Dato: 11/09/2022 - - Søndagens tekster - - [Opdateret:
04/09/2022]
13. s. e. trinitatis b
< Forrige - Næste >
Dagens evangelium:Mt. 20, 20-28 -
Zebedæussønnerne
Teksten online:
| Gamle dk-version online
-
| Norsk -
| Den svenske
oversættelse 2000
| Biblegateway (
åbner p å Lutherbibel 1545, andet kan vælges)
-
-
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt Et fyldigt citat fra Mogens Mogensens
"Kristendom i en brydningstid" viser hvordan den mulige
refleksion over magtforhold i en bibeltekst fx i kan
udmøntes i fx Det Lutherske Verdensforbunds
missionsdokuments politiske måltænkning. Link til
textweek, Working Preacher, Lectionary.. er alle til
parallelteksten, Mk. 10,35-45 Nyt 2022: citat med kort
præsentation fra prædikensamlingen "I tide og utide"
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
Salmeforslag
Salmer.dk. En række
danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage, indledninger om søndagens karakter. En god
ressource i gudstjenesteforberedelsen.
Danske salmer oversat - i hvilke salmebøger? Ved Peter
Balslev Clausen. Fortegnelse
Eksegetisk:
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
Kontekster:
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher.
Lectionary
Greek
Til eksegesen: Bibelselskabets 2020-oversættelse
oversætter plads i GR med poster i Jesu regering.
Interessant og muligvis bevidstgørende mht disciplens
forståelse af Jesu tale om Guds rige.
Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 20
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Gudsrigesvisionen indebærer befrielse
fra al undertrykkelse. I synagogen i Nazaret identificerede Jesus
sig med profeten Esajas" ord: "Herrens ånd er over mig,
fordi han har salvet mig. Han har sendt mig for at bringe godt
budskab til fattige, for at udråbe frigivelse for fanger
og syn til blinde, og for at sætte undertrykte i frihed,
for at udråbe et nådeår fra Herren (Luk.
4,18-19). Den kristne gudsrigesvision indebærer, at verdens
traditionelle magtrelationer undermineres og magtfuld dominans
erstattes af tjeneste (Mark 10,42-45). Forholdet "de andre"
ændres radikalt med kravet om fjendekærlighed (Matt
5,43-48). Det Lutherske Verdensforbunds missionsdokument
sammenfatter -
gudsrigesvisionen med ordene transformation, reconciliation og
empowerment. Transformation (transformering eller forvandling)
er den proces, hvorigennem der sker en forvandling eller
omvendelse af det enkelte menneske, af samfundsstrukturer og
relationer. Det indebærer en nyorientering af
værdier, strukturer og ideologier, så fred og
retfærdighed fremmes i samfundet. Reconciliation
(forsoning) mellem Gud og mennesker går derfra
videre til en forsoning mellem mennesker og mellem folkeslag og
stater. Empowerment (myndiggørelse) refererer til, at Gud
ved Helligånden giver mennesker del i sin kraft til at
deltage i Guds transformerende og forsonende arbejde i verden.
Empowerment indebærer også en hjælp til, at
mennesker, der er i nød eller undertrykt, kan genvinde
deres menneskelige værdighed og få mere magt over
deres egne liv, således at de kan forbedre deres
vilkår." S. 154, Mogens Mogensen: Kristendom i en
brydningstid
[263/tr13-b ]
Religionspædagogiske noter:Om magt
overfor det at tjene: Maddox. Fodvaskningen(en
billedanalyse) og andre i samme gruppe kan bringes i anvendelse.
Se eventuelt også Ge: Jesus for Pilatus.
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 13. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Søndagslæsning
Göttingen Predigtmeditationen (Nederst
på siden arkiv over prædikenerne)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]. Der forekommer
prægnante citater uden link videre. Så vidt mulig med
kildeangivelse.
Anonym (sic!) Brøndbyøster
[Curlingforældre..] Men hun
(Zebedæussønnernes mor] bli'r bare så
frygtelig skuffet over Jesus' svar, som peger i en hel anden
retning, - og hva' hun på det her tidspunkt heller ikke
aner, er, at de to, der får pladsen ved Jesus' højre
og venstre side ved begyndelsen på Jesus' oprettelse af sit
rige; ja de to er forbrydere! Der dør to røvere
på korsene ved siden af Jesus, hvor han hænger ved
korsfæstelsen... Og så tror jeg, at vi har fanget
pointen. At få sæde ved den Højestes side er
et få sæde på et hynde med springfjedre. Straks
du og jeg har sat os, er vi i arbejde. Det at være et
kristent menneske handler ikke først og fremmest om at
gå i kirke; det handler om at være hos de mennesker,
hvor behovet er størst. Det er en stor udfordring for en
meget rig og veletableret statskirke, som vi har her i
landet. [0000] Se mere
Drejer, Hanne
Forholdet mellem den enkelte og fællesskabet, drejer det
sig om. For hvad er vigtigst: at jeg selv udvikler mig og kommer
frem i verden, eller at jeg tjener fællesskabet og derfor
må sætte mig selv til side for fællesskabets
skyld? [0000] Se mere
Ravn, Kristine Krarup
Men Kristi kærlighed er anderledes. Den er ikke
eksklusiv, men altomfattende.... Den nægter at tænke
i hierarki, men vil det totale, lige fællesskab. Men
spørgsmålet er, om der mon ikke hos
Zebedæussønnernes mor, såvel som hos alle
andre forældre, trods alt er et sted for troen at begynde?
Noget konkret og håndfast. For det centrale ved Kristi
kærlighed er netop det selvopofrende, som
Zebedæussønnernes mor er så fint et eksempel
på... derfor er Kristus kommet til verden. Ikke for at lade
sig tjene, men for selv at tjene og give sit liv som
løsesum for mange. Ikke bare til den ene eller den anden
discipel, men til enhver, som døbes i troen på ham
dig, mig og Zebedæusbrødrenes mor. [Lidt mere citat
+ kommentar >>>] [2021] Se mere
Sandvad, Gunvor
[Jante-loven..mm-..] Den , der vil være stor iblandt
jer, ja den, der vil være den første iblandt jer,
- han skal være tjener. Det lyder jo næsten som en
umulighed, både at ville den største og at
være tjener på én gang. Og meningen må
være, at du skal ikke bekymre dig om at redde dig frelst
igennem livet med alle dine idéer, men du skal i stedet
søge efter det liv, som går tabt for dig selv ved
at blive brugt indtil sidste rest på andre end dig selv.
Og pladsen som den ringeste får du ikke, for den er taget
af Jesus selv, der som den fattigste af alle selv tog den.
[0000] Se
mere
Trankjær, Mette
[EN del om at være løvemor] / Samtidig er lige
præcis Jakob og Johannes ikke veget tilbage for at bruge
temmelig hårdhændede metoder.. F.eks. tilbyder de,
at sende ild og torden hen over nogle Samaritanske landsbyer, der
ikke ville give dem husly. Og Jesus viser dem skarpt til rette
og siger, at han ikke er kommet for at ødelægge
menneskeliv, men for at frelse dem.../..Den eneste det går
an at lade sig tjene af er Jesus Kristus, som i sin
suveræne frihed vælger at tjene os med sin død
for at vi kan leve. Optager pladsen på korset for os.
Dækker over os med sin krop på en måde, som
ikke en gang en mor kan gøre det. Dækker over os og
alle vores fejltrin og sære forslag og påhit,
sætter os fri til at tjene ham, ved at tjene hinanden. Det
skal vi lære vores børn. [2008] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|