Dato: 03/03/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 25/02/2024
3. s. i fasten b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Joh. . 8,
42-51 - I har Djævelen til far
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Som bemærkes nedenfor er dette ikke
prædikenperikope mange steder i kirkerne. Men
tilgengæld svirrer referencerne i faglitteraturen som fluer
om et stykke sukker (især v. 44). Jeg har plukket nogle ud.
Man kan selv tjekke flere via indekset. BibleHubs kommentarer
også særdeles righoldige. "Teksten denne uge" er nok
ikke så meget "Readers digest" - nogle af bidderne må
man ikke bare tygge selv, men finde. Men bordet er dækket.
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk
92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New
International Version -
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1: Efter talen om at Jesus er Verdens
lys - 2: Fastetid er opgør med det onde, sataniske.
³3: GT-teksten om guldkalven forstår man
forbindelsen.. 4.
Jødehad/jødeforfølgelse i kristenheden med
udgangspunkt
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this
Week Kan ikke anbefales nok! - ganske få
søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working Preacher. []
Lectionary Greek
Folkekirkens
Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: NB! findes ikke på textweek,
Lectionary Greek og Working Preacher - er den mon holdt ude
pga mulig - men forkert - antisemitisk tilkning? Om epistelen:
Nikolaiternes lære har nogle bestemt som libertinisme, at
synde på nåden - men det kan ikke historisk
dokumenteres. JSJ Gads Danske Bibelleksikon.
Faglitteratur til kapitlet: Joh. - 8
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Regin Prenter bygger i høj grad
paragraf 23 "Status originalis og status gratiae"
(menneske først - og kristen så) op omkring en
tolkning af Joh. 8. (Skabelse og genløsning, s. 286 ff).
- - Reformatoriske referencer. Det er
værd at bemærke at stedet ikke bruges i en eller
anden antisemitisk tankegang, men til at bestemme et eksistentiel
grundforhold, syndens opståen. Confessio Augustana
XIX:"Om syndens årsag lærer vi at, skønt
Gud, almægtigt har skabt al naturen og opholder den,
så udvirker dog den fordrejede vilje synden i alle onde
og gudsforagtere, som det nu er Djævelens vilje, og som
ikke vil være redskab for Gud, men vender sig bort fra Gud,
som Kristus siger: Djævelen taler løgn ud af sit
eget. Bekenntnissschriften.. s.75. (Eck svarer til dette
"Deus vult peccatum" jfr note) - - Confessio XXIII (Om
ægteskab): .. det må være
djævlelære at forbyde (præster)
ægteskab..(s 90 ibid.) - - Fra apologien for Confessio..:
Og Kristus siger til farisæerne, som var de hellige, og
havde navn af at være Guds folk og kirke, og ofrede som man
skulle: I er af jeres fader, Djævelen.. (s 237 ibid) Johannes Aakjær Steenbuch: Det er
blevet sagt at djævelens største bedrift er at bilde
menneskene ind, at han ikke findes. Men måske er det
modsatte ligeså sandt, at Djævelens største
bedrift er at få mennesker til at tro på ham, at
bilde folk ind, at han er en reel konkurrent til Gud - at magt,
myndighed og herredømme over mennesker er reelle
alternativer til Guds rige. Djævelen er netop
"løgnens fader" (Joh. 8,44) fordi han i virkeligheden
ingen magt har. Troen på det onde som en slags
selvstændigt eksisterende princip er i sidste ende
ansvarsfraskrivelse. Det er at lægge ansvaret for
menneskelig egoisme og selvhævdelse over i en fremmed
magt... Guds rige er anarki. Evangeliet mellem magt og afmagt.
s. 101. Notto Thelle: I Johannesevangeliet
er synd først og fremmest definert som avvisning av Jesus,
manglende vilje til å se sandheten...I diskusjone om
sannhet og løgn i kapittel 8 beskriver Jesus sine
motstandere som barn av djevelen, han som er løgnens far
(8,44-46) Hvis de ikke tror at Jesus kommer fra Gud, skal de
dø i sine synder (8,24). Gåten Jesus. s. 137)
[223/sif3-b ]
Religionspædagogiske noter:
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 3. s. i fasten
- | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere forfattere.-
pt. ikke på nettet
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Oldenburg, Claus
...jeg kunne godt tænke mig at eksperimentere med
begrebet sandhed ud fra tre modeller. Den første er
bibelsk, den anden er teoretisk og den tredje har en ren
filosofisk tilgang.. 1)Pilatus 2).."Den teoretiske sandhed har
med ord at gøre, netop Guds ord eller en anden form for
systemtænkning,.. 3) Løgstrup.. "løgnen er
snylter på sandheden".. [1,2,3 diskuteres] .. "Om noget er
Sandhed, er således følelsens medvirken og
nærvær. Heri ligger afgørelsen mellem sandhed
og løgn - hvert øjeblik. Amen." [2010] Se mere
Jacobsen,Niels Peter
..Der er konflikter og selvmodsigelser i fortællingen.
Så det er slet ikke er så enkelt, som det ser ud til
ved første øjekast. 'Hvorfor forstår I ikke,
hvad jeg siger' spørger Jesus. Og han svarer selv: 'Fordi
I ikke KAN høre..'.. 'Jeg siger sandheden, DERFOR tror I
mig ikke.' I de sætninger ligger noget af løgnens
dæmoni gemt..[Dernæst om Martin A. Hansen,
Løgneren] ..Fastetiden er en besindelsestid. Den tilbyder
os en chance for at standse op og overveje, hvor vi lever
svigefuldt. Men ikke nok med det. Vi får også en
chance for at ændre på vort liv. Påsken er den
chance. Påsken er Guds hånd, som rækker
tværs igennem vor lukkethed. Ind i vor løgnagtighed.
Her giver Gud os sin tilgivelse, sin nærhed. Her
fortæller han om død over det gamle og liv til det
nye. Amen. [Kun citatet her! dødt link] [1988]
Se mere
Hjerrild, Frederik
Djævelen er kun én, for ondskaben og
løgnen kan udmærket trives uden fællesskab.
Ondskaben er til eget brug, og den må udrydde og bagtale
andre. Kærligheden derimod er ikke til eget brug.
Kærligheden kan kun trives hvor der er relation mellem
flere personer. I kærlighedens fællesskab har man
ikke sig selv som mål, men i en djævelsk egoisme
søger man sit eget. Denne forkyndelse af Gud som
sandhedens og kærlighedens Gud var noget nyt som Jesus
bragte, til forargelse dengang, og såmænd også
til forargelse i dag, selv om forargelsen ofte blot giver sig
udtryk i lunkenhed og ligegyldighed. For det budskab vil altid
støde imod dér hvor mennesker lever for sig selv
og har sig selv som mål i livet. [1982] Se mere
Frandsen, Kristen Skriver
..hans ord kræver jo at man ikke bare lader sig styre
af det gamle. Og hver ny tid må tolke hvordan man så
ikke gør det. Finde ud af hvad skal der gøres op
med, for at kærlighed, håb, retfærdighed, fred
er det største i blandt os. Grundtvig skriver et sted
at ethvert menneske har to sæt forældre: De udvortes
og de indvortes. Det vil sige: et ydre, synlig sæt og et
indre. De udvortes, det er dem, som lagde ryg og ben til, da vi
skulle væres rundt som små, skaffede os maden, opdrog
os. [1996] Se mere
Bergeon, Inger Hjuler
Fordi det ikke længere er en selvfølgelighed, at
nogen har ret, fordi de siger de har det, eller fordi de har magt
til at sige det, ja, så er der ikke mange muligheder
tilbage for at det, man vil påstå er sandt,
også bliver modtaget som sandt. Der er kun én,
siger en svensk litteraturmand, Engdahl og det er vidnesudsagnet.
Et vidnes opgave er nemlig ikke at have ret, men at tale
sandt. Tale sandt om hvad de har set, hørt, oplevet,
erfaret. Vidnet skal ikke plædere, argumentere, brillere,
overbevise, men tale sandt. Fordi vi altså har en
opfattelse af sandhed som det der er sandt for den enkelte,
så har vi kun den mulighed tilbage, at sandhed er det, der
kommer som vidnesudsagn og vidnesbyrd. Hvor altså personen
bag selv står ved det. Og så afhænger det af,
om man så har tillid til denne person. Så sandhed er
personbundet i vores tid, hvor det er subjektiviteten det
gælder. [2008] Se mere
Aagaard, Erik
Hvordan Jesus kan vide, at de har Djævelen til far? Af
den enkle grund, at de ikke kan høre hans ord. Hvis Gud
var deres far, ville de elske Jesus og høre ham. Den, der
er af Gud, hører nemlig Guds ord, men de kan ikke
høre det, altså er de ikke af Gud. Sådan
hænger tingene sammen. Jesus har ikke kunnet komme nogen
vegne med dem. Han har løbet panden mod en mur, har
prædiket for ører, der ikke kunne høre. Det
er en situation, der vel ikke er helt forskellig fra vores egen.
Man kan vist godt sige, at Vor Herre på mange måder
står i samme situation med det danske folk: Det kniber
enormt med at høre hans ord. [Kun citatet her!
dødt link] [0000] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|