog blot er et
mytisk symbol. Hvordan overvindes det onde - af os? Og
forsvinder det onde? Der er Sct. Olavbilledet - en anden
dragebetvinger - meget talende. Den nedlagte drage har ridder
Olavs egne ansigtstræk. Det er igen parallelt med at
urdragen, slangen i paradisets have på mange fremstillinger
bærer menneskets (som regel Evas) ansigtstræk.
Det ultimative dragebetvinger billede er Joakim Skovgaards Kristi
nedfart i Dødsriget. Se her
Krydshenvisninger: Kristi opstandelsen.
Billeder: Nedfarten til Dødsriget;
Sct. Olav og dragen;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Satans ord - jeg vil
ikke fortælle om tilgivelsens frihed
- [top]
Indhold: Video med intens, satanisk fristende stemme
- billedsiden er teksten i flot grafik. Engelsk - bør nok
forhåndsoversættes i grove træk.
På www: YouTube: The Arrows- In The Words of Satan;
Teksten (på
engelsk)
;
;
;
Mål: 6 minutters oplevelse
Hvordan:
Kan nok ikke bære andet end at være
en kort intro til et tema. Eller sammen med
spørgsmålet om at bringe en af de små til
fald. Kan bruges sammen med elementer om fristelsen ved rigdom.
Overvejelser over hvad det egentlige onde er. Det meste af
teksten står på videon, men ikke det, som Satan ikke
vil fortælle, det hører vi kun på lydssiden.
Det skal derfor nok både læses på engelsk og
oversættes for konfirmanderne.
Krydshenvisninger: Du ved det nok mit hjerte;
;
;
;
;
;
| Mt. 18, 1-14 Gl.v. | Ny v. | Norsk -
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Tekst:
Det som Satan ikke fortæller:
`Cuz I don't tell you
Bout the God in heaven
Who loves you
Who yearns for you, no
I don't tell you
`Bout the freedom of forgiveness and truth
Why would I tell you?
Why would I tell you, the truth?
Sct. Olav og dragen
- [top]
06/1348 |
billed-iagttagelse |
godt og ondt |
Indhold: Billeder af Sankt Olav og dragen. Dragen har
Sankt Olavs ansigttræk - det onde er nok af mytologisk
karakter, men er dog en del af menneskets verden, eller: ingen
er syndfri, heller ikke den stærkeste helt, og det
største onde er det onde i en selv.
Mål: Diskussion om det onde
Krydshenvisninger: Månedens billede
- D&D drage (September 2013);
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
Det onde. Temanummer
Kirken Underviser (online) - [top]
06/1469 |
Baggrundsstof |
onde, det |
Indhold: En række artikler: Harry Potter og det
onde. Af Anna-Sofie Arendt. Ondskab på film. Af Louise
Keiniche Rasmussen. Musikvideoen som supplement til
undervisningen. Af Mette Carlsen. Det ondes problem. Af Preben
Medom Hansen
På www: Kirken Underviser: Tema Det onde;
;
;
;
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
What for? Only Mr.God
Knows Why (Eurovision 2010 Latvia) - [top]
06/1284 |
Musik - sang, høre/se |
godt og ondt |
Indhold: Letlands vindermelodi i Grand Prix 2010. Ret
banal, men slagkraftig modstilling af Guds skønne skabelse
(naturen) og det onde - det vi gør (krig) - sluttende med
en sød baby, der finder takten
På www: På YouTube;
Wiwiblogs - teksten
;
;
;
Mål: Se teologiske temaer udfoldet også i
pop-musikken
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk
-
| , - Gl.v. | Ny v. | Norsk - Ï
|