Dato: 29/10/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 01/11/2023
21. s. e. trinitatis a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Joh. . 4,
46-53 - Den kongelige embedsmands søn
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Billedet er hentet fra den
russisk-ortodokse kirke, Bern.
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
ú
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret gennem mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
2p> Den
norske Teksten denne Uken
The Text this
Week Kan ikke anbefales nok! - ganske få
søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. []
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen:
Faglitteratur til kapitlet: Joh. - 4
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Ved ordet tegn forstås her en
viljeshandling, som overskrider grænserne for en normal
viljes formåen. En sådan handling er dog indenfor
evangeliets rammer ikke utolkelig, netop ikke. "Giv Gud
Æren!" siger farisæerne til den blindfødte ..
han svarer "Det er underligt at I ikke véd, hvorfra han
er, og han har åbnet mine øjne"..Tegnet henviser
altså til Guds indtræden i den handlendes vilje.
Aage Henriksen, Gotisk Tid s. 89f
- David Lose skriver om Jesu ambivalens
overfor det at give tegn - og refererer og analyserer filmen
"The Silver Linings Playbook": Pat realizes that in Tiffany's
candor, brokenness, and love, he finds the sign and the person
he needs. Not the one he's looking for, but the one he
needs. I wonder if that's what is at the heart of Jesus'
ambivalence with signs. In the end, his signs are most salutary
when they point us to God's love, God's love revealed in the
broken but triumphant figure of Jesus on the cross... [Se mere
via WorkingPreacher]
Viggo Mortensen: "Det
nøgne tegn fører ikke til tro. (Joh. 6,26). Men
embedsmanden har allerede tro i betydningen tillid,
hvorfor tegnet bliver gennemsigtigt, så den bagved liggende
realitet, Jesus som livgiver og troens giver, træder
frem. Forudsætningen er, at man indlader sig med ordet;
så vil troens rigtighed erfares. Tro og
Virkelighed.
Mogens Lindhardt, Trinitatis, 21 . s.
tr.: "Jeg har trukket to nytestamentlige tolkninger af
"asthenes" frem. Og jeg tror ikke, man skal vælge, men
tage dem begge med. Svagheden er svagheden under magten, Guds
åbenbaringssted, og som sådan ikke negativt, men
menighedens kendemærke og troens rustning, hvis vi skal tro
epistlen også her. Men den er også svigtende tro,
liden tro, som det hed hos Matthæus (15.s). Pointen med
beretningen er i begge tilfælde den samme: din søn
er ved at dø fra dig, din søn lever/Mary Douglas
ville kalde en tekst som denne en sproglig rite (Douglas 1996).
Deri ligger, at den som fortælling genspiller
fænomener, som alle skal igennem, og som uundgåeligt
hører til selve den menneskelige og kristne eksistens. Her
er det bevægelsen fra tab, svaghed, håbløshed
til tro, som en daglig bevægelse ud af mørket, og
som en stor bevægelse, hver gang vi skal, eller får
lov til komme ind i et nyt samfund, en ny verden, et andet liv."
[Som eksempel på en sproglig rite refererer ML en af
Mary Douglas formidlet fransk udgave af Rødhætte
skal vi sige en anelse grummere og tydeligere end Grimms version
når det gælder identitetsskabelse gennem seksuel
modning. Måske vanskelig at bruge i det fleste menigheder.
Som altid er der meget stof til den enkelte søndag her
også nogle konkrete bud på en for de fleste
anderledes måde at prædike på. "Leg med den
tanke, at det første ord i prædikenen er: "Din
søn lever"" sagt til menigheden, som om nogen
trænger til en sådan søn.. [Kursiv
redaktørens indskud]
[171/tr21-a ]
Religionspædagogiske noter:"Hvis I
ikke får tegn og undere at se, tror I ikke." - viser en
ambivalens hos Jesus overfor fænomenet det underfulde tegn
(eller hos evangelisterne) Hos Mattæus (12,38-42)
formuleres det overfor farisæerne - de skal kun få
Jonastegnet. Se nedenfor link til elementer.
- Jonas og hvalen
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 21. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Trankjær, Mette
..oplysningen om at faderen til den syge dreng er kongelig
embedsmand er til os, os der hører på. Vi skal have
at vide, at stillet overfor tilværelsens helt store
spørgsmål, sygdom, død, kærlighed,
dér er vi alle først og fremmest mennesker i
forhold til hinanden og i forhold til Gud, uanset hvilken
position vi indtager i samfundet.. [0000] Se mere
Søndergaard, Stefan Klit
(Over epistelen) [0000] Se
mere
Klit-Johansen, Villy
..Men altså kort sagt: 1. Et hjælpeløst
råb om hjælp - det er tro. 2. troen er det
vovestykke at gå på Jesu ord, uden
forhåndsgarantier. Og 3. Troen er et liv i følge
med Kristus fra dåbens øjeblik til
nadvermåltidets mægtige bekræftelse af Guds
frelsende kærlighed og frem til fuldendelsen i
evigheden. Det er den ene og samme tro. Vi har den ikke i
vores magt, vi kan ikke finde den, men troen kan finde os,
når vi kommer til Kristus og beder ham hjælpe os med
at klare livets dybe sorger og bekymringer. [0000] Se mere
Hvid, Niels
På baggrund af den næsten grænseløst
grufulde situation i Gaza (2023), med påmindelse om de
andre steder, hvor der også er grufuld, urimelig død
og undergang, nævner Niels Hvid de mange opstandelsesord
vi hører gennem evangelierne, håbfyldte ord om at
se, høre, tage sig af, blive rask, kom ud af lammelsen -
altsammen på engang fysisk forstået og som tegn
på det nye liv - og så hører vi her i dag vi
"Gå hjem, din søn lever, vi hører dem med
billedet af utallige forældre med bylter i armene på
nethinden, som ikke lever, som de ikke kan gå hjem til. NH
går over udfoldede overvejelser om baggrunden for at vi kan
sige som overskriften: Det er ikke os, som skal bære
troen. Det er troen, som bærer os. Her får i bare
slutningen af prædiken i direkte citat: " Jeg har lyst til
at sige: "Gå hjem" vel vidende, at et hjem kan føles
alt for tomt pga. nogen, som man har mistet, eller vel af
så mange andre grunde. Hvis Jesus havde stået her lys
levende, tror jeg, at han ville have sagt: "Gå hjem din
fremtid lever du lever i min kærlighed, for jeg
bærer dig fra nu og i evighed". Amen." Følg link:
Læs hele prædiken [2023] Se
mere
Hvid, Niels
[På baggrund af den næsten grænseløst
grufulde situation i Gaza (2023), med påmindelse om de
andre steder, hvor der også er grufuld, urimelig død
og undergang, nævner Niels Hvid de mange opstandelsesord
vi hører gennem evangelierne, håbfyldte ord om at
se, høre, tage sig af, blive rask, kom ud af lammelsen -
altsammen på engang fysisk forstået og som tegn
på det nye liv - og så hører vi her i dag vi
"Gå hjem, din søn lever, vi hører dem med
billedet af utallige forældre med bylter i armene på
nethinden, som ikke lever, som de ikke kan gå hjem til. NH
går over udfoldede overvejelser baggrunden for at vi kan
sige som overskriften: Det er ikke os, som skal bære troen.
Det er troen, som bærer os. Her får I bare slutningen
i direkte citat: ["Jeg har lyst til at sige: "Gå hjem" vel
vidende, at et hjem kan føles alt for tomt pga. nogen,
som man har mistet, eller vel af så mange andre grunde.
Hvis Jesus havde stået her lys levende, tror jeg, at han
ville have sagt: "Gå hjem din fremtid lever du lever i
min kærlighed, for jeg bærer dig fra nu og i
evighed". Amen." Følg link: Læs hele
prædiken [2023] Se mere
Fischer-Møller, Peter
Hvis vi skal kunne lægge engagement og energi i arbejde
og familieliv og hverdagens gøremål, hvor vi er,
så må vi turde tro Jesus på ordet, når
han siger: "Din søn lever!" og "Din datter lever!" Vi
må turde tro på, at de ikke kun er vores børn,
men også Guds børn, mennesker, som Guds hjerte
banker for, mennesker som er skabt og elsket af Gud, mennesker
som intet, end ikke døden kan skille fra Guds
kærlighed [0000] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|