Dato: 03/09/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 28/08/2023
13. s. e. trinitatis a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. . 10,
23-37 - Den barmhjertige samaritaner
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Hjerrild (se nedenfor) og Luther har
samme tanke, at det er påfaldende, at juristen ikke
spørger til hvem hans Gud er, som om dér er
forholdet helt sikkert i orden. I denne prædiken er
samaritaneren også Kristus (pkt 25) - og også
æselet (pkt. 34) Luther fortsætter den allegoriske
tolkning: Kroen er kristenheden..(pkt 35) Og den barmhjertige
gerning inkluderer godt nok en passant at pleje de syge og
nødstedte, men lægger vægten på den
sjælen bedst tjenende forkyndelse af syndernes nådige
forladelse - sat i skarp modsætning til biskoppernes kirke
(pkt. 36-37). ([Se her]
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk
92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret gennem mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Konteksten: 1:er betydningsfuld. I kap 9 voldsom
konfronta 2: Vi er i arbejdstøjet. MEN hvordan
arbejder vi? Er det 3: GT - lovbud om retfærdighed
overfor (især) landsmænd
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working Preacher. []
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Carl Koch: Den barmhjertige samaritan
i "Jesu lignelser" 1908).
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 10
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
"The first question which the priest and the
Levite asked was: 'If I stop to help this man, what will happen
to me?' But... the good Samaritan reversed the question: 'If I
do not stop to help this man, what will happen to him?'" Martin
Luther King. - Sammenhængen mellem den
barmhjertige samaritaner og den politiske: Uden sit
fodfæste i den barmhjertige samaritans umiddelbare og
spontane henvendthed til den anden vil den politiske samaritan
let henfalde til regeltyranni og bureaukrati. Det at tage vare
på det ukvalificerede menneskeværd, sådan som
den politiske samaritan skal gøre det gennem
samfundsmæssige ordninger, står ikke stærkt i
et samfund præget af ideen om stadig økonomisk
vækst..... Løgstrup siger det så skarpt, at
kristendommen i vor vestlige kultur har været med til at
ødelægge fordringen om at tage vare på
hinanden. Det har kristendommen gjort ved at lægge
hovedvægten på det åndelige, løsrevet
fra de konkrete sammenhænge vi lever i. Dermed rives den
grundlæggende næste-relation itu. Mennesket
løsrives fra de grænser som den anden sætter
og fra det forvalteransvar det har over for skaberværket.
Kari Martinsen: Fra Marx til
Løgstrup. - - Peter Wivel:
Kristendom er noget, som bliver til - om Danmark som et kristent
land. Læs: Eksegetisk argumenteret analyse af lignelesen
og kommentar til aktuelle tolkninger af
næstekærlighedsbegrebet (Marie Krarups) [artiklen er
nu 2023 låst. Red.].
"Hvor grænsen mellem en selv og
medmennesket ikke er, er Guds rige, siger fortællingen om
samaritaneren." Villy Sørensen. Jesus og Kristus, s. 198.
[163/tr13-a ]
Religionspædagogiske noter: Hvis jeg skulle bruge ét af de mange
kunstneriske fremstillinger, ville jeg bruge Van Goghs [Se
her]. Den tunge, fysiske nærkontakt i bøvlet med
at få den overfaldne op på æslet er meget
talende. Næsten er virkelig nær. De, der ikke
hjalp, til gengæld fjerne skikkelser på vej
væk, faldende i ét med landskabet. Næste er
man for den, hvor man virkelig tager bøvlet på sig.
(Blikfangsbilledet her på siden er et udsnit af
dette). Et lidt anderledes billede er Joakim Skovgaards
billede - åbn i ny fane for at se større udgave. -
På Elementer til Kateketik >>
- Den barmhjertige
samaritaner
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 13. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Munk, Kaj
[Citeret så langt - men prædikenen i sin helhed
er værd at læse] "Salige er de Øjne, som
ser det, I ser .[Jesu ord til os].. Jeg vender (tilgiv
Udtrykket!) Blikket mod mine egne Øjne og spørger
dem: er I nu lykkelige, I to? Ak, de ser mig ufornøjet an
og svarer: Det er langtfra.Og hvorfor er I da ikke det? larmer
jeg utaalmodig. Og de svarer mig blot ved at vise mig Syner af,
hvad de daglig ser - Syner af Gru, af Sorg, af Djævelskab,
af Triumf og Undertrykkelse ude i den store Verden og herhjemme
i vor Lilleverden, den dyrebare, vi kalder Danmark, en
Sorgløshed, der er mere forfærdende end selve det
andet derudefra, en Selvtilfredshed, "har vi ikke klaret den
godt?" der er Døden - og Skændslen - og
Forraadnelsen... Du høje Helligaand, det er mine
Øjnes Ulykke, at de ser alt for meget nedad og alt for
lidt op. Lær du dem at dele deres Opmærksomhed
ligeligt mellem ned og op.. ..Fortolkningen af Herrens
Lignelse gaar videre: den barmhjertige Samaritan er Jesus
selv; han har bøjet sig over den faldne Verden og
løftet den op. Han har meddelt den af Guds uendelige
Barmhjertighed. Han har frelst vort Liv; nu er vi paa Veje til
at komme os. Det er en smuk kristelig Udlægning. Den siger,
hvad Jesus ofte har sagt os, ja, egentlig har sagt os med hele
sit Liv. Men som Fortolkning af Lignelsen her er den ikke
rigtig. ..Kristendommen er en Ellipse om to Centre. Det
ene Centrum hedder: Mennesket er ganske magtesløst, i eet
og alt afhængigt af Gud. Og det andet hedder: Mennesket er
en Stormagt; det bestemmer sin egen Evighed; ja, det er fast
almægtigt, det formaar at trodse Gud. Denne anden
Sandhed, Muligheden for Menneskets Vilje, vil denne Lignelse
slynge os i Ansigtet. Den skidtvigtige lovkyndige fik at vide,
at Næsten er intet Begreb, ikke juridisk, ikke
teoretisk. Næsten er en Person af Kød og Blod...
Der er nogen Medmennesker, man kan række en hjælpende
Haand ved at fri dem fra Røveres Truen dem paa Livet, der
er andre, man bedst kan gøre en Tjeneste ved at slaa dem
ihjel. Bogstaveligt ment. Niels Ebbesen kontra Grev Gert f.
Ex...der er Gud bedre dem Folk, der lider af en Slags
kræftagtig Kristenkærlighed; de tror, at den
barmhjertige Samaritan opsøgte Røverne bagefter og
gav dem sin Kompliment for vel udført Arbejde.. [Videre
over spørgsmålet kærlighed til fjenden - her
er der citeret på 2. s. i trin B.] Se
her. [1941] Se mere
Luther, Martin
Samaritaneren er et billede på Kristus Men at
Kristus gør samaritaneren til dens næste, som var
faldet blandt røvere, dermed vil han specielt vise, at han
selv er og vil være den næste, som rettelig opfylder
dette bud og viser sin kærlighed mod de arme, elendige for
Gud sårede og fordærvede samvittigheder og hjerter.
Dermed giver han også sine kristne et eksempel, for at de
skal gøre som ham, der af hele verden og især af de
store helgener, hans egne jøder blev holdt for en
samaritan. [1544] Se mere
Klinting, Georg
Men vi kan også forestille os, at samaritaneren på
et vist tidspunkt siger: "Nu kan det være nok! Nu må
der sættes en stopper for disse røvere. Jeg vil
gå op til den romerske kommandant i Jerusalem og
spørge, om det er meningen, at landevejsrøverne
skal have frit spil på vejen mellem Jerusalem og Jeriko.
Om ikke det var en opgave for den romerske kommandant at sende
soldater ud for at sikre, at vejfarende i fredeligt ærinde
kan færdes uden at risikere liv og lemmer?" Der er nu
blevet en politisk samaritaner ud af den barmhjertige
samaritaner. Det er stadig barmhjertighed, der driver
værket, men den konkrete barmhjertighed rettet mod et
konkret medmenneske er nu blevet fulgt op af en forebyggende
barmhjertighed, [0000] Se mere
Hjerrild, Frederik
Du har svaret rigtigt, gør det, så er det
egentlig underligt at han ikke spørger Jesus: Hvem er
så Herren min Gud? Han kender altså Gud, og så
kender han ikke engang sin næste?! Han kender altså
uden videre eftertanke Gud Herren, himlens og jordens skaber,
livets giver og opretholder, livet selv, den dybeste og inderste
kerne i alt liv, og så ved han ikke hvem næsten
er. Der er noget galt med den mand.. Først spurgte
han selvoptaget Jesus: Hvem er så min næste, men han
endte med at indse gennem sit svar at der er et endnu vigtigere
spørgsmål, som vi stadig den dag i dag kan bruge
også i vort liv: hvem er det jeg er næste for? Hvor
er det jeg er den nærmeste til at hjælpe? [2001]
Se mere
Dreiøe, Hans
..jeg tænker paa "den evige Samaritan". Det er ham, vi
ikke bryder os om. For vi ligner - jeg mener de bedste af os, den
bedre Portion af denne Forsamling, den troende Del altsaa - vi
ligner Præsten og Leviten. Var Samaritanen kommen
først og de to andre Herrer bag efter, og de havde set
Samaritanen i Lag med den stakkels Mand, ikke sandt, det havde
været een Grund mere for dem til at gaa forbi, ikke fordi
der blev bragt Hjælp, saa de paa en Maade var
overflødige, men fordi der var en Samaritan
tilstede..
Den rigtige Tro garanterer? Ja, jeg skal sige,
hvad den garanterer. Først, at man har sit paa det
tørre og hytter sit Skind. Det kan vi se af Lignelsen. Og
jeg skal sige, hvad den mere garanterer. Selvgodhed,
Selvretfærdighed, at man sætter Skel og skiller Guds
Sag fra Menneskets Sag, saadan som de to gjorde det. Den
rigtrgige Tro garanterer Hovmod og Ufrugtbarhed... Et
spørgsmaal er jo tilbage. Hvorledes kunde Samaritanen, der
var uden "Tro" gøre Troens Gerning? Vi maa prøve
paa fra Gerningen at slutte os til Manden... ..han
tænker ikke paa Gud. Han tænker paa Næsten
[1929] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|