Dato: 05/11/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 01/11/2023
Allehelgen a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Mt. . 5,
1-12 - Saligprisningerne
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: 2023: Den umådelige vægt af
død i verden med krig og jordskælv netop nu, har vi
uundgåeligt med os. Niels Hvid har til 21. s. e tr. nogle overvejelser over "Gå
hjem, din søn, lever" som godt kan inspirere her
Allehelgens søndag. Birgitte Bech er citeret for
en overvejelse over eventyret håb og nødvendighed
i et barns liv, om at alt ender godt - og hvordan eventyret alene
ikke strækker til. Med link til hele vejledningen og
visning og tolkning af Maja Lisa Engelhardts fantastiske
trefløjede altertavle i Lodbjerg kirke. Citatet fra
Ressurectio Mortuorum er fra en tid, hvor håbet om
opstandelse af og til blev tolket som udelukkende dennesidigt -
altså ikke at have noget med vores faktiske død at
gøre; den for forfatterne nødvendige argumetation
for noget andet: Derimod lader flere af teksterne os
umisforståeligt erkende, at Gudsherredømmet
muliggør et "liv", som overstiger denne verdens
virkelighed og som har eskatologisk kvalitet. Det kan ikke
overgåes, det er endgyldigt og kan ikke kun afledes af Guds
hidtidige frelseshandlen, skabelsen og loven. Det viser fx
saligprisningerne (Se mere under citater fra
faglitteraturen). Ksf: En rent dennesidig opstandelsestro,
hører vi sjældent i dag fremført ligefrem som
program, men ofte forbliver de teologiske formuleringer der - men
Allehelgen er i hvert fald en lejlighed til at tænke sagen
igennem en gang til.
Rigtig mange prædikener - online samt trykte - viser at
Allehelgen næsten er overtaget af Allesjæles dag,
og det på den måde, at fokus er på den
nærværende smerte over at have mistet. Det er vigtigt
og godt. Men måske er det heller ikke nogen
dårlig trøst at løfte blikket mod alle
sjæle og hellige (både demokratisk og luthersk
forstået, naturligvis!) - og se på det
fællesskab, der er med dem, som gav det, de havde
fået, videre til os. (jfr nedenfor i
religionspædagogiske noter). Salmen "Tak, alle
sjæle" (Kristen Skriver Frandsen og Thala Juul Holm)
har denne vinkel: Se
teksten her. Hvis man vil holde fast i en mange steder
glemt tradition, især at mindes reformationen og
Luther er det helt sikkert også muligt i netop dette
perspektiv.. I helt en anden retning går inddragelse af
Win Wenders film om fotografen Sebastiao Salgados "Jordens salt"
- jordens salt er menneskene, netop når de græder,
rammes, forfølges og udnyttes. Klinger der hos Salgado et
"og de skal trøstes?". Se link under
religionpædagogiske noter.
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 - gamle
version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen 2000 -
| Islandsk -
| Luther
1545 -
| King James
Version -
| New
International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret gennem mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. []
Lectionary Greek
Folkekirkens
Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Oversættelsen af makarios: Den ny
aftale har "Heldige er I.." - Det skræller i hvert fald
nogle lag af den autoriseredes "salige". Lykkelig/lyksalig er
også mulig. Men "heldige" provokerer hul ind i
forhåndsantagelserne. "Salig" er vel for tungt og
forhåndsreligiøst, men det bruges også i
dagligsproget - også udover en "salig bimmelim". Trods det
befriende i "heldige" er det vel for lotteripræget til at
kunne svare til hvad Jesus mener. Det engelske "blessed" -
altså "velsignede" må siges sprogligt set at
være sekundært. (Men Bibelen på Hverdagsdansk
bruger "velsignede"). Jeg vil dog nok tale for at "lykkelig" er
den oversættelse der rammer bedst. Ed.2023:
Oversættelsen 2020: "I virkeligheden er I heldige, hvis
I er fattige og har fået Helligånden, for I
hører til hos Gud.. Dette "i virkeligheden"
underforstår oversættelsen ved videre ved de andre
"I er heldige..". En tolkning, ja, men måske en tolkning,
der formidler Jesu mening med at sige "makarioi" bedre end
"salige".
Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 5
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
Greshake/Kremer: Det er sikkert at Jesu
forkyndelse i ord og gerning rettede sig helt mod samtiden og
vækkede det håb, at Guds herredømme, som
allerede virkede og viste sig (smlgn Luk. 11,20), i nær
fremtid ville finde dets fulde virkeliggørelse (Luk.
17,20; Apg. 1,6). Imidlertid har Jesus selv hverken angivet
et tidspunkt eller givet en beskrivelse af en sådan
virkeliggørelse. Derimod lader flere af teksterne os
umisforståeligt erkende, at Gudsherredømmet
muliggør et "liv", som overstiger denne verdens
virkelighed og som har eskatologisk kvalitet. Det kan ikke
overgåes, det er endgyldigt og kan ikke kun afledes af Guds
hidtidige frelseshandlen, skabelsen og loven. Det viser fx
saligprisningerne (Mt. 5,3-12), og de ord, der som svar
på Gudsherredømmets begyndelse [Anbruch] af
tilhørerne fordrer omvendelse og tro (fx Mk. 1,15); disse
ord betingede afkald på virkeliggørelse i denne
verden og forudsatte håbet om en af Gud givet endegyldig
opfyldelse af menneskenes længsel. Fordringen om at
være beredt til at prisgive det jordiske liv understreger
det: Den som vil redde sit liv.. (Mk. 8,35). Som belæg for
troen på at overvindelsen af Satans rige [Satanherrscafft]
muliggør et liv som rækker ud over dette jordiske
kan også dette ord tjene: "Glæd jer ikke over at
ånderne er blevet underlagt jer, men glæd jeg over
at jeres navne er indskrevet i Himlen. (Luk. 10,20).
Resurrectio Mortuorum. (1986) . Oversættelse: ksf.
-
[174/alhlg-a ]
Religionspædagogiske noter:Igen en
af kerneteksterne, som konfirmanderne bør have
hørt. Forbindelsen til Allehelgen kan trækkes ved
at bede konfirmanderne tænke på tilhørerskaren
på bjerget. Hvem de var - vel netop fattige,
uretfærdigt behandlede, længselsfulde efter fred,
potentielt forfulgte.. og så kan man lade konfirmanderne
forestille sig hvordan bjergskråningen strækker sig
helt til vore dage - og hvordan skaren den gang er blevet til
alle dem i historien, som prises salige af Jesus. Disse er - mere
eller mindre synlige - som jordens salt og verdens lys (2. t.r.)
vidnerne, som har båret sagen frem til idag. Dette kan
så anskueliggøres: Jordens
salt - online.
- Jordens Salt
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: Allehelgen - |
- Via oversigt over tekstrække: 1. række - 2.
række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Stender, Poul Joachim
Men her på Alle helgens søndag holder vi ikke kun
generalprøve på vor død ved tænke
på at vort liv står under en lukkelov, der slet ikke
er så liberal som butikkernes lukkelov. Men vi mindes
også vore døde i dag. Og når vi tænker
på dem så ser vi lys, ikke sandt? Der strømmer
vidunderligt, varmt lys ud fra gravene. Vi kan næsten
række hænderne frem mod lyset og varme os i alt det
de døde nåede at give os, før de blev taget
fra os. At se tilbage er ikke at se tomhed og mørke og
kulde. Men lys og varme og kærlighed. Og derfor
forstår jeg, hvorfor Kristus kalder os salige i
søndagens evangelium. Vi er de salige. Os der
sørger over vore døde... [0000] Se mere
Luther, Martin
Hvad man vil gøre af godt mod helgenerne, skal man ikke
gøre mod de døde, men mod de levende helgener. De
levende helgener er din næste, de nøgne, de sultne,
de tørstige, fattige folk, som har ægtefælle
og børn, som lider nød. Her skal du anvende din
hjælp. Her skal du gøre dine gode gerninger. Her
skal du bruge din tunge, så du beskytter dem, dit
tøj, så du varmer dem og hjælper dem til
ære og værdighed. Dette har vore papister vendt
om...\ Dog, som vi ofte har sagt, er dette kort og godt den
form og måde, man skal ære de afdøde helgener
på, at man bruger dem som et forbillede, efterfølger
dem og bekræfter læren ved at citere dem. [1544]
Se
mere
Hjerrild, Frederik
Der er den særlige omstændighed ved den 'kirkelige
nobel-pris' at den først uddeles posthumt, altså
efter døden. De verdslige ordener uddeles til levende
mennesker, så kan man brillere med dem på sin
uniform, på sin galla eller sin præstekjole, men en
kirkelig fortjenstmedalje i form af helgen-udnævnelsen kan
ikke paraderes, den kan ikke vises frem. Den er nemlig til brug
for de efterladte, for kirken, for os. Det er os der som kirke
kan sole os i disse vidners fortjeneste. .. i den kirkelige
verden er hæderen som regel gået til nogle som ikke
har haft meget at vise frem, fordi deres liv er gået med
at fortælle i ord og i gerning om Guds Rige og Guds
kærlighed frem for om dem selv og deres egen betydning.
[1982] Se mere
Det er nok også derfor at vi netop på Alle helgens
dag skal høre ordene fra Bjergprædikenen, hvor Jesus
nævner alle de salige.
Bech, Birgitte
Jeg er næppe noget særtilfælde, når
jeg værdsætter betydningen af, at min mor læste
fortællinger højt med budskab om, at det hele ender
godt, så som eventyret om at det ulykkelige mobbeoffer 'den
grimme ælling' alligevel ikke gik til grunde. De
opmuntrende historier sammen med den usvigelige mødrene
kærlighed plantede fra første færd i mig den
livsvigtige tillid til livet. Der blev installeret et
håbets kompas som livsledsager gennem de første
skoleårs periodiske oplevelser af at være kikset
outsider og helt ind i voksenlivets større nederlag. I de
modne år rækker eventyrfortællingerne
imidlertid ikke... Vejledningen ledsages af afbildning af den
lukkede og med link til billede af den åbne altertavle i
Lodberg Kirke - hvor en gammel altertavle (nadveren) er
løftet op til en vældig opstandelsefortælling
- et kunstværk af Maja Lisa Engelhardt. Dertil en
reference til Møllehaves digt "De tre stene" med de sidste
linier: "Der ligger en sten på hver eneste grav. / Jeg stod
ved min fars forleden / og vidste, at selv de tungeste sten / kan
bæres af kærligheden". [2023] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|