Dato: 21/04/24 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 14/04/2024
3. s. e. påske b
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Joh. . 14,
1-11 - Jeg er Vejen, Sandheden og Livet
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Det er en perikope som får
modstridende tolkninger i litteraturen. Er den eksklusiv
i forhold til andre religioner, eller netop det modsatte,
inklusiv?. Under religionspædagogiske notater
diskuteres det med link til yderligere belysning af
spørgsmålet i "Bibelen og mødet med anden
tro". Johannes Nissen er citeret - med yderligere et
langt citat bag linket. - mens det citerede handler om
forståelsen ekslusivt/inklusivt er resten tanker om
rummet og vejen i forhold til Gud. Vejen er vejen fra Gud
til os. Nissen drager ind Seidelins oversættelse af
"boliger" = rum. Norsk, svensk, New international Version har
"rom/rum/rooms - King James og Luther har Mansions og Wohnungen.
Oversigt over "Jeg er"- ordene har fået sin
plads i listeform på denne søndag (under
Eksegese) Regin Prenter er i en noget anden retning end
det øvrige: Det nærværende evige liv handler
om martyriet. Working Preacher (2023) kritisere
oversættelsen "hjerter" - det er ental, og betyder et
kollektivt, menighedens hjerte. I forhold til dansk og norsk
oversættelse er der ikke nogen pointe i dette - vi
oversætter med ental, det samme gør King James -
svensk afsvækker helt det med hjertet, oversætter
bare "K„nn ingen oro".
Andre versioner af bibelteksten online: Åbner
på perikopen/kapitlet.
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
| Nestle-Alland Nt Graece -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Spreadsheet til
salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.
Akkumuleret
salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år
ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster 1: Vi er i Jesu afskedssamtale(r) med
disciple 2: Påsketid stadig - men se overvejelsen
til 4. s. e. 3:: GT er Guds åbenbaring for Moses i
ørkenen. "Jeg er.. 4: Teksten høres let ind
i religionsteologisk sammenhæng -
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working Preacher. [A collective people with
a singular heart]
Lectionary Greek"
target="_blank" title="">Lectionary Greek
Folkekirkens
Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Jeg er (egå eimi)
udsagnene Den absolutte bruk i
Johannesevangeliet:
8,58 "Før Abraham var, er jeg." 8,24 "Jeg sa at dere
skal dø i deres synder. For hvis dere ikke tror at Jeg er,
skal dere dø i deres synder".. 8,28 Når dere har
løftet Menneskesønnen opp, skal dere forstå
at Jeg er, og at jeg ikke gjør noe av meg selv,; 13,19
Nå sier jeg dette til dere før det skjer, for at
dere, når det skjer, skal tro at Jeg er (forutsigelsen av
forræderen). 4,26 Jesus sier til henne (den samaritanske
kvinne: "Det er jeg, jeg som snakker med deg."; 6,20 Men
Jesus sa til dem: "Det er jeg. Vær ikke redde!" (Stormen
på sjøen) 18,5-6 Det er jeg", sier Jesus -
"Judas, han som forrådte ham, var også der sammen med
dem. Da Jesus sa: "Det er jeg", rygget de tilbake og falt til
jorden. (I Getsemane til vaktstyrken) Med
prædikat: 6:35 Livets brød 8:12 Verdens
liv 10:7,9 Døren (for fårene) 10:11 Den gode
hyrde 11:25 Opstandelsen og livet 14:6 Vejen, sandheden
og livet 15:1 det sande vintræ 15:5 vintræet
I er grenene)
Faglitteratur til kapitlet: Joh. - 14
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
"Det nærværende 'evige liv' er det
i martyriet ofrede liv. Netop derfor peger det fremad (Johs.
14,1-6). Åndsbesiddelsen her og nu er magten til martyrium,
til ofring af livet i kærlighed til brødrene."
Prenter s. 563 i Skabelse og Genløsning. - "Udgangspunktet for (Barmen)erklæringen tages
i den eksklusivitet, der er i den bibelske teologi har fundet sit
stærkeste udtryk i Johannesevangeliet. Udsagnet Joh.14,6..
udmøntes i følgende læreudsagn, der er den
første bestemmelse af erklæringens teologiske
fundament: 'Jesus Kristus, således som han foreligger os
bevidnet i den Hellige Skrift, er Guds ene og udelte Ord. Det er
det vi skal høre og som vi i livog død skal
fæste lid til og adlyde'." Fragmenter af et Spejl,
s. 50. Den norske kinamisjonæren Karl
Ludvig Reichelt, som for snart hundre år siden
etablerte et dialogisk misjonsarbeid i møte med
buddhistisk tradisjon, var opptatt av at enhver som søkte
sannheten, på en eller annen måte var i kontakt med
Kristus som var selve Sannheten. Det hadde han fra
Johannesevangeliet og de kirkefedrene fra det andre
århundret som gjerne omtales som apologetene. Johannes
skrev om Ordet - det guddommelige logos - som var blitt menneske
i Jesus Kristus. Apologetene hadde studert Sokrates og Platon,
stoiske filosofer og andre visdomslærere, og mente at de
gamles visdom hadde vist dem veien til Kristus. Ja, de mente
faktisk at de gamle filosofene i sin søken etter logos -
sannheten - hadde en relasjon til Kristus som var
Sannheten. Samtidig hadde Reichelt lært av sine
buddhistiske venner at sannheten kommer mennesker i møte
på den underligste veier.. Notto R. Thelle.
Stilheten og skriket, 2019.
Notto Thelle eksperimenterer i bogen Buddha og
Kristus med en fingeret samtale med Laotzi om Dao (Tao), som
betyder vejen, sat i perspektiv af Jesus udsagn om at
være Vejen.(s. 26)
[234/sep3-b ]
Religionspædagogiske noter:Stedet
er klassisk i spørgsmålet om religionsdialog.
Undertiden anvendt som begrundelse for kristendommens eksklusive
adgang til sandheden, undertiden som begrundelse for netop det
modsatte. Man kan lægge vægten på, at det
er Gud som faderen, man kun kommer til gennem Jesus. Der kan
så ikke uden videre sluttes til, at anden tro ikke kan
rumme sandhed om Gud - som skaber eller som etikkens grund,
udspring og kriterium. Alt efter hvordan man forstår
Kristus - altså det "mig", den troende/erkendende skal
komme til Gud ved -, kan der argumenteres for at udsagnet modsat
det så ofte antagne netop er inklusivt. En række
citater på "Mødet med anden tro - Persepktiver i
bibelen" afspejler forskellige synspunkter. [Se her]
-
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 3. s. e.
påske - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere forfattere.-
pt. ikke på nettet
Postiller
Online (Samlinger med alle/næsten alle
søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger
on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller
Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Vanggaard, Rikke
YouTube prædiken - Filipskirke. Under Corona lock
down. [2020] Se mere
Nissen, Johannes
Refleksioner over teksten: Seidelinerne har en
tankevækkende oversættelse: "I min fars hus er der
rum for alle"... "Jeg er vejen, sandheden og livet". Ordene
er ofte blevet brugt til at understrege kristendommens absoluthed
og eksklusivitet. Man har sagt, at der er ikke nogen frelse uden
for kristendommen. På den måde lukkes døren
for enhver dialog med andre religioner. Men faktisk siger ordene
noget andet, nemlig at der ingen frelse er uden om Kristus. Man
kan altså tænke sig muligheden af, at Gud virker uden
for kirken.... Hvad skal kirken (vi) sige til de mennesker,
der vil nøjes med Faderen?[Søge Gud som et
guddommeligt princip] I grunden er svaret meget enkelt: Den, der
har set Jesus, har set Faderen. Det betyder, at Jesus er Guds
billede, Guds selvportræt, Guds "væsen". Hvordan Gud
er, (det) kan vi se på Jesu Kristi ansigt. Det er ikke et
fotografi, ikke en kopi eller blot en ekko af Guds røst.
Nej, billedet har virkeligheden i sig. [2015] Se mere
Grønborg, Jan Erik
..vi er hans børn. Og selv om vi stadig har brug for
et sted, som helt bogstaveligt er hjem for os, så er vi
også hjemme hos Gud og i hans verden, både her og
hisset. Han er den, han er. Og vi får lov at være
dem, vi er. Amen. [1988] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|