Dato: 07/01/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 01/01/2024
1. s. e. helligtrekonger b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Mk. . 10,
13-16 - Jesus og de små børn
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Både Textweek, Lectionary Greek og
Working Preacher dækker fra v 2-16 (Jesu ord om skilsmisse
går altså forud) Billedet her er et udsnit af
William Hole. Se hele
billedet her
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs gudstjenestevejledning til
søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
2p> Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. []
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Den græske tekst fortæller ikke
om det er kvinder, der er aktører, og at det, de
gør, ikke i første række er bærer, men
fører eller bringer hen til - og at genstanden for
fremførelsen ikke nødvendigvis er små
børn, endsige babyer, men at ordet paidion kan betyde
børn i meningen "ikke-voksne", at det kan være nogle
fra små børn eller ynglinge, ligefrem unge slaver.
Se nedenfor de lidt slingrende oversættelser. Den
romantiske forestillingsverden har sat sig tungt på vores
forståelser - langt ind i oversættelserne.
Faglitteratur til kapitlet: Mk. - 10
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Per Lønning>Jesus selv
døpte hverken barn eller voksne. Men han tok imot barna
som ble bragt til ham og det på tross av disiplenes
selvkloke protest. Det er derfor med full saklig rett at
vår kirke tar beretningen om Jesus og de små barn til
inntekt for barnedåpen (Mat. 19, 13 ff.; Mark. 10, 13 ff.;
Luk. 18, 15 ff.). Nyere forskning har bemerket at ordet ®hindre¯
som også her forekommer, synes å være en fast
terminus i den eldste kristne dåpsliturgi, i hvert fall
opp- trer det i Apostlenes Gjerninger ganske regelmessig i for-
bindelse med dåpen (Ap. gj. 8, 36; 10, 47; 11, 47). Dette
kan tyde på at beretningen om Jesus og de små barn
alle- rede i nytestamentlig tid er blitt satt i forbindelse med
[dåb].. Hva er kristendom s. 162. - Om oversættelsen af "børn": Chr.
IIIs bibel: Og de førte små børn til
hannem/ at han skulde røre ved dem./Oc Disciplene
løde ilde paa dem/ som baare dem. Der Jhesus det saa/
bleff hand fortørnet/ oc sagde til dem/ Lader smaa
Børn komme til mig oc forhindre dem icke/ Thi Guds rige
hører saadanne til. Sandelige / Jeg siger eder/ Huo som
ikke anammer Guds rige som it lidet barn/ hand skal icke komme
der ind.. Lutherbibel 1984. Und sie brachten Kinder
zu ihm, damit er sie anrühre. Die Jünger aber fuhren
sie an. Als es aber Jesus sah, wurde er unwillig und sprach zu
ihnen: Lasst die Kinder zu mir kommen und wehret ihnen nicht;
denn solchen geh”rt das Reich Gottes. Wahrlich, ich sage euch:
Wer das Reich Gottes nicht empf„ngt wie ein Kind, der wird nicht
hineinkommen Lutherbibel 1545 Brachten -
kindlein Den ny aftale (2007): De bar nogle
børn.. lade børnene komme hen til mig .. på
samme måde som et barn .. Berg/Bauer: "Paidia"
kan betyde små børn, børn, unge slaver,
ynglinge. Bauer oversætter stedet her med "børn"
[211/h3k1-b ]
Religionspædagogiske noter:Hvis man
mener at det er en undervisningsmæssige opgave at demontere
glansbilleder og dermed måske også cementerede, ikke
uden videre rigtige forståelser, kan man fortælle at
sprogligt er der intet i vejen for at man ser for sig at en flok
skæggede fædre trænges om Jesus med deres
12-13-årige drenge for at få dem velsignet. Ôn og
anden tidshistoriker mener endda det er det sandsynligste.
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 1. s. e.
helligtrekonger - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Madsen, Ole Rysgaard
Guds godhed og kærlighed spørger ikke til, hvad
vi kan præstere. Det er i stedet en gave, der gives og
gives og gives... Der skal være ret og rimelighed i alting.
Noget for noget. Gør din pligt. Kend din ret. Det slagord
sidder os i blodet, som det gjorde det på disciplene. Men
brugt overfor evangeliet er det udtryk for én stor
misforståelse. [Kun citatet her!] [0000] Se mere
Johannesen, Thorben
"Barnet ved, at der skal bare et sagte klynk til, så
vågner far eller mor. Det er tro..." [Kun citatet
her!] [0000] Se mere
Holm, Thala Juul og K.S. Frandsen
[Idéskitse til (noget) af prædiken] At komme ind
i Guds Rige har tre led: føres, røres, tage
imod. Det er en slags trinitarisk
bøjningsmønster. Skabelsen: Vi er "mennesker
først". Vi føres og bæres af familie, venner
medmennesker - og alt dette fører os frem. Børnene
i teksten af deres fædre måske. Den etiopiske hofmand
mødte den medmenneskelige forståelse hos Philip, der
kunne ane hans egentlige længsler (hjertet som det skabtes)
og føre ham til dåb - for nu at tage noget helt
andet end barnedåb. Så skal vi røres af
Kristus. Vi har ham ikke fysisk, men dåben er i en vis
forstand denne berøring. Endelig skal vi tage imod - det
er Helligåndens gerning. Når vi således har
taget imod, så er vi i et fællesskab - med Kristus
- og dermed med andre, der har modtaget det samme.
[Grundidé TJH, formulering her KSF]. [Kun citatet
her!] [2014] Se mere
Hertz-Jensen, Carl
"Det diskuteres ofte og indgående, ikke mindst blandt
præster, om alle er eller kan være Guds børn,
eller om alle bliver Guds børn i dåben. Jeg vil
tillade mig at sige både-og." [Kun citatet her!]
[0000] Se mere
Fonsbøl, Erik
Det er ind i dette menneskesyn, Jesus taler om Guds rige som
spædbørnenes ejendom - eller deres hjem. Og dermed
bryder han igen med hele den gældende opfattelse og hele
den konventionelle visdom, hvor spædbarnet først var
noget som helst i kraft af faderens eller af samfundets
velsignelse. Nej, siger Jesus - de er langt mere værd - de
er guddommelige, og det skulle I også tage og blive. Og
så gør Jesus det, som ellers kun tilkommer
familiefaderen - han tager børnene i favn og velsigner dem
- altså anerkender dem fuldt og helt. Det er altså
ikke noget sødt knus, han giver de små.. [0000]
Se mere
Christensen, Leise
"Det svære ved at komme ind i Gudsriget er, at det er
så let. Så let er det, at det er noget, som det lille
barn klarer i en håndevending. Så svært er det,
fordi vi voksne vil gøre det kompliceret og
præstationsagtigt. Vi har så travlt med at
sætte barrierer op, med at drage grænser mellem
mennesker - der er dem, og der er os. Det er de grænser og
skel, som Jesus i dag fjerner, og han gør det tilmed
vredt." [0000] Se mere
Boel, Eva Fischer
Ak, hvad hjælper da nytårsforsætter, hvad
hjælper det da, at vi vil bemægtige os verden og
prøve at kontrollere den? Men man kan også
prøve at gøre noget andet. Man kan tage dagens
evangelietekst på ordet. Man kan lægge sit liv i Guds
hænder. Man kan prøve at tage imod det nye år
som endnu en gave.. [Kun citatet her!] [0000] Se
mere
Agerbo, Mogens
[Anekdote om fund af Stradivarius-violin] Guds velsignelse
består i at han ser et fint mærke, der er sat
på jer. Selv om vi ikke er som vi skal være, vi
mangler måske også en streng, eller spiller lidt
falsk nogle gange. Alligevel ser Gud et fint mærke i os.
Han ser et stradivaius mærke. For vi er jo bygget af den
dygtigste menneskebygger, som findes, nemlig Gud selv. Gud ser
i jer sine børn. Det er den velsignelse som vi har
fået i vores dåb. Gud ser i os noget af det mest
værdifuldeste, der findes, noget som ikke kan købes
for penge. Han ser sine børn i os. [Kun citatet
her!] [1988] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|