Oversikt kirkeåret - Forsiden af Theol-p - Hvordan.. - Om.. - Den norske utgaven |
13. søndag i treenighetstid Evangelium/evt annen preketekst:Mt. 25, 14-30 Alle gudstjenestens tekster: Se her
Redaksjonelt: De fleste fortolkere legger seg i sporet:
Formuen, som slavene får, er evnen til å tilgi og
forsone - da skjønner én hvorfor det ikke er greit
å grave den ned. MEN se den egentlig alternative
forståelse til Vibeke Bersjøe Aas under. Herren, som
sender ut, er en av tre dårlige tjenere på rekke! Andre bibelversjoner online | Danske oversettelsen 1992 -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk - - "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av søndagens preken... [Se mere om] Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år: Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format) Liturgisk / salmer Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det er en tilsvarende). The Text this Week Anbefales sterkt!.
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse, BibleHub - kommentarer Åpner på første verset i teksten Kommentar/er på Working Preacher - The end is near! The year of Matthew is drawing to a close.. Tekstboken - aktuelle søndag (via oversigt alle tre rekkene)
Til eksegesen: Talent er en vektenhet på ca. 25 kg.
På NTs tid var det en vektenhet for sølv, og derfor
ble det spesielt brukt som myntenhet. Noen beregner verdien til
20 års lønn for en vanlig arbeider, andre betydelig
mindre, men likevel en anseelig sum. Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 25 [En del dansk litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet" [På det språk de er krevet på]: Regin Prenter: Gudsrigets nutid er
krisen med dens store risiko. Sikkerheden, roen, "freden",
hører det kommende gudsrige til. Lignelsen (også Mt.
24,45-51).. viser hvorledes gudsrigets nutid er præget af
afgørelsen; nogle forstår kaldet og går ind
i bodens arbejde arbejde og risiko, andre vil konservere status
quo, egenretfærdigheden med dens sikkerhed og
uforstyrrethed. Skabelse og genløsning", s.
330. Villy Sørensen: Mattæus har tildigere (13.12) anført dette udsagn (om at have og få..) i en sammenhæng hvor der er tale om dem der kender Himmerigets hemmeligheder og dem der ikke gør det, og det kunne for så vidt hentyde til Gudsriget som en dynamisk proces (dynamis = kraft) der fører til (større og større) psykisk rigdom som de der ikke kan tage imod Gudsriget kun bliver mere forbitrede af at få tilbudt. Jesus og Kristus, s. 160-1. - Vibeke Bergsjø Aas: (Ref. ksf - opslag på Facebook, Det norske Prekeskap - bragt med tilladelse) Det er mulig å se dette som en del av et større fortellingskompleks. Jesus snakker om dommen, og han spør i Matt. 24,45: Hvem er da en tro og klok tjener? Jo, han som tar seg av de andre tjenerne. Så kommer han med tre eksempler på en dårlig tjener: 1) Tjeneren som begynner å slå de andre tjenerne, 2) Brudgommen som stenger ute de fem brudepikene som kom for sent, og 3) Mannen som kastet slaven sin [han med den ene talent] ut i mørket der de gråter og skjærer tenner. Disse tre fortellingene beskriver hvor brutal verden og livet er. Så fortsetter han: MEN når Menneskesønnen kommer i sin herlighet... og så får vi fortellingen om dommen med sauene og geitene, som handler om at vi ikke skal dømmes etter om vi var kloke, smarte, om vi hadde olje på lampen eller om vi gravde ned talentene våre, men om vi viste barmhjertighet. [764/tr13-g ] Religionspedagogiske notater (Ofte
på dansk): Der er et arbejdsark (i Hvad skal jeg sige?) til
De betroede talenter. Et af de simple, som især
hjælper til at sikre, at lignelsen bliver læst. Arket kan hentes her. Norske preken/eksegesesider - generelle: Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd. |