Oversikt kirkeåret - Forsiden af Theol-p - Hvordan.. - Om.. - Den norske utgaven |
Opdatert: 09/04/2024 3.s. i påsketiden -
Dato:14/04/24 Evangelium/evt annen preketekst:Joh. 10, 1-10 Fårenes port
Redaksjonelt: Perikopen brukes ikke i de danske
tekstrekkene. Andre bibelversjoner online | Danske oversettelsen 1992
-
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk - - "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av søndagens preken... [Se mere om] Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år: Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format) Liturgisk / salmer Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det er en tilsvarende). The Text this Week Anbefales sterkt!.
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse, BibleHub - kommentarer Åpner på første verset i teksten Kommentar/er på Working Preacher - . Tekstboken - aktuelle søndag (via oversigt alle tre rekkene)
Til eksegesen: Progressive Involvement er verd å
konsultere. Detaljekseges av portvokteren, porten, tyve og
røvere mm i den johanneiske sammenhengen dengang - en
tolkning psykologiske momenter hos tilhøreren i dag: John Petty Sakprosa til kapitlet: Joh. - 10 [En del dansk litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet" [På det språk de er krevet på]: Erik A. Nielsen. (Gang på gang tolker evangelisterne Jesus typologisk), men fra første færd tager han selv en række velkendte gammeltestamentlige forestillinger på sig ved typologisk selvfortolkning. (Hyrden, døren, hovedhjørnestenen, det levende vand, brødet m.fl) Figurationen [forklarelsen] kan meget vel kaldes typlogiens grundtekst, fordi Jesus her tilfører den gamle pagts lov og profeti et lys, de ikke selv besad... denne optænding af dybere betydning af billederne er typologiens egentlige erfaringsform. s 259-60 i Kristendommens retorik. - Mitri
RahebDen palæstinensiske digter Mahmoud Darwish
gennemgik en forvandling, hvor han erstattede en
dødsteologi med en opstandelsesteologi. At dø for
sit land var ikke nok. Der var allerede alt for mange døde
på begge sider. Der er et desperat behov for en livskultur
i Mellemøsten og ud over hele verden. I det 21.
århundrede er det nødvendigt at leve for
fællesskabet, så alle kan få liv og overflod
(Joh 10,10) s 133 i Troen og Imperiet
Desmond Tutu: Den stumme, den svage, den undertrykte, den
der bli- ver udnyttet, har ingen til at tale for sig med
undtagelse af kirken. Vi må være patrioter, der
elsker vores lande lidenskabeligt, som Israels profeter elskede
deres land og deres folk. Vores kærlighed bør
inspirere os til kun at ønske det bedste for vores land,
at være involveret i en ægte udvikling, så
mennesker kan gå ind i den helhed, som Gud har planlagt for
dem, så de kan begynde at nyde livet i dets sprudlende
overflod. For Kristus sagde selv: "Jeg er kommet, for at de
skal have liv og have i overflod" (Joh 10,10). Jesu Gudsrige-forkynnelse impliserte løftet om et frelsesgode som sprengte rammene for tid og rom, noe som ikke minst vises gjennom virkningshistorien til dette begrepet. På samme måte som Markus 9,47 kan "Guds rike" stå som et synonym for "liv", tilsvarende Markus 10,17 formuleringene "arve det evige liv" (10,21) og "gå inn i Guds rike" (10,2325; 10,30 er helt klart en sekundær tilføyelse). Hit hører antakelig også uttalelsene som har vokst frem i løpet av overleveringshistorien om "det evige liv" (f.eks. Matteus 7,14; 25,46; Apostlenes gjerninger 3,15; 5,20; Titus 3,7; Kolosserne 3,24; jf. 1 Peters 3,7.9) og Johannes' tale om "livet" eller "livet i sin fylde" (Johannes 10,10) som det sentrale temaet i Jesu forkynnelse. Ressurectio mortuorum s. 58-59 [redaktørens oversettelse fra tysk] Regin Prenter: Det, der binder dem sammen, er kærligheden, som på een gang er samfund med Gud i Jesus Kristus og samfund med brødrene (1. Johs. 4, 7-12). Denne Kristi discipelflok er, idet den udvælges af Ham og modtager livet af Ham (Johs. 5, 25-26; 6, 35, 40, 47, 51, 53-58; 10,10; 11,25; 17, 2-3; 20,31), bragt i den skarpeste modsætning til verden, som hader og forfølger den (Johs. 15, 18-16,24; 17, 14: 1.Johs. 3,13). Men under denne modstand vidner disciplene for Ham (Johs. 15, 26-16, 15). Kirken i Johannesevangeliet er en martyrkirke. Skabelse og Genløsning s 562. [834/sip3-h ] Religionspedagogiske notater (Ofte
på dansk):
-|- Norske preken/eksegesesider - generelle: Forskjellige online prekensamlinger: Prekener og tekstoverveielser on-line: Grønvik, Knut Grønvik, Knut Hammer, Harald Kaasa Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd. |