Oktober -november
(42)
Fra Allehelgen. Kirkeårets afslutning. (Overvejende
domsperspektiver). "Vuerne" er samlede oversigter over perioden.
Følger med opdateringerne efterhånden som de bliver
færdige. | < Forrige gruppe | Næste gruppe > |
Allehelgen - halloween (Type:
Event med forberedelse)
Kirkeårets afslutning -
domsteksterne (Type: henvisning)
Adjevitch (Den gamle skomager)
(Type: fortælling)
Ernst og lyset (Type:
video)
Verdensdommen (Type:
læsning, NT: lignelse)
Frelst af en pizza (Type:
oplevelse, tegneserie)
Dommerne (Type:
billed-iagttagelse)
.
.
Allehelgen - halloween
- [top]
42/ 930 |
Event med forberedelse |
helgener |
Indhold: Om at være lys og bære lys -
og om lys, der overvinder mørket/ holder det onde
borte. Samtale og fortælling om forskellige
traditioner bag Allehelgen. Forslag til centrale salmer og
tekster til brug/gennemgang. Forslag til sammenkædning
lysskikke Allehelgen med vandring med lanterner - egentlig
sydtysk katolsk skik i forbindelse med fejring af Martin af
Tours. Vandring med lanterner - forslag til sang/salme.
På www: Bedst: Allehelgen
(Historie-online);
Dokumentation: Katolske Skt. Paul -
lanternesangen
For dem som holder af skelletter ol
(Mexico);
Tysk - vejledning i at lave
lanterner;
;
;
Mål: Featureark som grundlag for samtale: Hent
arket.
Hvordan:
Man kan tage udgangspunkt for samtalen om
Allehelgen i den her i landet vel ca. 10 år gamle
"halloween"-fejring. Det er den, eleverne kender! Dennes
amerikanske oprindelse og betydning - græskarret med lyset,
som vel skal skræmme det onde væk. Eventuelt kan de
særlige mellemamerikanske udgaver (Mexico, dødedans
mm.) berøres. Se historie-onlines ret
fyldestgørende beskrivelser.
I den europæiske tradition har allehelgensdag har ikke
så meget været en folkefest, men en kirkefest, som
har været domineret af at være mindedag for de
døde. Allehelgensdag (1.november) er smeltet sammen med
Allesjæles (2. november) og fejres nærmest
følgende søndag. Oprindelig fejredes Allehelgendag
de særlige vidner gennem kirkens historie. I 844 blev den
helligdag, og den samlede en række forskellige helgendage
i en, "alle martyrers dag". Det at fejre eller mindes dem, som
havde vidnet om deres tro, er altså en vigtig del.
(I den lutherske del af kirken blev den så helliget vidnet
Martin Luther. Han afskaffede ikke helgenbegrebet i betydningen
vidner og forbilleder. I det Confessio Augustana hedder det:
"Ihukommelse af de hellige kan fremføres offentligt, for
at vi skal efterligne deres tro og gode gerninger..", men afviser
at de kan påkaldes og bedes til. Der er nogle
præster, der lægt vægt på især at
mindes reformationen denne dag).
I den almindelige bevidsthed er de to dage, erindringen om alle
sjæle og de særlige vidner, helt smeltet sammen.
Vægten ligger på erindringen om alle dem, der er
gået forud, og særligt ens egne døde.
De danske traditonerne omkring kirkegård (lystænding
på grave) og særlige gudstjenester
allehelgenssøndag eventuelt med læsning af navnene
på årets døde afspejler ønsket om at
mindes de døde - at de var lysbærere - både
i det private og det fælles liv; tanken om "helgener" som
særlige vidner om lys og sandhed gennem hele historien kan
man diskutere - alt efter egen mening. Jesu-ord om at være
lys kan inddrages (tekst til Allehelgens søndag, 1.
tekstrække).
Salmen Dejlig er jorden (slægt skal følge
slægters gang) kan inddrages. Og naturligvis gælder
det samme kernesalmen til allehelgens søndag: Den store
hvide flok vi se. Her er yderligere mulighed for at udfolde
baggrundsforståelsen for den gennem elementet Titelkobber
til Geistreiches Gesangbuch. Halle 1704.
Det må være helt legitimt at at kombinere
fortælling om Halloween og Allehelgen med
Lanterne-bæring. Lad eventuelt et forældremøde
med konfirmander begynde med en vandring med lanterner.
Konfirmanderne skal have lært sangene udenad inden. Man
vandrer med hver sin lanterne i en lang række ad en sti
markeret med fakler - og synger, mens man går - rundt om
kirken (bykirker uden kirkegård) - eller
præstegårdshaven e.l. (Min fornemmelse er at man ikke
bør vandre på kirkegården). Man kan eventuelt
slutte i kirken med salme og tekstlæsning. Man kan så
fortælle om "novemberskikkene" - halloween og Allehelgen
og den netop erfarede lanternevandring. Hvis man spiser sammen
til sidst - og det er altid godt - så vil det være
et frygteligt stilbrud, hvis man nærmer sig de
græsselige skræk- og gruopskrifter, som er blevet en
del af den moderne halloween!
Lanterne-bæring er en skik, som kommer fra Sydeuropa. Den
er meget levende i Rudolf Steiner miljøer, og ses
også rundt om i danske folkekirker. Mens man vandrer, kan
man synge "Jordens mørke er ikke mørke, Gud, for
dig". (Taizé-sangbogen). Den understreger Guds almagt og
omsorg i det allermørkeste. (Og hvor noget
mellemamerikansk uhygge/dødsrealisme har sneget sig ind
i bevidstheden, kan det jo være helt på sin plads!)
Men det at man vandrer med lanterner hver især betyder jo,
at den enkelte er lysbærer - og har man med små
børn at gøre, går det nok an at bruge de lidt
barnlige "Her går jeg med min lanterne" eller "Lanterne,
lanterne..". Det er vist nok Steiner-ting, men de har da fundet
vej frem til i det mindste den katolske kirke - i Norge. Melodi
og dansk tekst, se her.
Vandringen kan meget fint afsluttes med "Altid frejdig når
du går" - salmen får i den sammenhæng en
usædvanlig tyngde. En del af sangstoffet kan lægges
som afslutning i kirken - ligesom eventuel tekstlæsning og
forklaring kan finde sted der.
Krydshenvisninger: Den store hvide flok vi se;
Titelkobber til Geistreiches Gesangbuch. Halle 1704;
Altid frejdig når du går;
Allehelgen - meditativ praksis;
;
;
| Mt. 5, 13-16 Teksten
Tekst:
Featureark som grundlag for samtale: Hent
arket.
Her går jeg med min lanterne.
Her går min lanterne med mig.
Deroppe lyser en stjerne.
Den lyser ned på vor vej.
Den hane gal.
Den kat den peb.
Ej, ej, ej.
La bomme, la bomme, la bom
La bomme, la bomme, la bom, bom, bom.
2. Sang:
Lanterne, lanterne
sol og måne og stjerne
skin nu højt mit lys
skin nu højt mit lys
skin nu højt min lille lanterne
Kirkeårets
afslutning - domsteksterne - [top]
Indhold: Henvisning til flere elementer som kan belyse
domsperspektivet.
Vue over kirkeårets afslutning Tekstrække B 24. s. e tr - Sidste søndag i kirkeåret
Hvordan:
Foruden de under denne temagruppe anførte
ideer er det oplagt at bruge f. eks. den historiske baggrund for
"Du herre Krist, min frelser est" (DDS
46). Se Omkring Hans Christensen Sthens
og
Det forunderlige år 1588 Se også Livets kant - her brugt
som indledingsstof
Jfr. også: Jesus som dommer.
Krydshenvisninger: Du Herre Krist, min frelser est;
Det forunderlige år 1588;
Livets kant;
Den gældbundne tjener;
;
;
Adjevitch (Den gamle
skomager) - [top]
42/ 512 |
fortælling |
kærlighed til næsten |
Indhold: Fortælling af Leo Tolstoj. . Klik HER
for at læse fortællingen. (Teksten findes ikke
på præsentationssiderne - få adgang ved at
abonnere).
Hvordan:
Kan bruges sammen med Verdensdommen
Krydshenvisninger: Verdensdommen;
;
;
;
;
;
Bibel| Mt. 25, 31-46 Teksten
Ernst og lyset
- [top]
42/ 540 |
video |
dom - genkomst, Kristi |
Indhold: Kortfilm på video. 13 min.
På www: YouTube: Ernst og lyset;
;
;
;
;
Hvordan:
Med fordel vises den til sidst i kirkeåret
- sammen med andre doms- og
genkomstelementer.
Kan ses på YouTube - se link.
Krydshenvisninger: Kristus som dommer;
;
;
;
;
;
Referencer:(s:1 i :Ernst og Lyset Statens Filmcentral
Video
Verdensdommen
- [top]
42/ 403 |
læsning, NT: lignelse |
dom |
Indhold: Læsning af lignelsen om verdensdommen.
Henvisninger.
På www: Grafisk fremst. af de
nøgne, fængslede, sultne..;
;
;
;
;
Hvordan:
Eventuelt sammen med Leo Tolstojs Adjevitch Den gamle skomager. (Oversigt over
Kristus som dommer).
Krydshenvisninger: Adjevitch (Den gamle skomager);
Kristus som dommer;
;
;
;
;
| Mt. 25, 31-46 Teksten
Frelst af en pizza
- [top]
42/ 123 |
oplevelse, tegneserie |
dom |
Indhold: Striber af Nuser fanget i sit hundehus under
en istap. Link til net.
På www: Nuser - dømt - frelst af en
pizza (Engelsk);
;;
;
;
Mål: "vise" at anstrengelse frelser ikke fra dom,
fordi ansvaret og dermed dommen paralyserer, nåden retter
blikket frem og frelser
Krydshenvisninger: ;
;
;
;
;
;
Referencer:(s:44 45 i :The Gospel According to the
Peanuts Short, Robert (1966)
Dommerne
- [top]
42/ 77 |
billed-iagttagelse |
dom |
Indhold: Maleri af André Fougeron.
Krigsinvalider omkring et bord. Titel: Dommerne. Bøn.
På www: André Fougeron: Dommerne;
;
;
;
;
Mål: Få eleverne til at overveje hvad dom
kan være, hvem der dømmer (når ofrene ikke
selv kan)
Hvordan:
Billedets titel skal meddeles; snak mulig om hvad
"dommerne" her dømmer, hvem der dømmes.
Dømmes vi, som ikke har været skyld i krig? Er vi
skyld i krig? Ansvarstråde i forskellig retning kan
drøftes. Bønnen forholder sig til det mulige
ansvar.
Maler André Fougeron 1913-1998 Fransk. Socialrealistisk
maler.
Krydshenvisninger: ;
;;
;
;
;
Tekst:
Bøn:
Gud, der er mange, som dømmer os. Mange, som er ofre for
det, vi gør. I det små, når vi holder nogen
udenfor, når vi vender ryggen til den, der havde mest brug
for at se vores ansigt. I det store, når vi ikke engang
åbner munden mod uretfærdighed og undertrykkelse, men
bare er tilskuere.
Er der kun dom? Du har vist noget andet - lad det blive det
stærkeste.
|