Theol-P forside - De danske tekstrækker - De norske tekstrekkene - Hvordan.. - Om.. - TdU hver uge i egen mailboks
Dato: 22/08/24 - - Aktuelle Søndags tekster - Opdateret: 15/09/2024

17. s. e. trinitatis b - < Forrige - Næste >

Dagens evangelium: Mk. . 2, 14-22 - Levi kaldelse - ny vin

- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af søndagens prædiken.

Redaktionelt:
Da jeg så det øverstliggende stof på siden igennem, savnede jeg lidt om billedet med gammel og ny vin. Jeg fik lyst til at skitsere et par forskellige forståelsesmuligheder - med en lidt personlig vinkling - se citat og link nederst på siden. (Følger man linket kan man have glæde af at se et billede af "Den med tyren" - og læse overvejelser som forhåbentlig kan være til inspiration)
Jeg fandt også parallellen i Thomasevangeliet - han synes at være mest optaget af vinens beskaffenhed. Se under eksegese.
Nyt (2024) er et dyk ned i Lindhardts rejseberetning gennem Trinitatis. Ganske ofte anholder han "du er elsket som den du er" - også her - og han advarer mod ikke at udvide perspektivet.
Billedet er af Caravaggio. [Større udgave] Ikke noget forsøg på tilbageskuende østerlandsk folklore. Vi ser samtidige, driftige hollændere. En moderne udgave skulle vel være en flok slipseklædte bestyrelsesmedlemmer. En analytiker peger på at man ikke kan se om Levi peger på sig selv eller kompis'en ved siden af. Og mener at Carravagio først og fremmest vil sige Guds kald kan komme til enhver - ud af det bare ingenting. Men at vi ofte ser det stærkt individualiserende "Hvem, mig?" - fordi vi ser det gennem det måske mest kendte billedes "briller" - det af Heindrick van Brugghen [Se billedet her]

Andre versioner af bibelteksten online: Åbner på perikopen/kapitlet.
| Dansk 92 - gamle version | Norsk - | Svenske oversettelsen 2000 - | Islandsk - | Færøsk - | Grønlandsk - | Luther 1545 - | King James Version - | New International Version - | Chr. III | Nestle-Alland Nt Graece -


Liturgisk:

Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle år

FKUVs gudstjenestevejledning til søndagen

Salmeforslag til søndagen

Versemålsregister til salmerne

Salmeforslag fra "salmedatabasen". En række danske liturger præsenterer forslag til enkelte søndage.

Spreadsheet til salmevalg af Samuel Skadkær-Munch.

Akkumuleret salmevalg til hele kirkeåret gennem mere end 30 år ved forskellige. Ved Michael Rønne Rasmussen.


Eksegetisk:

Kontekster: Kontekster: 1: Begyndelsen af Jesu virke..

Den norske Teksten denne Uken

The Text this Week Kan ikke anbefales nok! - ganske få søndage findes ikke

TIPs - Translation Insights and Perspectives.Oversættelse og eksegese - også nyeste viden

Interlinear oversættelse af teksten. BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i teksten, kommentarer.

BibleHub - kommentarer Åbner på første verset i teksten

Working Preacher. []

Lectionary Greek

Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter

Til eksegesen: Synoptisk: lille forskel, Mt har navnet Mattæus istf. Levi (Mt 9,9-13; Luk. 5,27-32). Thomasevangeliet har det sådan (Logion 47): "Og det er umuligt for en tjener at tjene to herrer; ellers vil han ære den ene og foragte den anden. Ingen drikker gammel vin og ønsker straks efter at drikke ny vin. Og man hælder ikke ny vin i en gammel vinsæk, ellers går den i stykker; ej heller hælder man gammel vin i en ny vinsæk, ellers fordærves den. Man syr ikke en gammel lap på en ny dragt, for så kommer der en flænge."

Faglitteratur til kapitlet: Mk. - 2

Forskellige citater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet":

til v. 17 Konfessionsapologien: Det kommer jo nu frem at sofister og skoleslagsbrødrene ikke har forstået, hvad fædrene mente med begrebet: Manglen på den første retfærdighed. At undervise egentligt og rigtigt om dette stykke og om hvad arvesynd er og ikke er, er højst nødvendigt og ingen efter Kristus, efter den uudsigelige skat af nåde og guddommelig mildhed, som evangeliet lærer os, kan af hjertet længes efter den, som ikke erkender sin Jammer og besmittethed - som Kristus siger "De raske behøver ikke læge". (s. 153) Bekentnissschriften der luthrischen Kirche.
-

Johannes Nissen: Budskab og konsekvens: Med denne lignelse [Den barmhjertige Samaritaner] siger Jesus faktisk, at "Gud skaber et fællesskab blandt de udstødte".
Men hvis det er rigtigt, må vi igen spørge: Hvad så med dem, der synes at have deres på det tørre, de "retfærdige"? Jesus kommer flere gange ind på dette spørgsmål i sin forkyndelse.
Det hedder således i Mark 2,17: "Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige. men syndere", og i Matt 21,31: "Sandelig siger jeg jer, toldere og skøger skal gå ind i Guds Rige, førend I". Det kursiverede ord er en gengivelse af et græsk udtryk, der også kan oversættes ved "i stedet for". Vælger man den oversættelse, er meningen: "Toldere og prostituerede skal gå ind i Gudsriget, mens I skal blive udenfor". Jesu Gudsrigesforkyndelse ville i så fald få en eks-klusiv karakter. Det ville kun være henvendt til "dem udenfor".
Det er dog mere rimeligt at forstå Matt 21,31 og Mark 2,17 sådan, at Jesu vigtigste opgave var genoprettelsen af synderes, tolderes og andre ikke-privilegeredes Gudsforhold. Arbejdet for disse menneskers omvendelse havde før-ste prioritet. Der var tale om en slags "positiv diskrimination". (s. 50f i Budskab og konsekvens )

Prenter: [her og lignende steder] "..understreges et afgørende moment i den evangeliske forståelse af selve troens væsen, som også reformatorerne understregede, nemlig at troen ikke er den frie viljes valg, men er Guds suveræne beherskelse af menneskets frihed. Troen er dette at blive udvalgt af Kristus, ikke at udvælge ham". Skabelse og Genløsning, s. 514.-

[267/tr17-b ]

Religionspædagogiske noter:Et andet farisæermøde: "Jesus og synderinden" med billedanalyse af Emil Noldes billede (det nye lys). [Se her] - Jesus og synderinden - - - -

Register til prædikensamlinger (trykte) - denne søndag: 17. s. e. trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1. række - 2. række

Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny prædiken

Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige prædikener til hver søndag. Flere forfattere.- pt. ikke på nettet

Postiller Online (Samlinger med alle/næsten alle søndage))

Predigtdatenbank - oversigt via bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af prædikener
Predigten - online - Calwer Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online

Prædikener, vejledninger og andre fortolkninger - de fleste med link videre: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller den afsluttende. Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis hele prædikenen - men klik ind og se hele prædikenen]

Wilhjelm, Tage
Saa kan de trange tider, vi nu gennemlever, maaske i hvert fald føre det gode med sig, at vi af dem kan lære, at der er kun een grund til at tro, at Gud er god: at Jesus Kristus har sagt det. Det hjælper ikke at spørge livet til raads, for det taler jo nok om godhed og skønhed. ...
..Kristus var ikke morallærer, men frelser, og hans ord: følg mig, betyder derfor først og fremmest, at vi skal holde os til ham, søge hjælp og frelse hos ham, saa vi ikke stoler paa vore egne gerninger, men paa hans ord alene
[1940] Se mere

Værge, Johannes
[Vi kan se det for os:] Et landskab, et udpluk af verden, henligger i grå nuancer, livløst, med uklare konturer. Men så skyller der en bølge af lys og farve ind over det vidtstrakte landskab, og straks, hvor bølgen når frem: alt får farve, får konturer, får liv - rejser sig fornyet som fra en dvaletilstand. Vidunderligt! ... Jesus bruger et billede på det: Bryllup, forening af menneske og det, Gud havde sendt i Kristus - lysfyldt fest. Der åbnes for en helende livsfornyelse fra dybet i vores liv. Der skabes barmhjertigt livsrum for toldere og syndere, for enhver. De gamle inddelinger, de gamle hylstre har haft deres tid. Som Paulus formulerer det: "Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til." Se, noget nyt er blevet til - se det for dig, mærk det: en lysfyldte bølge rejser virkeligheden op, skaber troens frie rum, kalder gudsbarnet i dig frem... Levi rejste sig. En bølge havde ramt ham, rejste ham op, samlede ham op i sig, satte ham i ny bevægelse. Andre kom efter ham, generation efter generation op gennem historien. Nu er det os. [Amen] [2008] Se mere

Lindhardt, Mogens
Hvad man kan høre i prædikener:... Nogle gange får vi tilmed at vide, at Jesus møder folk, som de er, ikke vil lave dem om, at der også er brug for de udstødte, arbejdsløse osv. Teksten giver på den måde anledning til indirekte socialkritik, som ikke ændrer meget, men dog giver et øjebliks anerkendelse af dem på kanten.
Udlægningen har dog sine problemer. 1. Den tematiserer og fastholder menigheden som de små, og trøster dem så i den status. 2. Den er orienteret mod den enkelte, "lille", som skal føle sig anerkendt, hvorved tekstens kollektive aspekter underbetones, fx møder vi sjældent refleksioner over, hvad det måltid egentlig betyder, for indbydelsen i sig selv er nok og hvad er det så egentlig, vi får sagt til ham og alle os andre små? Er han bare anerkendt, trods sin urenhed i farisæerøjne, eller skal han mere?../.. En relationel (og ikke blot en eksistentiel) fortolkning med spørgsmålet: hvordan kan vi fastholde det, vi har fået, i forhold til hinanden og til den verden, som stadig er omkring os? ville formodentlig kunne rykke noget. I den er Levi ikke et isoleret individ, men allerede i relation med os, som ser ham. [Kun citatet her! Henvisning til litteratur.]
[0000] Se mere

Kjærsig, Anders
Billedet med den unge vin, der skal på nye sække peger på det. Alt skal blive nyt. Det gamle sprænges som mørnede sække og den unge vin skal flyde og berige de mennesker, som tro på ordene. Levi rejste sig og fulgte efter. Resten fortoner sig.
Det er måske grundtonen i kristendommen, at den lader os være enestående mennesker men ikke ensomme.
[2008] Se mere

Kjær, Birgitte Refshauge
Men så skal man lige huske, hvad det er, Jesus gør. Det første han gør, er at sætte sig til bords i Levis hus og bringe det menneskelige fællesskab med. Altså Levi kaldes tilbage til det dyrebare fællesskab, han hele tiden har hørt til, et rummeligt broget mangfoldigt og meget meget menneskeligt fællesskab, hvor der faktisk er plads til alle. Han hives fra periferien, den onde fred og ensomhed, ind midt i centrum af meningen med ethvert menneskes liv, nemlig som en del af et fællesskab, et forpligtende fællesskab.
Der er forankring i den her forandring...et kald til at vove at blive det, der har været meningen hele tiden. Et kald til at være det, vi allerede er: mennesker der længes, drømmer, håber og tvivler, mennesker der synder og bliver toldere, tager forkerte valg, men som har en plads ved bordet, og som skal synge en ny sang sammen. Guds sang. [Prædiken slutter med at citere Krogsdal "Og jeg hørte en sang midt i mørket"]
[2022] Se mere

Frandsen, Kristen S.
En tekstbetragtning over v. 22-23
Evangeliets årstid er april.
.. så kommer spørgsmålet: er Jesu ord en indkapslet gærcelle klar til at forny vin til enhver tid? Er der indfældet en samfundskritik - eller en generel kirke- og ritualinstitutionskritik? Er evangeliet evigt nyskabende - af liv, selvfølgelig - men også af de rammer det formidles i? (Spørgsmålet rejses - efter en tur rundt om Skjoldburnes "Den med tyren" - på baggrund af en eksegetisk analyse af versene - og tænkes ud i både kirkens former, og i etik og politik).
[2022] Se mere

Bech, Birgitte
Levi rejste sig fra toldboden og fulgte Jesus. Jesus giver håb om forandring. Lægedom betyder ikke status quo men en ny begyndelse!..
Illustreret med Jan Jochims Nielsens nadverbillede, som er malet 2013. Jesus sidder omgivet af kunstnerens medfanger. Kunstneren afsonede selv en narkodom.
[2022] Se mere


Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].