Dato: 22/05/2022 - - Søndagens
tekster - - [Opdateret: 15/05/2022]
5. s. e. påske b - < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Joh. 17, 1-11 - Faderens
herliggørelse, bøn for disciple
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt Denne gang har redaktøren især
citeret fra Kaj Mogensens "Frelse og fortabelse". Frelsen
både før og efter den fysiske død
understreges - og det universalistiske perspektiv ridses
op. Interessant i min optik bliver spørgsmålet:
hvad indebærer "det egentlige liv i troen på Jesus
her og nu" (Mogensen, jfr. nedenfor). Har det en etisk dimension
(broderkærligheden er tydelig i de johannæiske
skrifter), har det en politisk side, indebærer det et
forvalteransvar for skabelsen, biodiversitet, klima osv. Og
hvordan influerer det evige i disse tidens
spørgsmål? (Alternativet er vel at evangeliet
først og fremmest skal forkyndes, at ordene om det
evige er en trøst i / flugt fra den onde,
forgængelighedens verden -ksf. Den valgte
kommentar (fra 2017) på Working Preacher
understreger enheden mellem de troende, gør det med
befrielsesteologiens "El pueblo unido jam s ser vencido". (Husk:
på WorkPr er der næsten altid en række andre
kommentarer til samme tekst - også værd at læse
- umiddelbart tilgængelige fra marginen). Den norske
parallel er tekst til Kristi Himmelfart og dækker kun
v. 1-5. V. 6-11 er perikope til 5. s i
påsketiden.
Teksten online:
| 1992 Online
| Gamle version
| Norsk -
|Biblegateway
(åbner på Lutherbibel 1545, andet kan vælges)
-
Den svenske oversættelse 2000
-
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
Kontekster: Kontekster: 1: Det
første af den bøn, ofte kaldet 2: Tekstligt
før påske, men sagligt fin før Kristi Hrft..
3: GT understreger tilhørsforholdet til
Gud.
Salmeforslag
Salmer.dk. En række
danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage, indledninger om søndagens karakter. En god
ressource i gudstjenesteforberedelsen.
Danske salmer oversat - i hvilke salmebøger? Ved Peter
Balslev Clausen. Fortegnelse
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working Preacher.
Lectionary
Greek
Jesper Tang
Nielsens prædikensider
Til eksegesen: Lectionary Greek dækker v. 6-19.
En noget anderledes måde at fortolke Jesu
ypperstepræstelige bøn på. Grafikken her
på siden, som måske mest ligner en tornado
fremstiller dynamikken i bønnen. Hvis man har en god halv
time kan man høre den udlagt på
letforståeligt tysk her: [Florian Sondheimer] Jesu
hohenpriesterliches Gebet
Faglitteratur til kapitlet: Joh. - 17
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
George Hermanson:"The blessing Jesus
prays for is: That we may be one as Jesus and God are one. That
is, the quality of companionship between Jesus and God is the
measure of our companionship with each other. Shortening the
quotation to: That all may be one; misquotes the verse as it
omits the defining quality of the oneness to which we are called.
Se
her - Kaj Mogensen[læst i
forhold til Joh 8,51 m.fl.] Når Jesus siger, at et menneske
skal leve, om han end dør, så er døden her
den fysiske død , og livet er det evige liv efter den
fysiske død; men når det derefter hedder, at enhver,
som tror på mig aldrig i evighed skal dø", så
forudsætter det, at det evige liv både er det
egentlige liv i troen på Jesus her og nu og dets
fortsættelse efter døden i al evighed. Frelse og
fortabelse - s 244
Det er afgørende, ‰at alle
mennesker er knyttet til Jesus på forhånd. Der er
intet menneske, hvis liv ikke har med Jesus at gøre. Det
gælder, hvad enten mennesket tror ham eller afviser ham.
Jesus har fået magten for at kunne give evigt liv til alle
dem, du [Faderen] har givet ham" (Joh 17,3). s. 261 ibid.
Der er således i Johannesevangeliet et universelt
nyskabelsesperspektiv samtidig med, at menighedens særlige
fællesskab og sendelse betones. .. Konklusion på
kapitlet om den ypperstepræstelige bøn> Med denne
afslutning på Jesu ypperstepræstelige bøn er
det udtalt, at Jesus er kærlighed, og at hans
kærlighed er nærværende og levende i den
kristne menighed. Guds kærlighed til verden og Guds
kærlighed til menigheden er af samme slags", men der er den
forskel, at Guds kærlighed til menigheden allerede er
realiseret som lys og liv, mens Guds kærlighed til verden
er på vej; den er opsøgende og dragende.s. 261-5,
ibid.>/i>
[237/sep5-b ]
Religionspædagogiske noter:Florian
Sondheimers grafik og link
- Jesu
Ypperstepræstelige bøn
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 5. s. e.
påske - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Søndagslæsning
Göttingen Predigtmeditationen (Nederst
på siden arkiv over prædikenerne)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]. Der forekommer
prægnante citater uden link videre. Så vidt mulig med
kildeangivelse.
Frandsen, Kristen Skriver
Jesus er dette prisme [for herlighedens lys/ livets lys (kap
1)]. Hans afsked - han er på vej ind i det lys han kom
fra.. men han efterlader ikke sine i tvetydigheden.. de er i
verden - nu selv som lys, selv som prismer, som bryder livslyset
i klare farver, som vi kan tåle at se, og som vi kan
forholde os til.. Enhver, der tror, er prisme, lys i verden
- og for den, der tror, fanger ethvert andet menneske livslyset
ind, sådan at man i dette menneske, uanset hvem det er,
møder en brydning, en farve af livslyset. Enhver, der
tror. er i verden, som den der bryder lys og som ser lys i det
andet menneske.. [1994] Se mere
G”tke, Eva Tøjner
Det kristne menneskesyn er et nådigt menneskesyn./
Dommeren står ikke derude på sidelinjen for at tage
os i at snyde os til præstationerne og afsløre os
som dem, vi 'i virkeligheden' er - nogen, der gør os til./
Nej, dommeren er den, der minder os om, at vi er mere end vi
kan./ - Minder os om, at mennesket altid rummer meget mere end
det, der kommer til udtryk./ Der gemmer sig et liv i ethvert
menneske, som skal åbenbares./I positiv forstand./ Ikke
som noget, der skal afsløres, som et tæppe, der
bliver revet væk under fødderne af os - men noget,
der åbenbarer sig - viser sig: en perle, en kerne, et liv,
som er i kraft af Gud og som peger hen på Gud. [2014]
Se mere
Prenter, Regin
Lige som når vi planlægger en rejse til et
fremmed land og i forvejen studerer billederne i rejsebureauets
hæfter. Det ser så dejligt ud. Men først
når vi selv er på stedet og med egne øjne ser
de snedækte bjergtinder eller de vældige vandfald,
taler de billeder, vi så, til os om virkeligheden. Noget
lignende gælder Jesu tale om bønnen i hans navn.
Vi kan høre alt , hvad Jesus siger om bøn og
bønhørelse. Og det lyder smukt og dragende. Men
først når den Opstandne, Jesus Kristus, ved sin
Ånd og i sit ord kommer til os, og vi åbner hjertets
dør for ham , først da bliver bønnen og
bønhørelsen i Jesu navn til mere end billedtale,
til virkelighed, til virkeligheden slet og ret . [1976] Se mere
Sønderby, Kirsten Kruchow
Man har i traditionen kaldt denne bøn for Jesu
ypperstepræstelige bøn. Den præstelige
funktion ligger i, at Jesus kommunikerer med Gud med det
formål at færdiggøre den forbindelse mellem
Gud og mennesker, som er hele formålet med Jesus liv.
Mennesket skal kaldes ud af verden og forbindes med Gud, ligesom
Fader og Søn har været forbundet siden før
verden. Nornerne spandt livstråden. Sådan fortalte
de gamle om livet, før de kendte Gud som far til hvide
Krist. De kendte ikke Gud, men de vidste om hans vilje og storhed
bag alt skabt. De vidste om livets tråde. Nu griber
Jesus tråden og trådene, binder os sammen med
hinanden og Gud, fra evighed til evighed. "Jeg har
åbenbaret dit navn for de mennesker du gav mig fra verden.
De var dine, du gav dem til mig.. [2014] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|