Dato: 13/08/23 -
- Aktuelle Søndags tekster
- Opdateret: 08/08/2023
9. s. e. trinitatis a
- < Forrige - Næste >
Dagens evangelium: Luk. . 16,
1-9 - Den uretfærdige godsforvalter
- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelse af
søndagens prædiken.
Redaktionelt: Nyt 2023: John Perry citat og link.
Link til Working Preacher og Lectinary greek er
opdatere. Tidligere nævnt her lidt løse ideer:
Flensted Andersen, Høje Tider: Den utro godsforvalter er
både mennesket og Jesus. - Man behøver
ikke at være i en Sct. Laurentiuskirke for at lade
Laurentius belyse fortællingen (hans helgendag er forresten
denne uge (d.10.). (Se rel.pæd.noter].
Andre versioner af bibelteksten online:
| Dansk 92 - gamle version
| Norsk -
| Svenske oversettelsen
2000 -
| Islandsk -
| Luther 1545 -
| King James Version -
| New International Version -
Liturgisk:
Oversigt over gudstjenestens tekster aktuelle
år
FKUVs
gudstjenestevejledning til søndagen
Salmeforslag til
søndagen
Salmeforslag fra "salmedatabasen". En
række danske liturger præsenterer forslag til enkelte
søndage.
Akkumuleret salmevalg til hele
kirkeåret gennem mere end 30 år ved forskellige.
Ved Michael Rønne Rasmussen.
Eksegetisk:
Kontekster: Kontekster: 1: Perikopen skåret af inden "I
kan ikke tjene 2: Søndagen indledte fejring af
Laurentius (d. 10/8 258)
Den
norske Teksten denne Uken
The Text this Week Kan ikke anbefales
nok! - ganske få søndage findes ikke
Interlinear oversættelse af teksten.
BibleHub - umiddelbar adgang til ord-for-ord analyse,
leksikonopslag, prædikener hvor verset indgår i
teksten, kommentarer.
BibleHub - kommentarer
Åbner på første verset i teksten
Working
Preacher. [Jesus' admiration for the shrewdness of this
generation]
Lectionary Greek
Folkekirkens Undervisnings og Videnscenter
Til eksegesen: Perikopen er dårligt skåret -
sammenligning med de engelske perikoper. Den burde gå til
og med v 13, som er "I kan ikke tjene både Gud og Mammon",
og undervejs har følgende: "Hvis I altså ikke har
været tro med uærlig mammon, hvem vil så betro
jer noget, som er af sand værdi?" - Guds Rige er vel det,
der har egentlig værdi, og hvor Guds Rige er, der er
ejerforhold til kapital uden betydning - og gæld
eftergives. "Oikonomos tes adikias" oversættes med
"uærlig" - genitiven betragtes som adjektivisk - begrundet
i den semitiske baggrund (Bauer). Det er lidt kluntet i forhold
til Mammon, som knap kan være uærlig - hvad med at
læse det mere ligefremt græsk (det er jo dog Lukas,
der skriver) - urettens godsforvalter (så det går
på han stilling), urettens mammon - som, når den
bygger på andres gældsætning, med Guds Rige som
målestok er uret? Se også Kasper Bro Larsens
artikel om at se lignelsen inden for antik jødedoms
pagtsnomisme. (Citat med link nedenfor) - [ses dette som
konteksten bliver også Fil. 4, "Arbejd med frygt og
bæven på jeres frelse.." relevant (ed-ksf)]. Samme
artikel: lignelsen er en anden version af Den fortabte
søn. I det hele taget er det en yderst lærerig
artikel. Og på dette punkt peger den på det samme som
John Perrys eksegese (se citat fra den nedenfor). Forvalteren og
den fortabte søn "ødsler" med de betroede
midler. Fra LectionaryGreek: - læg mærke til at
boligerne er "skene" - det samme ord som bruges om tabernaklet
i ørkenen, og det som Peter vil bygge til Jesus ved
forklarelsen på bjerget.
Faglitteratur til kapitlet: Luk. - 16
Forskellige citater til teksten - ofte fra
"Faglitteratur til kapitlet":
I den tidlige jødedom kommer Jahves
nåde således både først og sidst.
Toraoverholdelsen fungerer derfor ikke som adgangsbillet til at
komme ind i pagten med Gud (getting in), men er en metode til at
forblive i pagten (staying in). Sanders medgiver, at der kan
være enkelte undtagelser i de jødiske tekster (fx
4 Ezrasbog), men overordnet set gælder det, at: "in all the
literature surveyed, obedience maintains one's position in the
covenant, but it does not earn God's grace as such. It simply
keeps an individual in the group which is the recipient of God's
grace" (ibid., 420; Sanders' kursiv). Mennesker kan ikke fortjene
udvælgelsen, men inden for Guds nådessfære kan
de arbejde på at blive frelst ved den endelige dom, hvilket
dog i sidste ende uden at dette opfattes som en teologisk
selvmodsigelse altid vil være på baggrund af Guds
nåde, dvs. en nådeløn. Dette er basalt set den
antikke jødedoms pagtsnomistiske teologi.. / .. For
Donahue tyder de mange paralleller [mellem lignelsen om den
fortabte søn og denne] på, at der
grundlæggende er tale om to udgaver af den samme lignelse.
Lignelserne handler om hhv. den nådige fader og den rige
mand, der kaster sin kærlighed på det umoralske
menneske.Kasper Bro Larsen. Se her - Forvalterens hensigt kunne have været at
skaffe husly for sig selv i dette liv, men det generelle princip,
at tage djævlens penge for at udføre Herrens arbejde
har evige konsekvenser! De mennesker, til hvem du har omfordelt
"uretfærdighedens rigdomme", vil være dem, der byder
dig velkommen i den "evige telte" i den kommende
tidsalder. Var det ikke Elie Wiesel, der engang sagde, at hvis
Hitler bliver frelst, vil det være gennem de menneskers
bønner, han dræbte? Jesus' tolkning af lignelsen
antyder en lignende idé, nemlig at de fattiges mening
bliver taget i betragtning. Vil de fattige "byde dig velkommen"
i den kommende tidsalder, eller vil de sige: "Jeg kendte dig
aldrig"? (Lignelsen synes at antage, at de fattige er i "de evige
telte" først.) John Perry: Progressive Involvement
(ksf oversættelse) - Se hele eksegesen med høj grad af
belysning af den sociale virkelighed, som lignelsen er
fortalt i.
[159/tr09-a ]
Religionspædagogiske noter:Legenden
om Laurentius kunne være modelleret over "Den utro
godsforvalter".Om Laurentius:
Laurentius (f. omkring 230 i Toledo i Spanien - d.10. august 258
i Rom, Italien) var skatmester i Rom. Det fortælles at han,
efter at pave Sixtus II blev henrettet, fordelte kirkens skatter
til de fattige - imod kejseren Valerian d. 1.s befaling. Derfor
blev Laurentius henrettet ved langsom stegning. I kunsten
afbildes han ofte med en stegerist (dødsmåden) eller
en pengepung (det som fremprovokerede henrettelsen). Han er de
fattiges, forbrændtes, og brandvæsenets helgen - og
har helgendag d. 10. august [Se her]. Navnet Laura:
- Laura
-
-
-
-
Register til prædikensamlinger (trykte) - denne
søndag: 9. s. e.
trinitatis - | - Via oversigt over tekstrække: 1.
række - 2. række
Søndagslæsning: Søndagslæsning - altid med ny
prædiken
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Danske taler - online [Søgning
på prædikener]
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Göttingen Predigtmeditationen (Via
menuboks øverst til højre >alte Website)
Mogens Agerbo. Adskillige
prædikener til hver søndag. Flere
forfattere.
Postiller Online
(Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Predigtdatenbank - oversigt via
bibelskrift (Tysk, vist omfattende, samling af
prædikener
Predigten - online - Calwer
Verlag - via bibelskrift (Tysk - prædikener online
Prædikener og fortolkninger on-line: (Ofte hentet
fra ovenstående Postiller Online
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Schrøder-Hansen, Ingrid
Jesus behandler penge som om det er legetøj. Som
spillemønter, der ikke har anden værdi end den, at
de giver mennesker anledning til at vise, hvad der bor i dem:
Kærlighed eller nærig ubarmhjertighed. Penge
repræsenterer muligheden for at gøre godt, og
fristelsen til at skrabe til sig og gøre sig selv blind
og ligeglad med andres nød. Men det er ikke pengene, der
er det vigtigste, det er dét, vi gør med dem..
[2017] Se mere
Rydal, Ole
Det må være præstens opgave at tolke teksten
rigtigt - d.v.s. holde den pæne og kultiverede
prædiken over disse sære ord. Nej, det er ikke
præstens opgave. Og det kan netop passe, hvad der
står. Jesus mener hvert ord - endda dybt alvorligt. Og det
hænger sammen med hans foragt for eller had til den
kultiverede snak - til pæne og korrekte ministerord og til
hastigt opståede og stemningsbårne foreninger til
støtte og forståelse for fremmede. Bedrageren
eller svindleren fik ros, fordi han var sig sin svindel bevidst.
Fordi han erkendte, at han ikke kunne og ville andet. Han var og
blev den utro. [1985] Se mere
Rasmussen, Thomas Reinhold
[Udgangspunkt: findes der en særlig kristen etik?]
..tænk på lignelsen til i dag om den uærlige
godsforvalter. Hans handling er ikke særligt forbilledlig.
Han nedskriver sin Herres skyldneres gæld og han handler,
som også Herren selv siger det, uærligt. Men
alligevel står der, at Herren roste den uærlige
forvalter. Spørgsmålet er hvad han rose for? Han
roses for at handler ret i situationen! Det er klart at den
uærlige forvalters handlinger ikke kan løftes op til
at blive en almen lov. Så ville alt gå itu og
ødelægges. Det ville man ikke kunne bygge et samfund
på, hvor næsten skulle beskyttes og tages af. Men
i øjeblikket var det den rette handling. I det rette
øjeblik tog han ansvar og det er det han roses for. Man
kan ikke sige at forvalteren beskriver en etik, for den er ikke
til at leve efter. Men han tog et ansvar for sit liv, og i det
ansvar rummede han næsten. [2013] Se mere
Munk, Kaj
Denne Historie hører Jesus, og der falder ham noget
ind: det er dog sært, som rene Verdensmenn tit kan handle
forstandigere end Troens Folk. Se, Ulykken, Sorgen kommer til
troende Menn. og de bliver fortvivlede og ligesom
hovedløse. Man kan lære meget af Verdens
Børn, lære at være rolig og besindig, at
tænke sig om, at overveje, hvad der nu er at gøre.
Det er ikke endt med at bede til Gud, vi skal ogsaa handle, Gud
velsigner ikke 0 . [1925] Se mere
Mulnæs, Carsten
Troens erfaring.. om arvesynden .. er den sørgmodige
indsigt i, at der er en ulykkelig afstand mellem det gode, vi
gerne vil gøre, og hvordan det går../.Der er med
andre ord en farisæisk mangel på selverkendelse, der
er gudløs... Som Adams børn har vi arvet opgaven
og dermed skylden ved ikke at slå til. Overfor sin Herre
kunne han aldrig få regnskabet til at stemme han stak i
til halsen.. Men han kunne gøre noget andet. I stedet for
som en anden hykler at prøve at pynte på regnskabet,
sådan som religion ofte gør for at fedte for Gud,
så brugte han den sparsomme tid, når han nu alligevel
var på spanden, til at forbedre forholdet til sin
næste... vi skal vandre i lyset. Og lyset er både det
lys, som er nøgternt og nådigt. [2021] Se
mere
Luther, Martin
"Skaf jer venner ved hjælp af den uærlige mammon,
for at de, når den slipper op, kan tage imod jer i de evige
boliger." Ud af disse ord tvinger papisterne tre stykker, som
strider mod vores lære om troen. For det første har
vi nemlig lært, at troen alene retfærdiggør
og hjælper fra synden. For det andet, at alle gode
gerninger skal gøres mod næsten af fri
kærlighed og uden hensyn til belønning. For det
tredje, at vi ikke skal fortrøste os til helgeners eller
andres fortjeneste. [1544] Se mere
Hjerrild, Frederik
..pointen i historien er mandens snu og resolutte handling da
han bliver klar over at han 'er på den'. Det er
selvfølgelig alle dem som Jesus har sagt skal arve riget,
alle de salige = lykkelige!: de fattige, de sørgende, de
sagtmodige, de der lider uret, de forfulgte, de renhjertede og
barmhjertige og fredselskende mennesker, se selv efter i
Bjergprædikenen: Matth 5,3-10. Det er dem der har
fået lovning på Himmeriget, Guds Rige, altså
vil det også være dem der evt. kan modtage nogen
sammesteds. Det er altså over for disse mennesker at
lysets børn skal handle beslutsomt og bevidst. Og Jesus
siger det skal gøres ved hjælp af den uærlige
mammon, som jo ingen af os slipper for at omgås og blive
viklet ind i, mammon er altid uærlig. Men altså: ved
allerede nu at bruge de betroede midler som Gud har givet os i
det korte liv vi har til rådighed. Der er et langt
perspektiv i dette evangelium, dette gode budskab! [2003] Se mere
Christensen, Jørgen
Men er det dybest set ikke det vi gør, når det
gælder Gud og hans kærlighed og tilgivelse?..Alle os
som er så dumme, at vi går og bilder os ind, at det
hele skyldes vores egen flid og dygtighed - at vi kun har os selv
at takke for, at vi har alt det vi har. Bliver vi ikke mindet
om, at vi snyder os selv, og vi snyder på vægten,
hvis vi tror, at det hele er vores egen fortjeneste. [2017]
Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].
|