Dato: 20/10/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 13/10/2024
21. s. e. trinitatis b
- < Forrige - Næste
>
Dagens evangelium: Luk. . 13, 1-9
- Det sammenstyrtede tårn
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt:
Vi - de moderne tilhørere - har
det med ikke at blande Gud så meget ind - så i
første række er det ikke
teodicéproblemet der vil tumles med på
kirkebænkene. Men som I kan se, kan teksten være en
anledning til at tage det op. Og uanset: forståelsen "løn som
forskyldt" (uden Gud indblandet) kan gribe
mennesker især vedrørende andre, men nogle gange
også som refleksionen: "Hvad har jeg dog gjort, siden det
er gået så ringe?". Men i enhver henseende er og
bliver teksten en opfordring til "metanoia".
Oversættelsen af "metanoeå" betyder en del
for forståelsen af helheden - og den falder forskellig ud.
(Se eksegetiske noter).
Om accept. Med reference til
Luther skriver Jeppe Bach Nikolajsen om hvad omvendelsens
nye livsretning er - og spørger, for de fleste lidt
morsomt, for nogle måske udfordrende: "Vil lutherske
teologer virkelig hævde, at Jesu budskab blot handler om,
at vi skal acceptere, at vi er accepterede?" (Men morsomt er det:
er det ikke det vi af og til kommer til at
forkynde?).
Mogens Lindhardt kaster lys over teksten
ved at spørge hvorfor den kom ind i akkurat i 1992/85? -
se under "Prædikener og vejledninger".
Den store nyhed er skrevet med rødt på siden:
Mogens Agerbos Præsteside er igen tilgængelig.
Den vil stå nogenlunde uændret. Ønsker nogen
at få optaget en prædiken dér, er det muligt.
Sendes til mig. Kun selvcensur! Uændret og samtidig
integreret med Teksten denne uge - se allernederst
hvordan.
Billedet: Se her.
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk
92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Færøsk -
| Grønlandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
| Chr. III
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Finn
Dyrhagens kirkebønner - opdateret.Alle på
én pdf-fil. Gå til Agerbo
forsiden for at finde den
gamle opsætning.
Salmeforslag til søndagen
Versemålsregister til
salmerne
Salmeforslag
fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet
til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1. Opgør og stridssamtaler.. ..
2: Forudgriber domsperspektiv efter Allehelgen .. 3: GT - Den
enkeltes skyld overføres ikke
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
TIPs -
Translation Insights and Perspectives.Oversættelse
og eksegese - også nyeste viden
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [Jesus encourages them to change what they
can
their minds]
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og
Videnscenter
Til eksegesen: John Petty: Repent/repentance
(oversættelsen i King James og vist de fleste engelske) af
"metanoete - does not mean getting caught at something and then
having a change of heart, usually accompanied by copious tears. It
means 'turning and moving in a new direction.'" John Petty
Grundbetydningen iflg C.
Berg: "forandre tanker" - og jeg tror at det inkludere "og
gå i en ny retning", altså handle anderledes.
Det danske "omvender jer" kan vel forstås som en blot
bevidsthedsmæssig ting (og altså kunne begrænse
sig til hvordan man forholder sig til fortiden) - men vil vel
næsten forstås som også ny handling fremad. Det
ligger dermed i den "germanske" oversættelsestradition.
Luther 1545: bessert euch. Chr III: bedre jer. Norsk 24: vender
om. Altså en grundforskel som handler om man angrer noget
i erkendelse af at det var fejl - eller om man vender blik og
handling i en ny retning. Så kommer
spørgsmålet her - i ny retning i forhold til hvad?
Det kan her kun være i forhold til dømmesygen, som
den sædvanlige reaktion på hændelserne
vækker. Helt i tråd med vigtige dele af Jesu
bjergprædiken fx. (ksf).
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 13
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Die Bekenntnisschriften der lutherischen
Kirche. Ordet bod bruges ikke i én og samme betydning
i den Hellige Skrift. For på nogle steder i den Hellige
Skrift bliver det brugt og forstået som hele menneskets
omvendelse, som i Lukas 13: 'Hvis I ikke omvender jer, vil I alle
også omkomme på samme måde.' Og i det 15.
kapitel: 'Således vil der være glæde over
én synder, der omvender sig, osv.' Men på dette sted
i Markus 1 (v 4 omvendelsesdåb), ligesom også andre
steder, hvor der sættes skel mellem bod og troen på
Kristus, Apostlenes Gerninger 20, eller 'bod og syndernes
forladelse', Lukas 24, betyder at gøre bod ikke andet end
at erkende synden sandt, angre den oprigtigt og afstå fra
den; denne erkendelse kommer fra loven... S. 954 - i delen:
Konkordieformelen, Gesezt und Evangelium Overs. ksf. -
Jeppe Bach Nikolajsen: Det er ikke blot
Bjergprædikenen, men hele Jesu forkyndelse fra først
- til sidst, der udtrykker et kald til omvendelse: at mennesker
må lade deres liv få ny retning og nyt indhold (se
fx Matt 11,21-23; 22,1-8; Luk 13,3-5). Det er jo netop dette, der
udtrykkes med det nytestamentlige begreb metanoia.
Når et menneske bliver kristent, er det således ikke
ualmindeligt, at det får konsekvenser for dette menneskes
livsførelse og tilværelsesforståelse. Det
ville ikke give mening, hvis ikke et kristent liv i en vis
udstrækning er et særpræget liv. Men hvad
indebærer det så at leve et sådant kristent
liv? Luther giver en række konkrete eksempler på,
hvad der karakteriserer et helligt, kristent liv, som han nogle
gange det. Det indebærer eksempelvis, at kristne �ikke er
fjendtlige mod nogen ikke rummer vrede, had, misundelse eller
hævngerrighed mod vor næste, men gerne tilgiver,
låner, hjælper og råder. .. /..
Det er
endvidere bemærkelsesværdigt, at et liv i Kristi
efterfølgelse ifølge Jesus selv indebærer
villighed til at udholde de samme forfølgelser, som han
selv erfarede (jf. fx Luk 9,23). For både Jesus og Paulus
synes lidelse med al tydelighed at være et kendetegn ved
kristnes liv i verden. Den amerikanske teolog Stanley Hauerwas
stiller i den sammenhæng følgende interessante
spørgsmål: Vil lutherske teologer virkelig
hævde, at Jesu budskab blot handler om, at vi skal
acceptere, at vi er accepterede? Hvis dette virkelig var
Jesu centrale budskab, hvorfor blev han så klynget op
på et kors? Kirkens rolle i et pluralistisk samfund, s.
39
[271/tr21-b ]
Religionspædagogiske noter: I
"Elementer..." er fortællingen om tårnet i Siloam
kædet sammen med Teodicé-problemet og
spørsmålet om Guds almagt
- Tårnet i Siloam
- Guds almagt
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 21.
s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2.
række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbos
ressourceside
Adskillige prædikener til hver søndag - Flere
forfattere. Igen online - som integreret del
af Teksten denne uge
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger - de
fleste med link videre: (Ofte hentet fra ovenstående
Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende. Og et citat fra teksten karakteriserer ikke
nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Lindhardt, Mogens
I
1992 sættes Luk 13,1-10 ind i 2.
række.. Herved får vi en tekst, men også den
eneste, som lægger op til at tematisere skyld og
skæbne: er det deres egen skyld, at ulykken kommer over
dem? Men vel at mærke sådan, at
spørgsmålet afvises med et "omvend jer", kom
på bedre tanker! Hvorfor kom det motiv ind i 1985/92?
Skyldes det, at AIDS var kommet ind i samfundet og havde skabt
ny debat om seksualitet og synd, at sundhedskampagner mod
rygning, alkohol m.m. var godt i gang? Spiller indtryk fra
Holocaust med? Eller er det en mere generel ideologi fra
velfærdssamfundet, der spiller ind: at man skal tage sig
af de ramte, uden at kere sig om årsagen til, at de er
ramt? Under alle omstændigheder interessant..
[Tekst-]Valget var på flere måder et begyndende
opgør med den modernitet, som siden oplysningstiden havde
gjort mennesket ansvarligt for alt, for forholdet til naturen,
til sig selv og sin omverden. En tænkning, som fandt det
ynkeligt at være offer, umodent og ufornuftigt at
være overladt til tilfældigheder, men som til
gengæld godt kunne se noget værdigt i at være
skyldig, for det var dog at være ansvarlig, have historie
og dermed være et sandt selv. Det kunne man godt
forholde sig til i en prædiken...[Citat fra bog -
findes ikke online] [2015] Se
mere
Høgh, Marie
Formaningen
er altså kun nådens
formaning, ikke lovens formaning: Guds 'du skal' stilles
samtidig
med hans 'jeg giver' og konkretiserer derved den kærligheds
grundlov, der er gældende for ethvert menneske til alle
tider. Det gør noget ved tiden - i den tid, der er bestemt
af Gud, og som er forjættet ved hans profeter, er det
frelsende indgreb sket, således at mennesket dermed er
kaldet til at omvende sig. Guds frelsende indgreb kvalificerer
nutiden og gør den til det, som fortiden har peget hen
på. For det bedste er, at alting stadig kan ske;.. [Hele
prædikenen indskriver sig i Søren Ulrik Thomsens
digtsamling "Det værste og det bedste" - og udfolder
luthersk - ofte glemt - kernestof om sammenhængen mellem
nåden og gerningerne] [0000] Se
mere
Brautsch, Michael Wagner
Der
er skrevet flere hundrede tusind bøger
og afhandlinger om netop dette emne (teodicéproblemet),..
Lukasevangeliet tilføjer endnu en beretning om et
tårn, der styrter sammen og slår nogle mennesker
ihjel, og det står klart efter Jesu tale, at det er en
blind skæbne, der har ramt disse mennesker. Jesus giver sig
til at polemisere mod den forenklede opfattelse, at en ond
skæbne er straf for synd.
Jesu samtalepartnere mener,
som altså også mange i vor egen tid, at Gud med denne
grusomme død vil straffe disse mennesker for alvorlige,
måske skjulte, synder. De synder samtalepartnerne
tænker på er de andres synder, men Jesus viser dem
tilbage til deres egen synd. "Hvis I ikke omvender jer, skal I
alle omkomme ligesom de!".. [2012] Se mere
Arendt, Jens
I
vores lutherske kirke taler vi om Gud på
to måder. Den skjulte og hemmelige Gud; over for den
åbenbarede Gud. Den åbenbarede Gud er Jesus, �den,
som har set mig, har set Faderen�.
Den fjerne, skjulte Gud
, er den Gud vi ikke kan forstå og ikke kan fatte, men som
har efterladt sig hele skabelsen som sit vidnesbyrd. Hans
handlinger forekommer ofte mennesker at være urimelige og
uforståelige. Men i virkeligheden er det ofte den skjulte
Gud, som forener de forskellige religioner. [0000] Se mere
0 - Agerbos Præsteside
21.s.e.trin( sat
på år 2000) Carsten Møller-
Christensen
21.s.e.trin.( sat på
år 2005) Michael Rønne Rasmussen - med
udgangspunkt i Luther 1517: "At nåde, barmhjertighed, lykke
og liv ikke er resultat af individuel præstation, men en
ren og skær gave fra Gud. Og det er vitterligt en indsigt,
vi stadig har brug for i dag!"
[0000] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se
mere].
|