Dato: 23/04/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 19/04/2023
2. s. e. påske a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Joh. . 10,
11-16 - Jeg er den gode hyrde
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Billedet her på nyhedsbrevets side
er af Joakim Skovgaard, hentet fra hentet fra Noges
Nationalmuseums hjemmeside: Se her - et
yndigt billede. Det er en altertavle - og det findes ikke bare
på museum, se link under religionspædagopgiske
noter. En detalje i billedet: Er Jesus malet i hyrdedrengen
Davids billede - slyngen med stenene ligger ved hans
fødder, kampen mod Goliath forestår, men denne
Davidsætling har vemodigt givet afkald på at bruge
vold? På norske parallellen har vi Brueghels dramatiske
billede af hyrden, som giver sit liv for fårene. Endelig
kan det anbefales at se Niels Larsen Stevns billede med Birgitte
Bechs tolkning her . Som altid
er Bech ikke bare billedefortolker, men solid evangelieformidler.
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 -
gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King
James Version -
| New
International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs gudstjenestevejledning til
søndagen
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret ved mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster:
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working Preacher. ["I came that they may
have life, and have it abundantly." These words of Jesus are
familiar to us.]
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: "God" er en lidt fad oversættelse af
"kalos". Hvad med den "fantastiske hyrde",
"mønsterhyrden", "den skønne hyrde", "den
grænseoverskridende hyrde". (Se også Lectionary
Greek). Det kan altid være relevant at huske "Jeg er"
ordene, med den underforståede reference til Guds
selvpræsentation i ørkenen for Moses: Livets
brød (6:35), Verdens lys (8:12), Fårenens død
(10:9), Den gode hyrde (10:11, 14), Opstandelsen og livet
(11:25), Vejen, sandheden og livet (14:6), Den sande vinstok
(15:1). - Antallet 7 er nok ikke tilfældigt - Johannes
holder af 7 tallet, de 7 tegn bl. a. Nr 4 har som det miderste
talt fra begge sider stor vægt. (Temaet "Jeg er" -
oversigt). Hvem er "de andre får"? Har Johannes
hørt/ment det som de andre samtidige kristne menigheder
(Peters' og Paulus') - eller "de endnu ikke nåede,
nær og fjern", den hele verden? Mest radikalt tænkt:
Er Kristus/logos hyrde i andre religioner?
Spørgsmålet rejses her i Mødet - Perspektiver i
bibelen. Hvem er lejesvendene dengang - ses det i et
jødisk perspektiv, dem der forrådte folket til
romerne (år 66-73) eller er det en generel
menighedserfaring? Hvis det skal tolkes ind i vores situation,
hvordan da? Jeg vil nok udfra en generel forståelse af
Jesus tolke lejesvendende som dem, der truer "Guds
Rige-virkeligheden"s væren i verden og i tiden -
altså dem, som i dag truer den. Om det er kulturen som
sådan, eller nogle kræfter i den, eller for den sags
skyld i kirken, det gør det, må blive op til den
enkelte forkynder at begrunde. (Der er en del inspiration at
hente hos John Petty
Faglitteratur til kapitlet: Joh. - 10
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
-
[133/sep2-a ]
Religionspædagogiske noter:Tre
udgaver af Skovgaards billede. Hyr
dedreng med og uden slynge og fra farven rødt til
trofasthedens blå. På "At åbne en verden" - her
finder vi også en "generel" hyrdeside Se her..Link
til elementer om hyrdemotivet på Elementer til Kateketik:
- Den gode hyrde (Ravenna)
- Det fortabte får
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 2. s. e.
påske - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Nederst
på siden arkiv over prædikenerne)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Madsen, Ole Skjerbæk
Gud har altid ønsket at vandre med mennesket: *Gud
gik tur med Adam i Paradis. *Guds herlighed ledsagede folket
ud af slaveriet i Ægypten / sky- og ildstøtten.
*Ordet blev kød og tog bolig iblandt os. Guds
længsel efter fællesskab med os var imidlertid en
lidelseshistorie - sådan som vi jo gennemlevet den i den
stille uge. [2015] Se mere
Jordansen, Kristian
En lejesvend er han dog alligevel, for imellem det, man med
sikkerhed kan sige om ham er, at han, da han er et menneske,
altid vil være henvist til at gå i tjeneste hos sine
egne motiver. Da han er et menneske, vil hans motiver aldrig
være rene. Han vil nok som menneske tale om
kærlighed, men han ved som menneske ikke, hvad
kærlighed er. Hans tilbøjelighed til at være
hyrde er bundet i hans egen tilbøjelighed til først
og sidst at ville sig selv, og sådan er han ikke hyrde.
Modsat den gode hyrde, der er Guds søn. Han, der
skønt han var født af en jordisk kvinde, som den
eneste menneskefødte ikke var bundet til at ville sig
selv. [Prædikenen går så overtil at tale
om hjorden - og her mærkes så tiden - den er holdt
i 1969:] Og alle disse fællesskaber kan blive til dybe
afgrunde mellem mennesker, som ikke er til at råbe hen
over. Har jeg ellers forstået noget af tidens oprør,
er det en af de ting, der gøres oprør imod. Der er
i det bedste af oprøret et råb om fællesskab,
at Øst og Vest må forstå at leve sammen
på den samme jord, at sorte og hvide skal anerkende
hinanden som mennesker. Men den vej til fællesskab viser
sig at være en vej med vold og terror. For virkelig
fællesskab kan ikke leve alene af det, der hører
jorden til, sådan som mennesker hører jorden
til. [1969] Se mere
Bech, Birgitte
..med et citat fra Kaj Mogensen: "Det er guds selvhengivelse.
Det er ikke en sygelig retfærdig Gud, der ofrer sin egen
søn til sig selv, fordi hans vrede skal stilles ved
blod... Det er heller ikke, at mennesker skal give gaver til Gud
for at formilde hans vrede eller opnå frelse. Nej, det er
enklere og dybere. Den gode hyrde sætter sit liv til for
fårene. Fordi de er hans. Fordi han elsker dem". ..
Billedet:stærkeste moderne fortolkning må være
Jette Vohlerts bronzeskulptur "Agnus Dei" fra 2002-2001 i
Skrydstrup Kirkes våbenhus. I al sin gribende
sårbarhed ligger lammet på skuldrene af en stele,
hvorfra en arkaisk mandsskikkelse er på vej til at
træde frem. [2023] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|