Dato: 22/10/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 15/10/2023
20. s. e. trinitatis a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Mt. . 22,
1-14 - Lignelsen om kongesønnens bryllup
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Her hører vi om en fantastisk fest
- og så fokuserer vi mest på dem som ikke kommer, og
allermest på en som bliver smidt ud igen. Det første
er nok ikke så dumt for ikke at svække evangeliets
kritiske potentiale - det sidste kan det være
nødvendigt at forholde sig til - af
sjælesørgeriske grunde.
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret gennem mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [This parable comes across as a difficult text
about judgement. Yet, it has some important and useful aspects
that commend itself to preaching]
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Detaileksegese - jeg henviser til
Lectionary Greek og John Petty.Link nedenfor.³
Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 22
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
I lignelsen om den gældbundne tjener og
kongesønnens bryllup er det samme retfærdighed, som
skildres, men her rettes brodden mod dem, der tilsyneladende
modtager den, men alligevel holder fast ved
egenretfærdigheden, som det viser sig, når de ikke
i det lange løb er i stand til at lade tilgivelsens
retfærdighed gælde mellem mennesker indbyrdes eller
opgive sliddet med opbygningen af deres egen retfærdighed
for at tage imod gudsrigets nye og glædelige
retfærdighed.... Gudsrigets nutid er krisen med dens
store risiko. Sikkerheden, roen, "freden" hører det
kommende gudsrige til. Lignelsen om de betroede talenter og om
de tro og utro tjenere viser, hvorledes gudsrigets nutid er
præget af afgørelsen; nogle forstår kaldet og
går ind i bodens arbejde og risiko, andre vil konservere
status quo, egenretlærdigheden med dens sikkerhed og
uforstyrrethed. Regin Prenter. Skabelses og Genløsning
s. 330.
"Alt er rede" er klart eskatologisk
sprog*. Man bør spørge: Præcis hvordan er
det, at "alt er rede"? Bemærk, at "sønnen" faktisk
ikke nævnes i denne lignelse. Denne "søn" var blevet
dræbt i lignelsen om de onde lejere umiddelbart før.
Men i denne lignelse lever sønnen naturligvis. Lignelsen
om bryllupsfesten forudsætter, at sønnen er oprejst
fra de døde. I hans død og opstandelse er "alt
rede". Se mere: Se mere: John
Petty * I øvrigt markant led i det norske
nadverritual. - Kaj Mogensen: Lignelsen
er blevet udlagt som handlende om menneskers fortabelse og
frelse, hvilket KM påpeger ikke holder stik. Så er
den blevet fortolket eksistentielt. Heller ikke holdbart [for
slutningens vedkommende], hvad med at.. "..gæsten uden
bryllupsklæder er den onde selv. Det passer med, at han er
den eneste gæst uden bryllupsklæder og med, at han
slet ikke hører hjemme i festsalen. .. Hele
fortællingen kan på underfuld måde spejle
frelseshistorien". Se mere citat
her. (Fra Frelse og Fortabelse s. 170)
[170/tr20-a ]
Religionspædagogiske noter:Link til
Joakim Skovgaards billede og forslag til arbejde med lignelsen
i konfirmandundervisningen.
- Det store gæstebud
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 20. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Hansen, Jørgen
Det handler altså ikke om, at gæsten ikke ville
tage den ydre klædning på, som han måske inden
festen havde fået stillet til rådighed af
værten. Men det handler om, at han ikke ville ændres,
ikke omskabes; han ville ikke være den, som kongen
ønskede, at han skulle være. [1999] Se mere
Frandsen, Kristen Skriver
Med himmeriget er det ikke særlig idyllisk. Komme dit
rige - beder vi I fadervor. Sådan lige konfronteret med
denne lignelse kunne man fristes til at tilføje: men lad
det vente lidt, eller: ikke helt så voldsomt, tak.
[1991] Se mere
Bistrup, Ulla More
Den slags fester holder vi en del af i kirken. Netop med deres
egen dress-code. Den består f.eks. i dåbskjole,
konfirmationstøj, bryllupstøj og ligskjorte. Hver
gang forvandles vi og sættes ind i en ny sammenhæng
og rolle. ..Hvorfor kortslutter Mattæus lignelsen? Er
det fordi han ikke synes, Lukas£dgave er skrap nok? Nej, det er
da fordi, han synes, den er FOR skrap! - For hvor er det skrapt,
skræmmende og svært for os grundlæggende at
affinde os med Jesu budskab.. [2007] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|