Dato: 18/08/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 17/08/2024
12. s. e. trinitatis b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Mt. . 12,
31-42 - Synd mod Helligånd, gode frugter, Jonas
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Nogle prædikener koncentrerer sig
alment-filosofisk-causerende omkring "ord" og tale. En
omsorgsfuld prædikant bør dog næppe lade
tanken om utilgivelig synd stå ukommenteret.. Kort
referat af engelsk wikipedia med link under
faglitteratur. Hvordan vi når omkring kamikazepiloter
og selvmordspilot fra 11/9 må man læse sig til
længere nede! Om billedet: se Birgitte Bechs vejledning,
nederst på siden her.
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Færøsk -
| Grønlandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
| Chr. III
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Versemålsregister til
salmerne
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working Preacher. []
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: [NB linket til Textweek er til
parallelteksten hos Markus]
(Intet i Lectionary Greek - eller Working Preacher).
Konteksten er vigtig. Efter en helbredelse har farisæerne
truffet beslutning om at slå ham ihjel. (Vi er i
slutspillet - derfor så også Jonas-tegnet). Jesus har
dernæst netop helbredt en dæmonbesat, og
farisæerne påstår at dette gode er
udført ved Beelzebuls magt. Tale mod Helligånden er
derfor at lyve det gode ondt. [I Hebræerbrevet er det
anderledes, der er det at svigte tilhørsforholdet].
- Parallelstedet hos Markus (kap 3) lyder: "Alt skal tilgives
menneskenes børn, forsyndelser og bespottelser, hvor meget
de end spotter. v29 Men den, der spotter Helligånden,
får aldrig i evighed tilgivelse, men er skyldig i en evig
synd." v30 De havde jo sagt: "Han er besat af en uren
ånd." Den utilgivelige spot (hos Markus) knytter sig
alligevel til Menneskesønnen - for så vidt spotten
påstår at han ikke er af Gud og skaber Guds rige om
sig. Jfr. her i v. 41: Her er mere end Jonas. Den der ikke tror
det, dømmes. - Altså: modstillingen til
menneskesønnen er en retorisk ovedrivelse, man skal passe
på at drive teologi på..
Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 12
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Engelsk Wikipedia ridser katolske og
protestantiske tolkninger op. De katolske kan udspecificere 6
forskellige forsyndelser som er forsyndelse mod
Helligånden. De protestantiske er enten at kalde Jesu gode
gerninger onde og benægtelsen af hans guddommeligeh, eller
(som hebræerbrevet) frafald fra troen. Thomas Aquinas
refereres: Thomas Aquinas explains that the unforgivability of
blasphemy against the Holy Spirit means that it removes the
entrance to these means of salvation; however, it cannot hinder
God in taking away this obstacle by way of a miracle.[Er det ikke
det vi ender med at sig - og må sige?] ([Se her] -
[262/tr12-b ]
Religionspædagogiske noter:At lyve
det af Gud villede og skabte gode ondt er synd mod
Helligånden - i denne sammenhæng hos Mattæus
(Det er anderledes i Hebræerbrevet). Nu er der næppe
moderne konfirmander/elever som tumler med
spørgsmålet om synden mod Helligånden. Men man
kan da godt benytte enhver pædagogisk given lejlighed til
at oplyse om at denne synd ikke er en eller anden difus ting, man
kan være kommet til engang, og så neurotisk
hæger om resten af livet!
Denne del af teksten kan pege på (uden overhovedet at
udtømmes i) spørgsmålet om hvordan vi skelner
mellem Godt og
ondt
Tankegangen skrider lidt i teksten: Fra spørgsmålet
om godt og ondt i det hele taget, handler det nu om, hvordan den
enkelte kan handle godt. Sindelaget skal være godt, det
gode styres ikke udefra, men af det indre - hvis man vil ind
på det, er det dybest set et spørgsmål om den
kristne forvandlingstanke. Hvordan er eller bliver man det gode
træ - temagruppen Forvandling
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 12. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere forfattere.-
pt. ikke på nettet
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Tengnagel, Susanne Fabritius de
Hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med! - Jeg
kan simpelthen ikke lade være med at fortælle - nu
skal I høre - Munden stod ikke stille på hende - og
man kunne ikke lukke munden på ham - Han snakkede som et
vandfald - Hvad hjertet er fuldt af . Til forskel fra dyrene kan
vi mennesker sige, hvad vi tænker, vi er bevidste om os
selv, vi ved, hvem vi er! Og vi taler og snakker og samtaler hele
livet igennem, for uden ord går det slet ikke. I Bibelens
første sider er en fortælling om, hvordan Gud skabte
alt liv med at sige et ord: Der blive lys, sagde han, og der blev
lys! [Kun citatet. Agerbos side er ikke pt. tilgængelig
- der arbejdes på at få den i gang igen]
[2000] Se
mere
Mehlsen, Anne-Marie Nybo
.. Jesus blev vred, da han hørte farisæer og
skriftkloge få travlt med at fratage andre mennesker deres
erfaring af Guds godhed. Hvad hjertet er fuldt af, løber
munden over med, og lige her er hjertet åbenlyst fuldt af
jalousi, der ikke under andre at have oplevet mødet med
Guds kraft...[Det er det letteste i verden at tale mod
Helligånden og nedgøre et andet menneskes
fortælling om mødet med Gud] ...Når du om lidt
går herfra, - efter at have fået hjertet fyldt af
gode ord dog gode gaver, så vil du måske mærke
forandringen. Det, du giver fra dig derude i de kommende hverdage
må gerne komme fra dit hjerte. Du behøver ikke at
lytte til de hårde ord , du kan bryde deres magt ved at
tale om det, dit hjerte er fuldt af. Det Gud giver os...
[0000] Se mere
Frandsen, Kristen Skriver
... Og så har man brug for at høre det som skete
ved ens dåb. At man i en vis forstand har været
på det sted før. Dykket ned i kaosvandet - og at man
siden har haft en ledsagende magt, Gud selv, en broder eller
søstermagt, med sig og har det stadig. Når
så livet vil det, tvinger én, så kan man tro.
[Tanke 2024: På den på-livets-kant-agtige-måde,
som vi høre om et andet sted i evangelierne: "Jeg tror,
hjælp min vantro]. Så kan man ikke lade være.
Og så drages man op, som Peter, som Jonas. [1988] Se
mere
Christensen, Johannes H
Den perverse renselse. [Med afsæt i to afskedsbreve
- fra en kamikazepilot og en af de tre piloter fra 9/11
2001]"..Men da du var som den, der hovmodigt ville sig selv, din
stolthed, din ære, din renhed, din renselse, da var du som
det dårlige træ, og dine frugter blev dårlige
og giftige og dødelige - for dig selv og andre."
[2006] Se mere
Bech, Birgitte
[Helbredelsen forud]..Til stede var imidlertid en gruppe
sjæleligt tilknappede skriftlærde, som ikke turde
glæde sig over den uventede nådeshandling, ikke turde
lade sig ryste på den gode måde, men lukkede sig om
deres egne, cementerede fordomme. De vendte virkeligheden
på hovedet og tydede Det Gode som Fjenden... Her blev
Jesus vred ikke på egne, men på Helligåndens
vegne ..Vi kan enten lægge vores liv øde ved at
reservere os bag et krav om tvingende tegn og beviser, - eller
vi kan være sårbare og investere os selv i tro og
tillid. Billedet er fra prædikestolen i Sankt Mikkels
Kirke i Slagelse. Et flot, plastisk, farverigt
billedskærerarbejde. Foto Claus Jensen. Udsnit af billedet
anvendt på siden her. [2024] Se mere
Andersen, Erling
[Over Graham Greene, Frederik d. II via Havel og til
Grundtvig] Den tjekkiske præsident forfatteren V clav Havel
levede førhen i et land, hvor man satte mennesker i
fængsel for ord, et land, hvor en forfatterkongres eller
en tale kunne ryste systemet, hvor ord havde større
vægt end ti divisioner, hvor ord kunne være en bombe
under magtapparatet. Han skriver i et essay om ordet, og kalder
det et hemmelighedsfuldt, mangetydigt, ambivalent,
forræderisk fænomen. Det kan være en
lysstråle i et rige af mørke, men det kan også
være en dødbringende pil. Og det værste af
alt, det kan være det ene det ene øjeblik og det
andet det andet, det kan endda være begge dele på een
gang.[Kun citatet. Agerbos side er ikke pt. tilgængelig
- der arbejdes på at få den i gang igen]
[0000] Se
mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|