Oversikt kirkeåret - Forsiden af Theol-p - Hvordan.. - Om.. - Den norske utgaven |
Dato:28/01/24 - Alle gudstjenestens tekster -
Opdatert: 22/01/2024
Evangelium/evt annen preketekst:Mk. 4, 26-34 : Redaksjonelt: Jeg anbefaler en lesning av John Petty's Progressive Involvement. Jeg vil også peke på Notto Thelle om Ordets tre kategorier - se under. Her i 2024 er det supplert med Thelle igjen - med annen måte å se ordet/ord under tre vinkler. Dertil med Steenbuch kanskje ganske aktuel å se gudsriket på bakrrund av imperiet som dets motsetning. Endelig er det Kaj Mogensen, som legger vekt på fuldendelse, og ikke dom. Andre bibelversjoner online | Danske oversettelsen 1992 -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk - - "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av søndagens preken... [Se mere om] Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år: Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format) Liturgisk / salmer Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det er en tilsvarende). The Text this Week Anbefales sterkt!.
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse, BibleHub - kommentarer Åpner på første verset i teksten Kommentar/er på Working Preacher - . Tekstboken - aktuelle søndag (via oversigt alle tre rekkene)
Til eksegesen: John Petty ser og tolker med stor konsekvens evangeliet "nedenfra" - mange poenger i den konkrete tolkningen på bakgrunn av språklig og bibelsk viten. Se her (En sannsynlig allusion til det store treet i Ezekiel 17 og 31 er negativ tenkt. Oversettelsen af "mindst" bør være "ringeste" - at det er en "hagevekst" og ikke tre er av betydning - etc.) Sakprosa til kapitlet: Mk. - 4 [En del dansk litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet" [På det språk de er krevet på]: Notto Thelle (Forholder seg til Jer. 20,7-9, Hebr. 4,12-13 og Mk. 4,26-34) De tre bildene vidner om ulike erfaringer. Ordet er ikke bare sverd og såkorn, kjempende sin pågåenhet eller ventende i tillitsfull tålmodighet. Ordet er også dårskap det blir foraktet og latterliggjort. Det er ikke sant at Ordet alltid seirer. Ingen kan garantere at kornet spirer og bærer frukt, og ingen kan forutsi hva som vil skje. Noen overvinnes av sverdets pågående styrke. Noen merker såkornet spire uten at de vet hvorfor. Og noen lar seg lokke av dårskapen i Guds Visdom. Jeg har erfaring med alle tre kategoriene, men har nok størst sans for dårskapen i Guds Visdom. s. 21 i Gåten Jesus. - Notto Thelle har i "Stilheten og Skriket" en litt annen tre-punktsmåte å se ordet og ord på enn ovenfor: Ord som stenger, ord som mangler, og ord som åpner. Kort sagt: det finnes ord fra tradisjonen som kan stenge, ord som mangler er det religiøse språket overhovedet hos mottakeren - betingelsen for at ord åpner diskuterer Thelle da etterpå. Over nærværets fare, over Guds skjulthet, Guds alltid væren større, den nødvendige 'mystiske' forståelse.. - må leses, her kun antydet. Stilheten og skriket s. 62ff Kaj Mogensen:[Sammenligning med digteren Jeppe Åkjærs "Jeg er havren jeg har bjælder på" - forskellen mellem hvad kolde hjerne kan forstå og vækstens under] Der er i denne væksttanke en "foregribende grundtvigtankegang". Høsten er fuldkommengørelsen, målets opnåelse og ikke et billede på en tilintetgørende dom. Der er ingen fjender og ingen ondskab i Jesu lignelse... (meningen er) at opmuntre disciplene og tilskynde dem til frimodigt at forkynde Gudsrigets komme i og med Jesus. De kan arbejde tillidsfuldt, fordi det er Gud, der giver væksten (1 Kor 3,6 f.; Kol 1,6; Kol 2,19). Frelse og fortabelse s. 138ff Johannes Aakjær SteenbuchGudsriget har vi ingen magt over. Det er usammenligneligt med de politiske systemer vi kender. Det er skjult i ver- den og kan derfor kun omtales i lignelser. Men ligeså sikkert er det, at gudsriget er en dynamisk realitet, der vokser og breder sig. Guds rige er fx som gæret gemt i en dej (Luk 13,20-21), eller som kornet, der spirer og vokser, mens vi sover, uden at vi ved hvordan (Mark 4,26). Guds rige er som en sennepsplante, ukrudt. ../..Det er ikke første gang, et "rige" sammenlignes med et træ med store grene, hvori himlens fugle bygger reder. Daniels Bog fortæller om Babylons konge Nebukadnesar, der drømte om et træ, der var "stort og mægtigt og så højt, at det nåede himlen og kunne ses til jordens ende" og "i træets grene boede himlens fugle" (Daniel 4,7ff). Daniel tolkede Nebukadnesars drøm som et billede på hans rige: "Det er dig, konge! Du er blevet stor og mægtig; din magt er vokset, så den når himlen, og dit herredømme når til jordens ende. Imperiet var altomfattende, det var lykkedes at skabe den totale enhed. Babylon er således alle imperiers arketype. Derfor er det dårligt nyt ikke bare for Babylon, men for alle imperier da Nebukadnesars drøm ender med, at træet bliver fældet. Igen blev der sat en stopper for menneskers imperiale enhedsbestræbelser. Det kan være som modbillede på Babylon, men derfor også på Romerriget, at Jesus fortæller historien om gudsriget, der vokser som en sennepsbusk. En sennepsbusk er ellers en temmelig uanseelig plante en lille busk, og i hvert fald ikke et træ. Guds rige er nem at overse..Guds Rige er Anarki s 46 ff [818/sms-h ] Religionspedagogiske notater (Ofte på dansk): - - - - - Norske preken/eksegesesider - generelle: Forskjellige online prekensamlinger: Prekener og tekstoverveielser on-line: Aresvik, Maren Ninni Arnesdatter Svenning, Knut (Knuts Prekenside) Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd. |