Dato: 11/02/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 11/04/2024
Fastelavn b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. . 18,
31-43 - Lidelsesforudsigelse. Blind ved Jeriko
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Synd og skam "Forbarm dig over
mig" har i gudstjenesten fået liturgisk vægt i
leddene "Kyrie og Gloria". Drejer det vores bevidsthed for meget
i retning af den individuelle synd - eller kan omvendt det
oprindelige "sted" her i dagens tekst dreje vores
forståelse af netop kyrie/gloria til en forståelse
af "synden" også som vores svaghed, udsathed,
selvfølgelig også syndighed og svigt, skam over den,
så leddet er et fælles nødråb? [Se mere
nedenfor, en Valen-Sendstads brug af referencer til v.
38]. Traditionen i vor kirke har i perioder til overmål
set Guds barmhjertighed gælde vores individuelle synd. Man
skal så træne en del med det moderne menneske for at
en erkendelse af egen, individuelle synd umiddelbart gør
det modtageligt for tale om barmhjertigheden. Har vi mere sans
for hvor lammede, blinde, døve vi er i kollektiv
sammenhæng? (Naturens ødelæggelse, klima,
krig, uret globalt og lokalt osv). Der er så umådelig
meget vi kommer til kort overfor i verden, men som vi alligevel
har tråde af ansvar for. Trods fælles erfaring er vi
isolerede, svage led. Måske er det lettere ad den vej at
se at vi trænger til barmhjertighed og tilgivelse, og med
barmhjertigheden (Guds) se og forstå os rykket ud af
isolationen (blindheden). Se også under
prædikener: Jakup Reinert Hansen citerer og
sætter en prædiken af J. Dahl over teksten i forhold
til vækkelsessangen "Jesus af Nazareth går forbi".
Da jeg i bestemt sammenhæng hørte den første
gang i mit præsteliv, hørte jeg især den
truende tone i den danske version - se mere under
rel.pæd.noter. Her kan man også kan høre
amerikansk udgave med jubel over muligheden: Jesus går
forbi, vi kan kalde på ham - og vi rykkes ud af syndens
udsathed, med alle vore svigt, så vi kan begynde på
ny. Til teksten har jeg lavet en kort meditasjon
udvidet med Aasmund Brynhildsen Etterskrift til "En russisk
pilgrims beretning", som har Hjertebønnen og vejen til
at kunne bede den som handlingstråd - Se
her. Billede: El Greco. Helbredelsen finder sted
i en multikulturel by-tummel. Her
udsnit="https://www.wikiart.org/en/el-greco/christ-healing-the
-blind-man-1560" title="" target="_blank">Hele billedet her.
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
Den
norske Teksten denne Uken
The
Text this Week Kan ikke anbefales nok! - ganske få
søndage findes ikke
/mark10d.htm
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [If we were to meet Jesus today, would we know
what our deepest desire is?]
Lectionary Greek
Folkekirkens
Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Henvisningen til textweek er til
Mk. 10,46-52, hvor den blinde har
navn (Bartimæus). Dette gælder også
henvisningerne til Lectionary Greek og Working Preacher. Hos
Mattæus 20,29-34 er det to blinde, der bliver helbredt..
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 18
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Individuel synd eller skam. Fartein
Valen-Sendstad: [Folk ante at Jesus hadde noe å gi..]
"..Miskunn deg over meg". "I lyset av det Jesus gjorde og sa, ble
selvbildet og synet på livet endret. Jo nærmere en
kom Jesus, desto klarere ble konturene av egen nød og det
vi unnlot å gjøre, var for trege til, og det vi
faktisk gjorde" ( s 51)../.. "Guds hellighet er praktisert
kjærlighet (fellesskap). Den er kampen for det lidende,
utsatte, og utstøtte. Han kjemper mot synden på
vegne av og for det truede liv. Slik er Gud et ja til solidaritet
med svake led og et rop om å ta ansvar .. er rop etter
Kain.. Det er noe fra det rop som anes i den gamle
syndsbekjennelse: Kyrie eleison! (v 38). s. 108../.. "Den blinde
Bartimeus [Den blinde mann har strengt tatt kun navn hos
Matteus!] blir løftet opp av hender og armer, blir
ført bort til Jesus og gitt nytt liv ved Jesu inngrep. I
hans nærhet er tilgivelse og vekstmuligheter for den nye
sæd". s. 202. [Valen-Sendstad lenker da nær sammen
med Sakkeusfortellingen, som kommer rett etterpå. V. 38 er
et av de skriftord V-S gjentakene ganger vender tilbake til. Ikke
rart, så sentralt ordene "Kyrie eleison" står i
forståelsen av den kristne troen og den vanlige liturgi.
Det er ikke helt enkelt å se hvor V-S legger vekten,
på den individuelle synd (at det gjelder Sakkeus, trenger
vi ikke å bli i tvil om (s.203)), eller på synden,
eller da snarere skammen, i mannens situasjon, at han er
utestengt, utstøtt, et svakt led, altså synden i
felleskapet rundt ham. Det kan være lurt i egne
overveielser å ta Jesus svar i Joh. 10 om den
blindfødte, på spørsmålet hvem som har
syndet siden han er blind, han selv eller foreldrene. Ingen. Det
har skjedd fordi Guds herlighet skal åpenbares på
ham. Faktisk er begrepet "Guds hellighet" hos V-S ganske
nær på Guds herlighet i Johannesevangeliet i denne
sammenheng. Den åpenbarte herlighet/hellighet er
"tilgivelse og vekstmuligheter for den nye sæd". Ved en
annen helbredelse, den lamme i Kapernaum (Mk. 2), tar Jesus
tilsynelatende den vanlige mening på alvor ved som det
først å tilsi ham syndenes tilgivelse, og
derpå helbrede. I Joh.10 avviser han interessen for
spørsmålet. Hva gjelder den blinde mannen her?
Når vi synger Kyrie Eleison synger vi da især
"Forbarm deg over min synd" eller "forbarm deg over min
situasjon"? - Kanskje er svaret: til min situasjon hører
både min syndighet og min utsatthet. [Sammendrag og
kommentar -ksf]. Fartein Valen-Sendestad: Hva er kristen tro?
2000. -
[220/fstlvn-b]
Religionspædagogiske noter: Sangen af Etta Campbel "Jesus
of Nazareth passes by" (se danske oversættelse via link
nedenfor) får fuldt udtræk her i en afro-amerikansk
menighed: [Se og hør her].
Undertegnede mødte den første gang i en kristelig
svajerklub i København. De gamle svajere sang den med stor
inderlighed, men knap med samme energiudfoldelse. Men men tanken
om risikoen for andre var med i bevidstheden, tænk
hvis de en dag skulle synge "Jesus af Nazaret GIK forbi". Selv
den milde københavnske indremission slap ikke fortabelsens
mulighed.
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: Fastelavn - | -
Via oversigt over tekstrække: 1. række - 2.
række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere forfattere.-
pt. ikke på nettet
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
White, E.G.
I vor tid samles ingen nysgerrige skarer ude på de
øde steder for at se og høre Kristus. Hans stemme
høres ikke i de myldrende gader. Ingen råber fra
vejene og forkynder at Jesus af Nazareth går forbi. Og dog
er det tilfældet den dag i dag .. (reference til "Se, jeg
er med jer alle dage.."). Kun citatet her - fra Ellen G.
White: I den store læges fodspor, s 109. [1912] Se mere
Søndergaard, Stefan Klit
I kender måske den mærkelige fornemmelse, som man
kan få en gang i mellem, når man kører i bil
eller på cykel: Lige pludselig opdager man, at man er
kommet meget længere frem ad den vej, som man kørte
på, men man kan slet ikke huske hvordan.. | faste betyder
at lukke øjnene for det At uvæsentlige for derved
at se det væsentšlige meget tydeligere. Det er derfor, at
vi får lov til at starte fasten sammen med den blinde
tigger ved vejen udenfor Jeriko. Han ser intet. [0000] Se
mere
Simonsen, Arne
Endnu ser vi i et spejl, i en gåde .... [0000] Se mere
Det var så dunkelt for disciplene, hvad han havde fortalt
dem.
Klit-Johansen, Villy
Den blinde havde syn for Jesus. De seende disciple, der
fulgtes med Jesus og hørte hans ord og så ham
gøre store gerninger igen og igen, var derimod blinde for,
hvem han var... Kan vores sækulare demokrati stå sig
mod den fremstormende politiske religion islam? De to ligner
hinanden på nogle punkter. De er begge blinde for
menneskets begrænsning. De vil gøre menneskelige
bestræbelser til løsningen på menneskets behov
og længsler Kun citatet her [0000] Se mere
Jakobsen, Niels Peter
Den handler om at se - og om at blive set. Den handler om at
overse - og om at blive overset. Det vender endda så
besynderligt i den her fortælling, at det er den blinde,
som ser det væsentlige, mens de seende disciple er blinde
for det, som virkelig betyder noget. Det er jo underligt. Resten
af prædikenen ligger på den gamle Mogens Agerbos
side. Kun dette citat her [1988] Se
mere
Grosbøll
Kærlighed den egentlige
øjenåbner(red) ..det er uden betydning, hvor
klog jeg er, hvor uegennyttig jeg er, hvor troende jeg er - om
jeg så kunne flytte bjerge derved. Ikke en pind er det
værd, hvis jeg mangler kærlighed. Alene den
åbner mine øjne for den anden, alene den holder mig
på plads som lykkelig tjener - fordi min lykke er, at livet
lykkes omkring mig. Nu i det indeværende øjeblik -
det eneste, der eksisterer. Det er altså igen ikke
planer til verdens frelse, det drejer sig om, men at sætte
øjeblikket fri... [0000] Se mere
Thorkild Grosbøll i "Til Sagen". [Kun citatet her
Dahl, J.
Hvor tiggeren i første omgang uden tvivl havde
været taknemmelig for en almisse, vokser hans tro, og da
beder han om at få sit syn igen. "Sådan bør
der også hos os være en troens vækst. Der
må være et trin fra det, som er særligt for den
enkelte, til det, som er fælles for os alle. Og det er
dette, at vi får syn, at vi bliver seende mennesker, der
har syn for Gud og hans vælde og herlighed, og syn for
Jesus og hans storhed og sandhed." Jakup Reinert Hansen citerer
i en analyse af Dahls prædiken i forhold til
vækkelsessangen "Sig hvad betyder dette dog" med
omkvædet "Jesus fra Nazaret går forbi", som
bevæger sig fra forjættelse til trussel/advarsel.
(Link derfra også til artikel og til lidt om hvem J. Dahl
var). [1934] [2024] Se mere
" title=" ...
" target="_blank">Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|