Dato: 29-01-2023 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 24/04/2023
Sidste søndag i Hll. 3 kgr
a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Mt. , 17-
1 - Forklarelsen på bjerget
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: 2021 - vinkelen lader jeg stå til
almindelig ihukommelse: "Med strålekrans om tinde" -
strålekrans, på latin: corona. Ak,ja. Der er en
kontrast mere tydelig end ellers. Når salmesangen rigtig
svinger, gudstjenesten folder sig ud, så kendt, så
kendt, så kan vi føres med og med salmen slutte "Nu
er godt at være i Herrens kirkeby" - og vi kan måske
fristes til at bygge hytter i vores kirkelige uanfægtethed
- sådan som flere af kommentarerne er inde på. Men
vi er pt. anfægtede helt ind i formen. Kontrasten er stor
- men måske er det så meget vigtigere at fastholde
både stråleglansen og bevægelsen ned ad bjerget
igen Billedet her er af Alexandr Ivanov fra 1824. Der er
umådelig mange klassiske fremstillinger og ikonbilleder af
forklarelsen - og måske de bedst formidler sagen, det
guddommeliges gennemlysning af en ellers jordisk skikkelse. Men
her altså en mere "moderne". Under Rel.pæd.noter er
der link til ikonen (og en stærkt udfoldet fortolkning i
At åbne en verden).
Billedet findes her: Alexandr Ivanov: Forklarelsen [Seneste
opdatering 2021, efter søndagen]
Andre versioner af teksten online:
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Biblegateway (åbner på Lutherbibel 1545,
andet kan vælges) -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret ved mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1: Forklarelsen på bjerget
følger ret tæt.. 2: Ret bogstaveligt en
tekst, der fortæller "the peak"... 3: GT:
fortæller hvor stærk Guds stråleglans
er..
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working Preacher. []
Lectionary Greek
Til eksegesen: Hans Vium (Se link til KMC nedenfor)
pointerer den implicitte henvisning tilbage til Jesu dåb.
Budskabet fra Gud er det samme, Dette er min søn, som jeg
elsker. Men ved dåben er det til Jesu indvortes brug (dog
ikke mere indvortes end at det fortælles i evangeliet!),
her ved forklarelsen høres det af de tre disciple - og
efterhænges nu en fordring: "Hør ham". Sidsel
Lyster peger på en anden implicit henvisning - til
begivenheden 6 dage før - Peters bekendelse på
forsoningnsdagen. // Man kan måske se en slags
åndeligt tovtrækkeri henover fortællingen om
forklarelsen. Holdet på den ene side trækker i
retning af at vi skal turde skue med, således at der
alarmeres (EAN nedenfor) dybe længsler, vel bekendte, hvor
øjet, skabt som det er, himmelvendt, derigennem kan
være lysvågent også for det skønne og
store herneden (Grundtvig: Et jævnt og muntert..), mens
holdet på den anden side betoner det "Hør ham" - som
så tydeligt er hæftet på Guds
faderskabserklæring netop her på bjerget - hvor
ordene mangler ved erklæringen ved Jesu dåb.
Hør! - mennesket frelses ved det det hører,
fordring, trøst, tilsagn, ikke ved at skue. Og skal man
lade sig provokere, kan det være af Peter Woods, der
spørger om ikke vore kirker er blevet de hytter på
bjerget, der ikke skulle bygges, og hvor vi ikke længere
hører HAM. En del prædikener advarer mod
hyttebyggeri - måske lidt uberettiget. Hytterne var i alt
deres formentlige midlertidighed måske symbolet på
også Peters beredthed på at gå videre ad den
vej som skulle føre frem til lyset på den anden side
af mørket. Link direkte til 3. mos.23,42 Hytterne er
"skˆnˆ". Septuaginta bruger samme ord for de midlertidige hytter,
som Moses foreskriver hebræerne skal bygge. ("telt" er vist
den mest nærligende oversættelse # med Paulus 2. Kor.
5,4) . LXX.
Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 17
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Die Bekenntnisschriften der lutherish-evangelischen
Kirche (s. 892): Citatet tager udgangpunkt i "Ham skal i
høre" - "Prædikenen skal nu alle de høre,
som ønsker at blive salige. For forkyndelsen af Guds ord
og at høre dette er Helligåndens
værktøj, med og igennem hvilke den virker med kraft
og omvender mennesker til Gud, og vil udvirke både at
ville og kunne i dem. [jfr. Fil. 2,13 (ksf)]
Konkordieformelen. Vom freien Willen. - Erik A.
Nielsen: "I ham stråler noget, der alarmerer en
ældgammel længsel efter vores egen
herliggørelse, længselen efter at se skaberlyset,
ja, bære det i sig. At Jesus er klarheden,bliver
klart for hans disciple ved den begivenhed, der normalt omtales
som forklarelsen på bjerget.. Den hemmelighedsfulde
stigning i alle aurakræfterne, der foregår i denne
magiske situation, knytter sig fra gammel tid til tallet syv..
/ .. "Han skal forvandle vort fornedrelseslegeme og give det
samme skikkelse som hans herlighedslegeme ved den kraft, med den
kraft hvormed han kan underlægge sig alt." [Fil. 3,21]
Solens fødsel, s 23. Fra ¯omkringvendelse®
til
¯forvandling®. Grundtvig skriver et sted at det eneste
fremmedord han er glad for er kommet ind i det danske sprog er
"forvandling" - før dette tyske importord havde man ikke
et passende ord for sagen. Her er en stump
oversættelseshistorie: Hvordan man har arbejdet med
ordet metamorfose kan man se af de forskellige
oversættelser, ordet har fået gennem tiden.
I de tidlige reformationsoversættel-
ser hedder det i Mt. 17,2: 1524: Jesus vorde omkringvend for
dem. 1529: han blev omvendt for dem . Først fra
midten af det 18. århundrede dukker oversættelsen
¯forvandles® op. F.eks. i Høegh-Guldbergs
oversættelse 1794. Men at ordet ikke uden videre er blevet
et fortroligt ord, ses af at andre forslag stadig kommer på
bane. Kilde. Flemming Nielsen. Det handlende ord.
[116/h3ks-a ]
Religionspædagogiske noter:Man kan
fortælle om, hvordan intet mennesket kan tåle at se
Gud selv - selv Moses og Elias så ikke Gud. Det er
også som om at det guddommelige lys i Kristus er for
stærkt til at menneskenes øjne kan tåle at se
det direkte i længere tid. Det hvide lys må brydes
ud i sine forskellige farver (Ef. 3,10). De øvrige
søndage i epifanitiden (og da i øvrigt gennem
helekirkeåret) lader det guddommelige blive synligt i
forskellige brydninger af lyset. Men man kan også pege
på, at forklarelse er nødvendig: Man må
åbne sig for at se lyset, lade det gennemstrømme
én - Grundtvigs gudsjenesteforståelse (DDS 161). Men
også for Grundtvig er det igennem ordet, det sker: med ham
vi skifter ord. "Det bærende element i de ortodokse
kirkers lære og liv er læren om "theosis",
guddommeliggørelsen. "Det guddommeliges indtrængen
i det menneskelige, i kosmos, i historien, og skabningens
forklarelse ... er ... den inderste kerne i den østlige
kirkes verdensanskuelse." (N. Arseniev). - I "At åbne
verden" er der en billed/teksttolkning af en forklarelsesikon
(interaktiv).
[Se her]
- Forklarelsen - ikon
- Billeder af Gud 2. (NT)
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: Sidste søndag
i Hll. 3 kgr - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Nederst
på siden arkiv over prædikenerne)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Arendt, Niels Henrik
Sådan siger fortællingen også noget om vores
liv. Den siger, at i den muligvis grå hverdag er vi, hvor
vi skal være. Nede på jorden med al dens
besvær, med elendighed, skyld, lidelse og foragt.
Disciplene og Jesus gik ned fra bjerget til sådant et liv,
og Jesus gik fra da af den lige vej til Jerusalem, til
forkastelse, lidelse og død. Så befinder vi os
altså også det rigtige sted, selvom alt hvad der
findes af herlighed, enten synes at ligge bag os, eller et eller
andet sted ude i en fjern fremtid. Her, hvor vi er, skal vi
være. Men vi skal ikke være her uden glimt fra det
høje.. [2013] Se mere
Lyster, Sidsel Jensdatter
Og så får vi en tankevækkende parallel med
de seks dage før: Seks dage før jødernes
løvhyttefest holder jøderne nemlig
"forsoningsdagen", hvor ypperstepræsten træder ind
i det allerhelligste. Og seks dage før, er altså
d gen, hvor Peter har bekendt Jesus som Guds søn og
fået Himmerigets nøgler betroet. Seks dage
før er tidspunktet, hvor mennesket fik adgang til det
allerhelligste til Gud. Og med forsoningen har ALLE mennesker
i fremtiden fået adgang ind i det allerhelligste, ind i
Himmeriget. [2021] Se mere
Woods, Peter
Their best laid plans of "Let's build three booths up here and
." is cut short by The Voice that thunders, "This is my beloved
Son, LISTEN TO HIM". Now here is something the disciples, and
the church they founded, is not good at. We are unable to really
listen to Jesus. Could it be that, our five year plans, mission
strategies and files of Googled answers deafen us to what Jesus
is really saying to the church? Am I being too provocative
when I suggest that maybe the church has been booth building for
twenty Centuries too long? [2011] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|